0

واترجت

 
gazalsabz
gazalsabz
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1389 
تعداد پست ها : 1125
محل سکونت : آذربایجان شرقی

واترجت
سه شنبه 1 شهریور 1390  1:08 PM

هم واترجت و هم لیزر قادرند فلزات و دیگر مواد را برش دهند. ولیكن دستگاه های واترجت ارزان تر از دستگاه های لیزر می باشند و عملاً دستگاه های واترجت برتر از ماشین های برش معمولی می باشند.

چونكه ابزار، هم در ماشینكاری اولیه و هم در ماشینكاری ثانویه (نهایی) یكی است و نیازی به تغییر ابزار نمی باشد. سرعت ساخت قطعات بسیار بالا و خارج از تصور می باشد. این روش باعث ایجاد اثرات حرارتی روی قطعه نمیشود.

شما قبلاً عبارات واترجت و جت مواد ساینده را شنیده اید، این مهم است كه بدانید جت مواد ساینده همان واترجت نمی باشد، اگرچه خیلی به هم شبیه هستند. تكنولوژی جت آب به حدود 20 سال پیش برمیگردد و جت مواد ساینده حدوداً 10 سال بعد به وجود آمد. اساس هر دو روش مبتنی بر افزایش فشار آب تا حد خیلی زیاد و خروج آب از یك روزنه كوچك به خارج میباشد. سیستم واترجت از یك باریكه آب استفاده میكند كه از دهانه (orifice) خارج میشود و میتواند مواد نرمی از قبیل پارچه و مقوا را برش دهد و لیكن نمیتواند مواد سختتری را برشكاری كند. آب در دهانه ورودی از 20 تا 55 هزار پوند بر اینچ مربع تحت فشار قرار میگیرد، سپس از دهانه (jewel) كه قطر آن به طور نمونه 015/0-010/0 اینچ میباشد. با فشار خارج میشود و در سیستم جت مواد ساینده، مواد ساینده به جت آب افزوده شده تا بتواند مواد سخت تر را نیز برش دهد. سرعت خیلی زیاد جت آب باعث ایجاد خلاء شده و مواد ساینده را به داخل نازل مكش میكند. اغلب مردم زمانی كه منظورشان جت ساینده است، به غلط اصطلاح واترجت را به كار میبرند. یك مجموعه كامل نازل واترجت حدود 500 تا 1000 دلار می باشد در صورتی كه نازل جت سازنده حدود 800 تا 2000 دلار هزینه در بر دارد. هزینه عملیاتی جت مواد ساینده به خاطر سایش تیوپ مخلوط كننده مواد ساینده با آب و همچنین به خاطر مصرف مواد ساینده نسبت به واترجت خیلی زیاد است.

وظیفه آب در اینجا فقط اعمال شتاب فوق العاده زیاد بر مواد ساینده است. و این مواد ساینده است كه فولاد را می برد، نه آب!

تنها محدودیت جت آب نازل های آن می باشد و jewel دارای سوراخ بسیار ریزی بوده كه آب با فشار از آن به

بیرون پاشیده می شود. Jewel ممكن است ترك برداشته و یا در اثر رسوب در آن مسدود شدن دهانه یاقوتی نازل در اثر ورود مواد زائد و گرد و كثافت در دهانه ورودی آب (inlet water) می باشد و می توان براحتی و با استفاده از یك فیلتراسیون مناسب از بروز چنین مواردی جلوگیری نمود. رسوبات در اثر مواد معدنی موجود در آب نیز ممكن است پدید آید.

مزایای ماشین كاری با جت مواد ساینده :

1- برنامه ریزی و تنظیم فوق العاده سریع
2- در این فرآیند نیازی به تغییر ابزار جهت كارهای مختلف نمی باشد.

3- برای اغلب كارها به فیكسچر خیلی كمی نیاز است
4- برای مواد تخت می توان پس از قرار دادن آنها روی میزكار با قراردادن دو وزنه 10 پوندی روی آن قطعه كار را فیكس نمود و برای قطعات كوچك می تواند با استفاده از رویندهای كوچك، كار را محكم نمود.
5- امكان ماشین كاری تقریباً هر قطعه (شكل) دو بعدی و برخی از قطعات (اشكال) سه بعدی
6- امكان ماشین كاری شعاع ها و گوشه های داخلی با شعاع كم، امكان ساخت فلانج كاربراتور با سوراخ ها و همه چیزهای لازم آن. 7- اعمال نیروی جانبی بسیار كم به قطعه حین ماشین كاری
8- اغلب هیچ گونه گرمایی روی قطعه كار ایجاد نمی شود. 9- می توان قطعاتی را كه قبلاً سخت كاری شده اند و عملیات حرارتی بر روی آنها انجام شده است را به راحتی ماشین كاری كنید. 10- نیازی به ایجاد سوراخ اولیه نمی باشد بر خلاف ماشین كاری با وایركات

 

موضوع ضخامت قطعه كار :

محدودیت مشخصی برای ضخامت معلوم نمی باشد و لیكن سرعت برش تابعی از ضخامت قطعه كار می باشد.

عمر نازل برش كاری :به اشتباه خیال می شود كه عمر نازل خیلی مهم و حساس است و این در حالی است كه عمر قسمت نازل دستگاه اهمیت آن چنانی ندارد و آنچه كه مهم است عمر تیوپ مخلوط كننده مواد ساینده با آب است.

مدت كاركرد مفید تیوب مخلوط كننده چقدر است؟

این مشكل است كه بگوییم چه وقت یك تیوب كاملاً آسیب دیده و قابل كاربرد نمی باشد. اما این مهم است كه ساییدگی در تیوب باعث كاهش كارآیی ماشین كاری می گردد. برای كارهای دقیق بهتر است از یك تیوب جدید استفاده نمود.

استحكام و پایداری میزكار:

ارتعاشات بین سیستم حركتی و قطعه كار و ضعف در كنترل سرعت و تغییر ناگهانی در وضعیت دستگاه می تواند باعث بروز عیب در قطعه كار گردیده كه اغلب witness marks نامیده می شود .
كنترل جت مواد ساینده :

چون اساساً ابزار برشی یك جریانی از آب پر فشار همراه با مواد ساینده است . هنگام خروج از قطعه كار حالت اریبی شكل بوجود می آید، لذا جهت حصول تلرانس و دقت لازم بایستی این عقب افتادگی با كنترل مناسب جبران گردد.

كنترل جت مواد ساینده :

چون اساساً ابزار برشی یك جریانی از آب پر فشار همراه با مواد ساینده است . هنگام خروج از قطعه كار حالت اریبی شكل بوجود می آید، لذا جهت حصول تلرانس و دقت لازم بایستی این عقب افتادگی با كنترل مناسب جبران گردد.

این مسلئه عقب افتادگی (lag) می تواند در موارد ذیل بروز اشكال نماید :

 

الف- در اطراف منحنی ها

ب- گوشه های داخلی

ج- میزان پیشروی

د- شتاب

هـ- فاصله نازل تا قطعه كار

و- عرض برش

ز- ثبات فشار پمپ

ح- تجربه اپراتور

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها