ادبیات داستانی
یک شنبه 23 مرداد 1390 1:00 AM
ديباچه: "يکي بود، يکي نبود، غير از خدا هيچ کس نبود. در روزگار قديم ..." اولين قصهاي که برايمان نقل کردند، به اين طريق آغاز شد. از همان دوران کودکي کشش و جذبهاش را بر ما اعمال کرد، خيال ما را برانگيخت و موجب انبساط خاطرمان شد. از اين نظر، قصهها تأثير عظيمي در ساخت و روند زندگي ما داشتهاند. از همان آغاز، عادت به داستان خواندن را در ما به وجود آوردند و تخيل ما را نيرو و گسترش دادند. بالهاي خيالمان را بر همه شهرها و کشورها دنيا گستردند. شهرها را به ما شناساندند. ما را با مردمانشان آشنا کردند. خوبيهايشان را براي ما گفتند و بديهايشان را لعن کردند. به ما همدردي و برادري و انسان دوستي آموختند. از غمها و رنجهايشان غمناک شديم، از شاديها و کاميابيهايشان، شاد شديم. به ما مزه آرامش، شور و هيجان، صبر و شکيبايي و فراموشي را چشاندند. آموختيم که آدميزاد خطا پذير است، خطاها را بايد بخشيد، آموختيم لذت عفو بيشتر از انتقام است.قصهها به تدريج با ما بزرگ شدند و به تناسب ذهني ما، پيچيدگي و گسترش و غناي بيشتري يافتند و داستانهاي امروزي را به وجود آوردند. مفاهيم ابدي قصهها، در داستانها تکرار شد، جويبار عظيم زندگي از قصهها سر به داستانهاي کوتاه باز کرد و رمانها همچون اقيانوسها به وجود آمدند.از همين رو يکي از راههاي آشنايي با فرهنگ انديشه و آداب و رسوم و تاريخ اجتماعي جامعه ايراني، آشنايي با متون داستاني و شناخت و کشف سنتهاي غني داستاننويسي است.رشته ادبيات داستاني بنا بر همين ضرورت ايجاد شده است، زيرا به ياري اين رشته ميتوان با سير فرهنگ، انديشه و عواطف جامعه ايراني از رهگذر خواندن متون داستاني آشنا شد. و ارتباط ميان ادبيات داستاني جديد با سنتهاي داستاننويسي قديم فارسي و چند و چون اين ارتباط را کشف کرد و زمينهساز شکوفايي استعدادهاي نسل جوان در زمينه خلق آثار هنري داستاني گرديد. نسل امروز را با ادبيّات داستاني کهن و معاصر آشنا ساخت.
تواناييهاي لازم :
داشتن ذوق و استعداد نويسندگي، قدرت تجزيه و تحليل، علاقه به ادبيات به ويژه ادبيات داستاني، تيزبيني و نکتهسنجي و صبر و حوصله زياد لازمهي فعاليت در حيطه ادبيات داستاني است به ويژه اين که ما در اين حيطه هنوز در ابتداي راهيم و بايد فردي عاشق و توانمند بود تا بتوان در اين وادي وارد شد و باعث شکوفايي ادبيات داستاني گرديد.
موقعيت شغلي در ايران :
فارغالتحصيلان اين رشته ميتوانند وظيفه آموزش مباحث نظري داستاننويسي و روشهاي نقد داستان را برعهده بگيرند و با تشکيل کارگاههاي نقد، به آموزش روشهاي عملي نقد و تحليل داستان و رمان بپردازند.همچنين در نقش کارشناس ادبيات داستاني با فيلمنامه نويسان، نمايشنامه نويسان و منتقدان همکاري کنند و يا با بازنويسي و بازآفريني آثار داستاني قديم، آثاري نو و امروزي بيافرينند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيلي :
دروس پايه :
زبان تخصصي، زبان عربي، کليات فلسفه غرب
دروس اصلي :
تاريخچه و نظريه اسطوره و حماسه، تاريخچه و نظريه حکايت، افسانه و رمانس، تاريخچه رمان و داستان کوتاه فارسي، نظريه داستان، بررسي عناصر داستان، سبکشناسي نثرهاي داستاني، متون داستاني کهن منظوم (حماسي، عاشقانه، عرفاني، اخلاقي و حکمي، نظيرهها) شعر روايي معاصر، متون داستاني کهن منثور (عرفاني، تاريخي، ديني، تمثيلي، رمزي ـ عرفاني، تعليمي)، متون داستاني عاميانه فارسي، متون داستاني معاصر (سرچشمهها، دوره اول، دوره دوم، دوره سوم، دوره چهارم، ادبيات عامه پسند، پاورقيها)، داستان کودکان، جامعه شناسي رمان، ادبيات عاميانه، ادبيات داستاني غرب، کارگاه نقد داستان، بازنويسي و باز آفريني متون داستاني کهن.
دروس تخصصي :
کليات دستور زبان فارسي، مقدمات زبان شناسي، ويرايش، مهارتهاي نوشتاري، جريانهاي فکري در ايران، بلاغت ادبي، کليات سبک شناسي، مکتبهاي ادبي، نقد ادبي.
پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.
عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!