پاسخ به:زندگی نامه علما
جمعه 1 مهر 1390 11:23 AM
آيت الله حاج سيد عزالدين حسينى زنجانى « دام ظله » |
حضرت آيت اللّه حاج سيد عزالدين حسينى زنجانى به سال 1300 شمسى در خانواده علم و فقاهت در شهر دانش پرور زنجان ديده به جهان گشود.
والد بزرگوارش مرحوم آيت اللّه العظمى آقا ميرزا مـحـمود حسينى زنجانى از عرفا فقهاى نام آور عصر خويش به شمار مى رفت و والده مرحومه اش صبيه شيخ الاسلام زنجانى از علما معروف زنجان بود. مرحوم شيخ الاسلام داراى آثار كلامى است . جـد اعـلاى ايشان مرحوم آيت اللّه حاج سيد محمد مجتهد از فقها و مبارزين عصر خود بود كه با فـرقـه ضـاله بابيه جنگيده و با فتواى او ملا محمدعلى باب كشته شد و مركزيت فعاليت آن فرقه ضاله از ولات خمسه برچيده شد. مـعظم له دروس مقدمات و سطح , رسائل و قسمت عمده مكاسب و مقدارى از كفايه و طهارت شيخ را در حوزه علميه زنجان زادگاه خود نزد مرحوم والد بزرگوارش و مرحوم آيت اللّه آقا شيخ حسين دين محمدى و مقدارى در محضر آقا شيخ عبدالكريم كه از تلامذه مرحوم آخوند خراسانى صاحب كفايه بود فراگرفته و همزمان با آن دروس جديد دوره ابتدايى و متوسطه تا كلاس هشتم را در مدرسه سعادت و در مدرسه اتحاديه به اتمام رساند جهت تكميل تحصيلات در سن بيست و يـك سـالـگـى بـه حوزه مقدسه قم عزيمت نموده و در ابتداى ورود در حوزه درسى فقه و اصول حـضـرت آيـت اللّه العظمى حاج سيد محمد حجت كوه كمره اى شركت نموده و همزمان در درس اصول آيت اللّه العظمى صدر حاضر شده و پس از استقرار مرحوم آيت اللّه العظمى بروجردى (قدس سره ) در قم از درس فقه و اصول ايشان بطور كامل استفاده كافى برده و همچنين بطور خصوصى از مـحـضـر درس اصـول مرحوم آيت اللّه العظمى حاج سيد احمد خوانسارى (رضوان اللّه عليه ) و مرحوم آيت اللّه العظمى امام خمينى بنيانگذار جمهورى اسلامى (قدس سره ) بهره مند گرديده و بـه مـدارج عـالـيـه و اجـتهاد نائل آمد. همچنين ايشان دوره حكمت متعاليه را نزد مفسر كبير و فـيـلسوف الهى مرحوم استاد علامه طباطبائى و مرحوم آيت اللّه العظمى امام خمينى رهبر فقيد انقلاب و فيلسوف و مجتهد شهير حاج شيخ مهدى مازندرانى (طاب ثراه ) با شوق و ذوق سرشارى از مـحـضر اساتيد گرانقدر و كم نظير خويش بطور كامل فراگرفته و همواره مورد توجه و علاقه خـاص اسـاتـيـد خـويـش بـودنـد بطورى كه مرحوم استاد علامه طباطبايى در آخرين مصاحبه تلويزيونى , معظم له را يكى از پنج نفرى كه مى توان در فلسفه اسلامى به ايشان اعتماد كرد معرفى فـرمـودنـد ايـشان پس از طى دوره طولانى تحصيل و تدريس در حوزه مقدسه قم جهت زيارت آسـتـان قـدس مـولـى الموحدين حضرت على ابن ابيطالب (سلام اللّه عليه ) و حضرت ابا عبداللّه الـحـسـيـن (ع ) عـازم عراق و نجف اشرف شده و پس از مدتى اقامت و استفاده از محاضر درسى حـضرات آيت اللّه العظمى حاج سيد عبدالهادى شيرازى , آيت اللّه حكيم , آيت اللّه العظمى خوئى به جـهـت كـسالت شديد والد بزرگوارش به ناچار به ايران عزيمت نموده و به امر ايشان جهت اداره مدرسه و مسجد سيد زنجان و تدريس به زادگاه خود مراجعه نمود. پس از تكميل تحصيلات و كسب اجازات از اساتيد و پس از مراجعت از نجف اشرف كه به امر والد بزرگوارش بود در زادگاه خود مستقر و به تدريس علوم عقليه و نقليه و عرفان و تفسير و ارشاد و مـبارزه با فساد و گمراهى و به ويژه نسل جوان مداومت فرمود. در تشرف سال 1347 به عتبات عـالـيـات كه پس از سفر حج انجام پذيرفت با تاكيد مراجع تقليد نجف اشرف در جهت احيا حوزه عـلميه زنجان كه قبل از تاسيس حوزه علميه قم , قطب حوزه هاى علميه منطقه بوده با همكارى عـلماى شهر, حوزه را احيا نموده و با تدوين اساسنامه اى فعاليت خود را آغاز نموده و در آن زمان شـهـريـه مـكـفـى به تمام طلاب پرداخت مى شد. از سال 1353 در پى تبعيد و اقامت اجبارى در بـارگـاه مـلكوتى حضرت ثامن الائمه در جوار آستان قدس رضوى به تدريس فقه , اصول , تفسير, فـلـسـفـه و اخـلاق و عـرفـان اسـلامـى اشتغال داشته و طلاب علاقه مند و اساتيد دانشگاهها و دانشجويان و جوانان بسيارى از محضر علمى ايشان بهره مند مى گردند.
1- سخنى در شخصيت حضرت زهرا (س )
2- شرح خطبه حضرت زهرا (س )
3- معيار الشرك في القرآن