[1]
المعارف، ص 270، دلایل دیگر، ر.ک: لسان العرب، و تاج
العروس، و یهود از نظر قران، عفیف عبدالفتاح الطیاره، ترجمه علی منتظمی، ص
12 به بعد.
[2]
تاریخ الیعقوبی، ج 1، ص 257؛ المعارف، ص 266؛ مروج الذهب، ج
2، ص 103 والاغانی، ج 22، ص 109.
[3]
الاغانی، ج 22، ص 108.
[4]
سیره النبویه، ابن هشام، ج 4 و 3، ص 162.
[5]
سفر تثنیه، باب 33، فقره 1 و 2.
[6]
السیره النبویه، ج 4 و 3، ص 162. تعدادی از آیات نیز بر
آگاهی آنان تأکید دارد. مانند: بقره / 101 و 89 و 90. آنان وقتی در برابر
ظلم اعراب مدینه قرار میگرفتند، میگفتند: اللّهمّ انا نسنصر بحقّ محمد
النبی الامّی الا نصرتنا علیهم، اللّهمّ ابعث النبی الامّی الذی نجده فی
التوراه وعدتنا انک باعثه فی آخر الزمان. (سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 548).
[7]
تاریخ طبری، ج 2، ص 86.
[8]
بقره / 89.
[9]
کافی، ج 8، ص 300.
[10]
سیرة ابن هشام،ج 1، ص 26.
[11]
همان، ص 194 و بحارالانوار، ج 61/19.
[12]
سیرة ابن هشام، ج 1، ص 300؛ در سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص
560، به گونهای دیگر آمده است.
[13]
البته افرادی مثل سوید بن صامت و احتمالاً ایاس بن معاذ
مسلمان شده بودند. (طبقات الکبری، ج 3، ص 450 و 604.)
[14]
دلایل النبوه، ج 2، ص 420 و سیره النبویه، ج 2، ص 442 و
443.
[15]
سبلالهدی والرشاد، ج3، ص 549.
[16]
سیرة ابن هشام، ج 1، ص 503. متن عربی و کامل ر.ک: سبل
الهدی والرشاد، ج 3، ص 555 و بحارالانوار، ج 19، ص 110.
[17]
بقره / 88؛ برای مطالعه ر.ک: بحارالانوار، ج 19، ص 131 و
سیرة ابن هشام، ج 1، ص 534 ـ 572.
[18]
ال عمران / 183.
[19]
نساء / 153 و سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 584.
[20]
بقره / 118 و ر.ک: انعام / 91 و سبل الهدی و الرشاد، ج 3، ص
584.
[21]
آل عمران / 93.
[22]
آل عمران / 181 و ر.ک: سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 583 ـ
585. داستان نزول آیه را به طور مشروح آورده است.
[23]
آل عمران / 70 و 69.
[24]
آل عمران / 72.
[25]
بقره / 159. ر.ک: آل عمران / 187 و تفسیر المنار، ج 2، ص
51. سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 591، داستان مربوطه را به طور کامل نقل کرده
است.
[26]
انعام / 91 و سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 585.
[27]
بقره / 111 و مائده / 18.
[28]
بقره / 95 و 94.
[29]
بقره / 97.
[30]
بقره / 90. در سبلالهدی والرشاد، ج 3، ص 586 تا 590 موارد
متعددی نقل شده است. و در مورد نزول سورة توحید، ص 577 تا 582.
[31]
بحار الانوار، ج 19، ص 131.
[32]
سیرة ابن هشام، ج 1، ص 516.
[33]
آل عمران / 113 و 114.
[34]
آل عمران / 75 و برای مطالعه فشارهایی که وارد میکردند به
تفاسیر مربوط به آیه 109 بقره مراجعه کنید.
[35]
ر.ک: السبل الهدی و الرشاد، ج 3، ص 605 ـ 612.
[36]
سیرة ابن هشام، ج 1، ص 500.
[37]
آل عمران / 99 ـ 101 و سبل الهدی و الرشاد، ج 3، ص 580 ـ
582.
[38]
فروغ ابدیت، ج 1، ص 476؛ الکامل، ابن اثیر، ج 2، ص 80
والمغازی، واقدی، ج 1، ص 14.
[39]
سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 538.
[40]
بقره 144.
[41]
بقره / 142.
[42]
سیرة ابن اسحاق، ج 2، ص 257 و اعلام الوری، ص 81.
[43]
سبل الهدی والرشاد، ج 3، ص 541.
[44]
بقره / 145. بعدها یهودیانِ مسلمان شده کوشیدند فیلت
بیتالمقدس را بیشتر از کعبه نشان دهند، که با انکار حافظان اسلام «ائمه
شیعه» رو به رو شدند. (سیرة رسول خدا، رسول جعفریان، ص 471.)
[45]
مغازی، ج 1، ص 179 و طبقات الکبری، ج 1، ص 29.
[46]
مغازی، ج 1، ص 181.
[47]
سیرة رسول خدا، ص 497 ـ 499. و ر.ک: المغازی، ج 1، ص 173؛
سیره النبویه، ج 4، ص 637 و 435 و انساب الاشراف، ج 1، ص 374.
[48]
الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 101.
[49]
سیرة ابن هشام، ج 2، ص 65.
[50]
حشر، آیات متعدد؛ سیرة ابن هشام، ج 3، ص 197؛ المغازی، ج
1، ص 378؛ الصحیح فی سیرهالنبی، ج 6، ص 24 و دلایل النبوه، بیهقی، ج 3، ص
176 و 354.
[51]
المغازی، ج 1، ص 357.
[52]
سیرة رسول خدا(ص)، ص 549 ـ 567؛ المغازی، ج 2، ص 441؛
طبقات الکبری، ج 2، ص 65؛ سیرة نبویه، ج 3، ص 214 و 244 و دلایل النبوه، ج
3، ص 393 و 400، 413.
[53]
سیرة ابن هشام، ج 3، ص 240 و 8 و 234 و المغازی، ج 2، ص
496، 501 ـ 509 و 512.
[54]
المغازی، ج 2، ص 530.
[55]
سیرة ابن هشام، ج 3، ص 273.
[56]
المغازی، ج 2، ص 563، 568، 634 و 637؛ طبقات الکبری، ج 2، ص
106 و 107؛ سیره النبویه، ج 3، ص 276، 328، 330، 342 و 618.
[57]
بحارالانوار، ج 21، ص 6.
[58]
توبه / 81.
[59]
سیرة ابن هشام، ج 3، ص 517. /