0

حضور بخش خصوصي، نياز نوسازي ناوگان حمل و نقل

 
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

حضور بخش خصوصي، نياز نوسازي ناوگان حمل و نقل
دوشنبه 14 آذر 1390  8:38 PM

نقش و جايگاه بخش خصوصي در فعاليت هاي اقتصادي ديگر در ساحت تصميم گيري و سياست گذاري به امري انكارناپذير و غيرقابل چشم پوشي تبديل شده است.
امروزه كمتر اقتصاددان يا مدير اجرايي را مي توان سراغ گرفت كه با نگاهي خريدارانه به سرمايه گذاران خصوصي و تأثيري كه آنان مي توانند بر تسهيل و تسريع فرآيندهاي اقتصادي داشته باشند، نگاه نكند.
اين درك و تصور را مي توان به وضوح در سپهر تصميم سازي اقتصادي كشورمان نيز رصد كرد؛ ابلاغ و تأكيد داهيانه و به هنگام، بر اجرايي كردن آن بخش از اصل44 قانون اساسي جمهوري اسلامي كه فضا را براي نقش آفريني بخش غيردولتي فراخ مي سازد، آن هم از سوي بالاترين مقام حكومتي نظام به روشني نشان از اين داشت و دارد كه امروز ديگر توجيهي براي حضور حداكثري دولت در حوزه هاي اجرايي و عملياتي وجود ندارد.
با وجود قوانين و مقررات متعدد و مناسبي كه طي سال هاي اخير براي اجراي سياست هاي اصل44 به تصويب رسيده است، بي ترديد بررسي و استفاده از نقاط قوت روش هايي كه در ساير كشورها براي نقش آفريني بيشتر بخش غيردولتي آزموده شده است، بسيار مفيد خواهد بود. از جمله اين سياست ها كه در فرايند نوسازي ناوگان حمل و نقل فرسوده كشور، پيگيري مي شود، جذابيت آفريني براي حضور و سرمايه گذاري بخش خصوصي در حوزه هايي است كه ابعاد سودآوري و اقتصادي آن در نگاه كلي كم جلوه تر است.
اين فعاليت ها كه عمدتاً در حوزه هايي مانند سلامت، محيط زيست و آموزش تعريف مي شوند در انگاره هاي كلي و عمومي در زمره فعاليت هايي كه سرمايه گذاري در آنها سودآور، انتفاعي و داراي توجيه اقتصادي باشد، نيستند و از همين رو جذابيت بسيار اندكي براي سرمايه گذاران دارند، اما تجربه كشورهاي موفق نشان مي دهد كه با تعريف فرآيندي صحيح مي توان اين قبيل حوزه ها و فعاليت ها را نيز براي سرمايه گذاري جذاب كرد. اقبال و توجهي كه طي سال هاي اخير به صنايعي مانند بازيافت خودرو در جهان شاهد آن هستيم، محصول همين رويكرد است.
به عبارت ديگر در كشورهاي ديگر شاهد نوعي جذابيت آفريني براي سرمايه گذاري در حوزه اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده هستيم كه در كنار كشش هاي ذاتي اين فعاليت، تركيبي جذاب را براي فعالان و سرمايه گذاران به وجود آورده و حضور بخش خصوصي را به دنبال داشته است.
حال در ايران نيز پس از دوران موفق فرهنگ سازي براي تبيين ضرورت اسقاط خودروهاي فرسوده و تدوين ساز و كار مناسب براي نوسازي ناوگان حمل و نقل كه در خروج بيش از يك ميليون خودرو فرسوده در تابستان امسال متبلور شد، نوبت به آن رسيده تا با تعريف ساز و كارهاي جديد و حساب شده، زمينه هاي حضور بيشتر بخش خصوصي را در مجموعه فرايند اسقاط، بازيافت و نوسازي ناوگان حمل و نقل بيشتر از پيش فراهم آوريم و به اين ترتيب از ضرورت حضور دولت در چرخه اجرايي كار بكاهيم و دولت به جايگاه اصلي خود كه سياستگذاري و نظارت است، باز گردد.
براي تحقق اين هدف بي ترديد طراحي مدل هاي سرمايه گذاري اقتصادي لازم است كه در مجموعه معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت سوخت در حال تكميل شدن است و به زودي در معرض انتخاب سرمايه گذاران بخش خصوصي قرار مي گيرد.
ـــــــــــــــــــ
¤ معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها