پاسخ به:زندگی نامه علما
چهارشنبه 7 تیر 1391 10:30 PM
(1315 -1274هـ ق)
در سال 1274 ه.ق در شهر تبريز در خانوادهاى روحانى کودکى پا به عرصه وجود گذاشت و صادق ناميده شد . پدر وى ميرزا محمد آقا معروف به مجتهد ،خود صاحب کمال و عالمى فرزانه بود و در خطه آذربايجان نام آور و به علم و فضل شهرت داشت. صادق در دامن چنين خانوادهاى سنين کودکيش سپرى شد و روز به روز رشد کرد. وى در اوان نو جوانى وارد مدرسه علوم دينى گرديد و تحصيلات ابتدايى را که شامل آشنايى با ادبيات، قرآن و سطح ابتدايى فقه و اصول بود فرا گرفت و 18 بهار از عمرش در اين سامان سپرى شد.
تا اينکه در سال 1288 ه.ق به حوزهعلميه نجف هجرت کرد و مدت اقامت او در نجف اشرف 24 سال طول کشيد. و اين مدت پربارترين دوره زندگى اين عالم فرزانه بشمار ميرود. شخصيت علمى و معنوى آقا ميرزا صادق در اين دوره از تاريخ زندگى اش شکل ميگيرد و استعداد و روح تشنه او به دانش و معنويت به بار نشسته و سيراب ميگردد و به قله اجتهاد دست مييابد.
اساتيدى که آيت الله ميرزا صادق تبريزى در دورههاى مختلف تحصيل از آنها تهره برده است عبارتند از: آياب بزرگوار 1- شيخ حسين اردکاني(متوفاى 1305 ه.ق) 2-ملا محمد فاضل ايرواني(متوفاى 1306 ه.ق) 3- محمد فاضل شربياني(متوفاى 1322 ه.ق) 4- محمد حسن مامقاني(متوفاى 1323ه.ق) 5- شيخ هادى طهراني(متوفاى 1323 ه.ق)
هم چنين صاحب الذريعه مينويسد: جمعى کثير، از حوزه درس او فارغ التحصيل شدهاند که در ميان آنان برخى امروزه صاحب وجاهت و مکانت علمى هستند و اصولا آقا ميرزا صادق اقا خود را وقف سود رسانى تدريس و نشر احکام اسلامى کرده است.
چنانچه زندگى علمى و دانش و فضل آية الله مجتهد تبريزى در اين فرصت نميگنجد پرداختن به ويژگيهاى روحى و اخلاقى وى نيز فرصت بيشترى ميطلبد و ابعاد گوناگون زندگى ايشان را نيز نميتوان در اين مختصر بيان کرد. رفتار و کردار اين مرد بزرگ در طول زندگى خويش به ويژه در دوران مرجعيت و زعامت در آذربايجان و نفس قدسى وى در تبليغ و ترويج احکام اسلام بسيار مؤثر بود و ايشان در ايجاد جامعه دينى و مذهبى در آن خطه نقش بسيار عمده داشت با وجود سپرى شدن بيشتر نيم قرن از رحلت ايشان هنوز هم ياد آيةالله ميرزا صادق تبريزى در بين مردم خطه آذربايجان زنده است و از زندگى اين عالم وارسته که زندگى زاهدانه و سلوک عارفانه داشته با احترام و عظمت ياد ميشود. تبليغ و ترويج احکام اسلامى و هم چنين رهبرى مردم در آن روزگار آشفته بازار فرقه گرايى و تفرقه افکنى خود صحيفه بلندى از بزرگى و عظمت روحى يک انسان وارسته چون حضرت ايشان است که بايد خود جداگانه به عنوان الگوى حيات براى همه انسانهاى پيشرو در هدايت و رستگارى جوامع بشرى نگاشته و ارائه گردد. يکى از ويژگيها اين انسان وارسته و عالم فرزانه اين است که وى در عين اينکه آيههاى عرفان و زهد را به تفسير مينشيند به جامعهاى نيز ميانديشد که زمينهاى تکاملى و رشد و تعالى را براى بشر فراهم ميآورد يعنى مبناى پيوند دين و سياسست از نظر آية الله ميرزا صادق آقا تبريزى که به جهت همين هدف والاى خويش، نيز تن به مرارت و سختى ميدهد اين است که معرفت و سلوک را خدا و عمل به احکام الهى در سايه حاکميت نظام عدل و انصاف است که تحقق و شکوفايى پيدا ميکند و نتيجه بخش ميگردد و الا در غير اين صورت به دين بيش از حد شعار، ميدان فعاليت داده نخواهد شد و به مرور همه عرصهها بر روى آن تنگتر خواهد شد. در اين نوشتار به جاست ما سخن کوتاه کنيم و ابعاد شخصيتى وى را در زمينههاى گوناگون در نوشتههاى بزرگانى چون علامه امينى بخوانيم که مينويسد: او يکى از چهرههاى درخشان تشيع و از جمله دانشمندان متشخص اماميه است که در آذربايجان به مرجعيت تقليد رسيد و سالها صاحب رياست و زعامت دينى گرديد. زعيمى که در اداره امور حسن تدبير و در قضاء و داورى دادگرى و در اظهار نظر ثبات و پايدارى و استوارى نشان ميداد و در اصلاح جامعه برنامه هايى پيشرفته ارائه مينمود او همواره با هوشيارى و دور انديشى و تحمل مشتقات و مرارتها مردم را رهبرى ميکرد و در مبارزه با کفر و الحاد از سختيها و تلخيها نميهراسيد و پيوسته با پند و اندرز و سخنان گيرا و نافذش باز مسئوليت را به دوش ميکشيد. همچنين در احسن الوديعه آمده است: آقا ميرزا صادق يکى از علماى بزرگ ايران و از جمله مراجع تقليد شيعه اماميه در عصر حاضر است که صاحب رياست عامه و مرجعيت تام است و حکومت ايران به دنبال انقلابى که در شهر تبريز رخ داد وى را به برخى بلاد تبعيد نمود. سيد حسن امين نيز از او به بزرگى ياد کرده، مينويسد: او فقيهى بود مجتهد، مرجع تقليدى محبوب، انسانى زيباروى و نيکو معاشرت بود، واعظ و سخنورى داراى صعه صدر و قريحه شعر بوده است
آية الله مجتهد تبريزى در عرصههاى مختلف زندگى پيشتاز بود و عمر خويش را در خدمت به جامعه دينى سپرى ساخت. او همانگونه به سرنوشت جامعه ميانديشيد، دغدغه رشد و تعالى امت اسلامى را داشت و هم چنين سخت نگران اوضاع اسفبار اقتصادى و فقر و بدختى مردم زمان خويش بود. او يکه و تنها براى سامان دادن به وضع مردم در زمينههاى مختلف قامت قيام بست. در شهر تبريز معروف است که ميگويند خانه آقا ميرزا صادق به روى همه باز بود. پناهگاهى بود براى فقرا و نيازمندان، و پايگاهى براى دردمندان و انديشه وران که به دين و مصالح مسلمين مياديشيدند. همچنين ديوانى براى حل مشکلات مردم. در زندگى آية الله تبريزى دو ويژگى بسيار برجسته وجود داشت، نخست اينکه ايشان بسيار سخت کوش و در اهداف دينى خويش استوار بودند. دوم عشق و علاقه ايشان به مردم، و به عباراتى وجهه مردمى ايشان بود. به نوشته محمد مجتهدى، ... حاج ميرزا صادق آقا پس از رحلت حاجى ميرزا حسن مجتهد، از حيث نفوذ و وجه در درجه اول واقع شد چنانچه در شب عيد فطر مردم از نصف شب به مسجد او ميرفتند و براى خود جا ميگرفتند و بعضى مردم جاى خود را به قيمت گران به اعيان و اشراف ميفروختند. شيخ ملا على خياباني(ره) نيز که محضر اين بزرگوار را درک کرده است مينويسد: چنان صاحب حزم (هوشيار) بود که کسى نميتوانست در امرى به ايشان دخالت و غلبه بنمايد و نطق نميکرد مگر به چيزى که نفع ببخشد براى مردم در دين و دنياى ايشان همچنين آقا برگ تهرانى مينويسد: او وجود خويش را وقف تدريس، نشر احکام و سود رسانى و رفع نياز نيازمندان و مبارزه با بدعتها، بى دينيها و پاسدارى از مقدسات دين و جهان اسلام کرد. و در اين راه با سختيها و مرارتهاى زيادى روبرو گرديد و تحمل کرد که کوه تحمل آن را نداشت.
الف) آثار فقهى 1- شرح تبصره علامه حلى 2- رساله شرايط عوضين 3-رساله در ربا 4- حاشيه بر وسيلة النجاة 5-رساله موسوم به فوايد در مسائل متفرقه فقه 6- واجبات احکام. ب)آثار در اصول فقه: 1- رسالة الغرية در مباحث الفاظ 2- مباحث مشتقات
سرانجام اين عالم و فقيه نامدار در ششم ذى القعده سال 1315 هجرى قمرى مطابق 1331 شمسى به نداى حق لبيک گفت و جامعه اسلامى شيعيان را در غم و اندوه فروبرد. پيکر ايشان پس از تشييع در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شهر مقدس به خاک سپرده شد.
ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود.
مدیر تالار های