پاسخ به:زندگی نامه علما
جمعه 1 مهر 1390 11:37 AM
آيت الله حاج شيخ محمد آل اسحاق « دام ظله »www.booali.ir |
ايشان كه پدر شهيد ابوالحسن آل اسحاق مى باشد در سال 1303 ه.ش در خوئين - از توابع زنجان - در خانواده اهل علم و روحانى چشم به جهان گشود.
پدر و مادر معظم له عالم و صاحب كرامت بودند ، چنانكه پدر او ، عالمى مجتهد و صاحب كرامت از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى و تنها استاد «كفايه» زنجان بود . در درس كفايه اش از طلاب شركت كننده مى خواست در همان مجلس پس از پايان كلاس به مباحثه بپردازند. درسش پربار بود كه حتى جنّيان در درس او حاضر مى شدند . فرزندان را با فرهنگ توكّل به خداوند و تكيه بر امدادهاى غيبى ، بزرگ كرد . مادر او نيز زهراوار بچه ها را تربيت مى كرد و داراى كرامت بود كه حتى اجنّه از او استشفاء مى گرفتند .
آيت الله آل اسحاق تحصيلات ابتدايى را در محضر پدر سپرى كرد و چون اهل رياضت نفس بود بارقه هاى معنوى همچون تعبير خواب و فهم سريع درس ها ، به او ارزانى شد . روزى آيت الله العظمى شيخ حسين دين محمدى كه از هم دوره ايى هاى آيت الله بروجردى بود به وى فرمود : ديگر تقليد بر شما حرام است .
سرانجام پس از اتمام كلاس نهم از دروس جديد و پايان دروس علوم دينى تا دوره سطح حوزه ، در سال 1325 به قم مهاجرت كرد و از محضر استادان گرانقدر اين شهر بهره ها گرفت كه مهمترين آنها به ترتيب تأثير پذيرى معظم له عبارتند از : آيات عظام : امام خمينى (در فقه و اصول كه بيشترين تأثير را پس از پدر بروى داشته است ) ، سيد محمد حجّت كوه كمرى (فقه و اصول ) بروجرودى (خارج كفايه ) ، علامه طباطبايى (اسفار اربعه در فلسفه).
وى سپس در سال 1330 به نجف اشرف رفت و در درس فقه آيت الله العظمى سيد محسن حكيم شركت و با آيت الله سيد موسى صدر درس هاى حكيم را مباحثه مى كرد و هم زمان، از حوزه ى درس آيات عظام خويى (يك دوره اصول پنج ساله ) و ميرزا باقر زنجانى (فقه) استفاده برد . تا اين كه در سال 1335 به قم بازگشت و دوباره به درس مكاسب امام خمينى حاضر شد .
از خدمات فرهنگى - دينى ايشان ، تأسيس كانون تحقيقات اسلامى است . او كه اسلام را مكتب تربيتى مىدانست ، سراغ روانشناسى و تحقيق در بعد تربيتى در تربيتى قرآن كريم رفت . سپس روانشناسى اسلامى را براى اولين بار در حوزه علميه قم (سه بار) تدريس كرد كه با استقبال فراوان مواجه شد . همچنين گروه فرهنگى قدس را در راستاى پياده كردن 20 طرح تربيتى خود تاسيس نمود .
تحقيق و تدريس كتاب قانون بوعلى سينا در حوزه علميه قم و طبابت بر طبق آن كتاب از ديگر خدمات اوست كه هم اكنون ادامه داشته و حتى از كشورهاى ديگر نيز به وى مراجعه مى كنند .
او در فقه ، اصول و معارف تربيتى قرآن و مكتب اهل بيت (ع) صاحب نظر است . وى حوزه عمليه و انقلاب اسلامى را كانون تربيتى مى داند نه آموزشى . چرا كه آموزش را مقدمه تربيت بر مى شمرد لذا در دو رشته روانشناسى اسلامى و بهداشت اسلامى (كتاب قانون بوعلى) تدريس و فعاليت مى نمايد .
مهمترين نكته از منظر معظم له عبارتست از : «بياييد ارزش هاى انقلابى اسلام ناب را در زندگى شخصيت هاى اسلام معرفى نماييم . چرا كه نجات جهانيان در پرتو روى آوردن به ارزش هاى اسلامى و پيروى از اهل بيت (ع) است ».
1- اسلام و روانشناسى (2 جلد)
2- زمينه قانون اسلامى
3- كتاب سرخ شهادت
4- عرفان نماز
5- طبيب همراه
6- بعد مطلق جهان
7- عرفان حج
8- مبارزه عقل و جهل
9- زندگينامه حضرت ابراهيم (2 جلد)
10- بلال حبشى
11- زندگينامه سلمان فارسى
12- زندگينامه ابوذر غفارى
13- زندگينامه حضرت خديجه
14- مكتب شهادت
15- روانشناسى خانواده