مدیر برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور: بصیرت تنها به بینش سیاسی محدود نمیشود
دوشنبه 23 آبان 1390 6:37 AM
خبرگزاری فارس: مدیر برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور با بیان اینکه بصیرت تنها به داشتن بینش سیاسی محدود نمیشود از «ادواردو انیلی» به عنوان یک حجت در جامعه مادیزده امروز یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام علیاکبر حصاری در مراسم افتتاح شورای علمی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران استان تهران در سخنانی رویکردهای بصیرت را به «آفاقی» و «انفسی» تقسیم و اظهار کرد: بر همین اساس علوم به «علم الادیان» و «علم الابدان» تقسیم میشود.
وی اضافه کرد: بنابراین نباید تصور شود که آیات الهی محدود به آیاتی است که مستقیما قابل استناد به خدا است.
مدیر برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور با اشاره به اینکه در بسیاری اوقات تنها قضایای تاریخی مانند هفت سال خشکسالی در پی هفت سال پربارانی در زمان حضرت موسی مستند به اراده الهی میشوند، تصریح کرد: ما غافل از این هستیم که مسائل عصر حاضر نیز مستند به اراده الهی است و در حوادث جاری نیز باید به دنبال تنظیم رابطه بندگی خود با خدا باشیم.
وی با بیان اینکه بصیرت در تمام شاخههای نظری و فکری قابل طرح است، اظهار کرد: ما فتنه زمان حضرت علی(ع) را میبینیم اما آن را بر زمان خودمان تبطیق نمیدهیم.
حصاری برخورداری از علم توحید و بینش توحیدی را متفاوت از یکدیگر دانست و گفت: کسی که دارای بینش توحیدی است، در رفتار و عمل تفاوت بسیاری با کسی که تنها دارای علم توحید است، دارد.
وی با بیان اینکه خداوند از طریق جعل آیات با انسانها اتمام حجت میکند، تصریح کرد: علت آیات شامل تفکر، بصیرت، شنوایی، تدبر، ایمان، صبر، شکر و... است.
مدیر برنامهریزی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران کشور با بیان اینکه هر اندازه آیات را به دست آوریم، به همان نسبت خدا را شناختهایم، عنوان کرد: بصیرت تنها به داشتن بینش سیاسی نسبت به مسائل محدود نمیشود.
وی از «ادواردو آنیلی» به عنوان یک حجت خدا در دنیای مادیزده امروز یاد کرد و افزود: در شرایطی که او داشت، وجودش حجتی برای کسانی است که بصیرت دارند.
حصاری با بیان اینکه «اگر رسالت تعطیل شود، آیه تعطیل نمیشود»، خاطرنشان کرد: نتیجه تکذیب آیه، استدراج، نابینا محشور شدن و زندگی گرفتارانه است.
وی وظایف تحقیقی افراد را شامل تتبع و تدبر در آیات الهی و کسب بصیرت در آیات دانست و افزود: بصیرت همان تدبر، تتبع و تحقیق است.