0

ساخت بازي رايانه اي استراتژيک ((نجات بندر)) توسط يک جوان نخبه ي فارغ التحصيل دانشگاه آزاد اسلامي و

 
gps0064
gps0064
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 1751
محل سکونت : اصفهان

ساخت بازي رايانه اي استراتژيک ((نجات بندر)) توسط يک جوان نخبه ي فارغ التحصيل دانشگاه آزاد اسلامي و
یک شنبه 28 تیر 1388  9:25 PM


   به گزارش خبرگزاري آنا: در سال نوآوري و شکوفايي نخستين بازي رايانه اي در سبک استراتژيک پس از 2 سال تلاش بي وقفه بدستان يک جوان نخبه از شهرستان بندرانزلي به نام مرتضي بصارت دار فارغ التحصيل رشته عمران دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندر انزلي طراحي شد.
مرتضي بصارت دار نخبه اي است که در نهمين جشنواره جوان خوارزمي با ارائه بازي نجات بندر موفق به کسب عنوان سوم در بخش پژوهشهاي کاربردي جشنواره شد. از 15 سالگي برنامه نويسي مي کند و عاشق اين کار است. از نظر او زبان برنامه نويسي در درجه دوم است و مهم اصولش است که بايد ياد بگيري و علاقه که حتما بايد داشته باشي.مهندس مرتضي بصارت دار فارغ التحصيل رشته عمران واحد بندرانزلي از فعاليتها و تلاشهايي که براي ساخت اين بازي رايانه ايي انجام داد گفت: اين بازي در حدود 5000 ساعت کار برنامه نويسي و گرافيک ،به سبک استراتژيکي درموضوع جنگ جهاني دوم ساخته شده است.موضوع اين بازي زماني است که متفقين از شمال حمله کرده و مي خواهند وارد ايران شوند.در اين جنگ روسيه از شمال حمله مي کند و انگليس از جنوب.که نهايتا روسيه تصميم مي گيرد از بندر انزلي وارد شود که ازجانب دولت مرکزي وقت دستور مي رسد شهر را بدون درگيري تسليم کند.با اين حال تعدادي از نيروهاي محلي به رهبري ناخدا بايندر مقاومت مي کنند،مقومت آنان 3 روز به طول مي انجامد و در نهايت شهر انزلي سقوط مي کند و ناخدا بايندر به شهادت مي رسد.   مهندس بصارت دار گفت: اين بازي رايانه اي  در بين 1305 طرح کشوري و 23 طرح برگزيده رتبه سوم جشنواره جوان خوارزمي را دربين پژوهشهاي کاربردي کسب نمود.همچنين ايشان مورد تقديردکتر جاسبي رياست عاليه دانشگاه آزاد اسلامي قرار گرفتند. 
نجات بندر ،به عنوان اولين بازي استراتژيک در ايران،از نظر فني شامل الگوريتم هاي هوش مصنوعي بود.الگوريتم هوش مصنوعي تعاملات خوبي را با بازيگر انجام مي دهد.بازيگر با اين الگوريتم احساس مي کند با يک دشمن واقعي در جنگ است نه يک عروسک.سرباز دشمن تا حد ممکن طبيعي است و به همين علت مخاطب از بازي لذت مي برد. با استفده از اين الگوريتم سرباز دشمن مي تواند نگهباني دهد،موقعيت يابي کند وهمه عاملهاي نگهباني رابلد است.اگر بازيگر را ديد تا جايي که مي تواند نزديک ميشود، اگر تکان نخورد مي آيد جلو اقدام به حمله مي کند و وقتي بازيگر در دسترس قرار گرفت اقدام به تيراندازي مي کند. اگر بتواند که بازيکن را از بين مي برد و برمي گردد سر پستش و اگر نتواند از بين مي رود. علاوه برآن الگوريتم 6هزار خط برنامه نويسي دارد ومي تواند در يک صحنه20خط برنامه نويسي را همزمان اجرا کند و فشار زيادي به سيستم وارد نکند.البته عامل ديگري هم وجود دارد که من اسمش را هوش پايه گذاشته ام.تعاملي است بين بازيگر و محيط .محيط بايد هوش پايهايي داشته باشدو بداند بازيکن چه ميکند و فرضا با کليک او روي دستگيره ماشين چه جوابي بدهد.مهندس بصارت دار سازنده اين بازي در خصوص مراحل اين بازي گفت: اين بازي در7 مرحله،جريان اين 3روز را نشان مي دهد.هدف اين بازي تلاشي است که ناخدا با دوستان و يارانش انجام مي دهند.بازيکن هم به جاي سربازاني است که مقاومت مي کنند. شما در7مرحله و طي 3روز با ناخدا براي دفاع از ايران هم پيمان مي شويد ودر راه بازگشت به لنگرگاه در اثر بمباران به شهادت رسيدند. مهندس  بصارت دار در ادامه گفت: بازي مثل فيلم سبک هاي مختلفي دارد. نمي شود با يک سبک تمام سليقه ها را تحت پوشش قرارداد. يکي دوست دارد بازي کند که بترسد و    Evil  بازي مي کند. اصلا يکي دوست دارد خشونت کند    hut man  را انتخاب مي کند. ما بايد کاري کنيم که بازي علاوه بر جذاب بودن، نقاط منفي هم نداشته باشد اين بهترين روش است. اين راه بهتر از جلوگيري هايي که اخيرا اتفاق افتاده است. از طرفي بازيکن در نجات بندر دفاع مي کند، آن هم از ميهن خودش اگر هم خونريزي اتفاق مي افتد براي دفاع است نه انجام اعمال خشونت آميز وقتي کسي فيلمي از جنگ تحميلي مي سازد به او نمي گويند فيلم خشن ساختي. در اين بازي تو در مقابل جريان يک دست درازي و غارت به دفاع مي پردازي. هيچ وقت کسي جايي عنوان نکرد اين بازي ترويج خشونت است.
از آنجايي که بازي نجات بندر تاريخي است طبيعتا نمي شد چند نوع اسلحه را در بازي گذاشت و امتياز دهي را بر حسب آن انجام داد. آن زمان تنها يک اسلحه به نام رايفل بوده است و ما هم در بازي از همان استفاده کرديم. تفنگ هايي که براي هر بار شليک بايد پر شوند و يک گلنگدن هم داشتند.
ايشان در خصوص امتيازدهي اين بازي گفت: قانون امتيازدهي بازي بر اساس هوش کاربر است. وقتي کاربر مرحله اي را تمام مي کند، در جدولي به او نشان داده خواهد شد که چه مدت زماني مرحله را تمام کرده، چقدر آسيب ديده و چند نفر توانسته بودن سروصدا و با چاقو از بين ببرد، چند گلوله شليک کرده و چند تا به هدف خورده است. درگيري رو در رو با حريف کمترين امتياز را دارد ولي اگر بازيکن بتواند حريف را غافل گير کند او را بي صدا و با چاقو از بين ببرد امتياز بيشتري کسب مي کند. نکته ديگر المان هايي است که بازي استراتژيک وجود دارد مثل پيدا کردن وسايل، باز کردن درها، استفاده کردن از اهرم ها، منفجر کردن و تخريب يک منطقه و ماشين سواري و... همه اينها در بازي نجات بندر وجود دارد.  بصارتدار در پايان در مورد ادامه فعاليتهاي خود گفت:بر روي پروژه دوم فعاليت مي کنم که همه وقت من را گرفته است. اميدوارم بتوانم آن را هم با کمک و مساعدت دست اندرکاران و تلاش مداوم به پايان برسانم. 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها