پاسخ به:زندگی نامه علما
جمعه 1 مهر 1390 11:48 AM
آيت الله سيد ابوالفضل مير محمدى زرندى « دام ظله » |
حضرت آيت الله سيد ابوالفضل مير محمدى زرندى آيةالله سيد ابوالفضل ميرمحمدى زرندى در سال 1302 هجرى شمسى در بخش زاويه زرند از توابع شهرستان ساوه در خانوادهاى مذهبى ديده به جهان گشود.
تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش به پايان رسانيد. در سال 1320 ايامى كه كيان حوزههاي علميه در خطر بود و كمتر كسى رغبت به تحصيل علوم حوزوى داشت، روحيه و علاقه وافرش به تحصيل علوم دينى او را به حوزه مقدس علمية قم رهنمون ساخت.
وي پس از فراگيرى علوم اوليه صرف، نحو، معانى بيان و منطق در سال 1325 جهت زيارت عتبات عاليات و ادامه تحصيل عازم عراق شده و توسط دايى مرحوم والدش آيةالله آقاى حاج ميرزا يحيى زرندى (ره) كه از مجتهدين مقيم آن ديار بود در شهر كربلا حجرهاى اختيار كرد ولى با اصرار پدر به بازگشت، بواسطة وابستگى عاطفى كه به ايشان داشت، به ناچار امر ادامة تحصيل را در قم پيگيرى نمود.
از همان ابتداى تحصيل به حداقل امكانات معيشتى فراهم شده توسط پدرش كه به امر كشاورزى و كسب اشتغال داشت بسنده كرده و از دريافت شهريه و وجوه شرعي امتناع نمود و تا به حال نيز بدين امر مقيد بوده است.ايشان داماد فقيه وارسته آيةالله العظمى مرحوم آقاى حاج سيداحمد زنجاني(ره) ميباشند كه همواره اين وصلت را از جمله توفيقات خود ميدانند.پس از گذراندن دروس مقدماتى در سطوح عالية حوزه، رسائل را از محضر مرحوم آيةالله حاج شيخ موسى زنجاني(ره)، مكاسب را از محضر مرحوم آيةالله سيد حسين قاضي(ره)، كفايه را از محضر حضرات آيات سيدشهابالدين مرعشى نجفى(ره) و علامه سيدمحمد حسين طباطبايي(ره) و شرح تجريد را از محضر مرحوم آيةالله حاج ميرزا اسحاق آستارايي(ره) تلمذ نمود.
حدود سال 1328 از درس خارج فقه و اصول حضرات آيات عظام حجت كوهكمرهاى و بروجردي(رضوان الله عليهما) حدود دو سال بهره برد. سپس حضرت آيةالله العظمى آقاى حاج سيدمحمد محقق داماد(ره) را به عنوان استاد درس خارج به نحو مستمر اختيار نموده و طى 15 سال يك دوره كامل اصول و چندين كتاب فقهي را از محضرشان استفاده نمود.
ايشان در مقاطع مختلف تحصيل حوزوى تدريس مقطع پايينتر را به عهده گرفته و بيش از 20 سال به تدريس دروس سطح عاليه حوزه از قبيل رسائل، مكاسب و كفايتين پرداخته است.
بيش از 10 سال نيز در دانشگاه اقدام به تدريس فقه و علوم قرآنى در مقطع دكتري و كارشناسى ارشد نموده و پيوسته نيز استاد راهنماى رسالههاى مختلف دوره دكترى در دانشگاه و حوزه بوده است.
شايان ذكر است رتبة دانشگاهى ايشان در بدو ورود به فعاليتهاى دانشگاهى دانشيار اعلام شده و سپس به جهت تأليف، تدريس، مديريت و ساير خدمات دانشگاهى رتبة استادى كه بالاترين رتبة علمى دانشگاهى است به وى اعطا شده است.
مباحثه تفسير قرآن را از حدود سال 1326 در روزهاى پنجشنبه و جمعه هر هفته با دوستان صميمى و همدورهاى خود همچون حضرات آيات مرحوم آقاى حاج سيد مهدى روحانى، مرحوم آقاى حاج شيخ على احمدى ميانجى، مرحوم حاج شيخ احمد آذرى قمى، حاج سيدعبدالكريم موسوى اردبيلى، حاج سيداسماعيل موسوى زنجانى، مرحوم حاج شيخ محمد حقى، حاج شيخ احمد پايانى، مرحوم حاج ميرزا محمد امين رضوى و... آغاز نمود كه به مرور مورد توجه واقع شده و بر اعضاى آن افزوده گرديد. اين جلسة وزين كه بيش از پنجاه سال سابقه دارد با نوساناتى در تركيب اعضا كماكان به قوت خود باقى است.
ايشان از همان ايام حضور در درس خارج فقه و اصول در جلسه بحث فقهى كه حضرات آيات آقاى حاج سيدموسى شبيرى زنجانى، مرحوم آقاى حاج سيد مهدى روحانى، مرحوم آقاى حاج شيخ على احمدى ميانجى، مرحوم حاج شيخ احمد آذرى قمى، آقاى حاج سيد جلالالدين طاهرى اصفهانى، آقاى حاج شيخ عبدالرحيم جودي داشتند، حضور پيدا ميكرد. اين جلسه نيز اكنون با تغيير برخى اعضاى آن ادامه دارد.
آقاي ميرمحمدى به همراه ساير فضلا و روحانيون از مدافعين نهضت اسلامى بوده و در امضاء برخى از اعلاميهها عليه رژيم ستمشاهى و حمايت از حضرت امام نقش داشته است كه از جمله آن ميتوان به ارسال نامهاى سرگشاده با عنوان «نامه جمعى از فضلاء حوزه علميه قم به هويدا نخست وزير وقت در خصوص اعتراض به اقدامات خلاف قوانين اسلام و قانون اساسى، جو خفقان و سانسور، دستگيرى حضرت امام خمينى و...» اشاره نمود.
مشاغل ايشان بعد از پيروزى انقلاب عبارتند از:
رئيس دادگاه انقلاب قم
عضو هيأت عفو حضرت امام(ره)
همكاري مؤثر با آيةالله دكتر بهشتى در هيأت تهيه و تدوين لوايح قضايى
رئيس شعبه دوم ديوان عالى كشور
عضو شوراى عالى قضايى
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و عضو مجلس خبرگان رهبرى
مسؤول گزينش علمى قضات
1- بحوث فى تاريخ القرآن و علومه
اين كتاب به زبان عربى و در بيست موضوع از علوم قرآنى از قبيل كيفيت نزول، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه، و... با نقل اقوال علماى شيعى و سنى و نهايتاً بيان نظر مؤلف ميباشد.
اين كتاب ابتدا توسط دارالتعارف للمطبوعات در بيروت به زيور طبع آراسته و سپس توسط انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم تجديد چاپ و در دانشگاه به عنوان يكى از منابع اصلى مقطع دكترى معرفى شده است.
2- تاريخ و علوم قرآن
ترجمة كتاب تأليف شده خودشان با عنوان بحوث فى تاريخ القرآن و علومه به انضمام بحث در موضوع فواتح سور ميباشد كه طى دوازده دوره تجديد چاپ در حوزه علميه و دانشگاه دولتى و آزاد اسلامى مورد استفاده طلاب و دانشجويان قرار گرفته است.
3- تلاث دراسات فى الفقه و المشتبه
4- هل يجوز التعزير بالحبس او بالمال
5- زندان و زندانى در اسلام
6- تفسير قرآن
ايشان با بهرهگيرى از جلسات تفسير قرآن كه با جمعى از همدورهايهاى خود از حدود50 سال پيش شروع نمودهاند، تفسير جزءهاى 20 الى 30 قرآن كريم را به رشته تحرير درآورده و در اين مقطع تنها جزء سيام آن توسط سازمان تبليغات اسلامى در يك جلد به چاپ رسيده و بقيه مجلدات اين تفسير نيز آماده چاپ ميباشد.
مقالات متعدد در موضوعات فقه، علوم قرآنى، قضا، گزينش، تراجم، و اصطلاحات علوم قرآنى كه در مجلات نور علم جامعه مدرسين حوزه علميه قم، فصلنامه دادگسترى جمهورى اسلامى، نشريات دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه تهران، هيأت عالى گزينش، سازمان اوقاف و امور خيريه و نيز برخى روزنامههاي رسمى كشور به چاپ رسيده است.ايشان در حال حاضر به عنوان عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم استان مركزى در مجلس خبرگان رهبري ميباشند.