مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
یک شنبه 23 مرداد 1390 12:27 AM
ديباچه: در کشور ما متوسط زمان پذيرش بيمار تا تعيين تکليف نهايي 219 دقيقه است؛ يعني از زمان پذيرش بيمار در بخش اورژانس تا تعيين تکليف نهايي او به طور متوسط سه ساعت و نيم طول ميکشد، زماني که موجب صدمات جسمي، روحي و خسارات مالي غير جبراني ميگردد. بيشک يکي از مهمترين دلايل بروز اين مشکل و ساير مشکلات موجود در بيمارستانها، نبود مديريت قوي و توانمند است. مديريتي که بتواند با تکيه بر دانش و تجربه لازم از امکانات موجود، بهترين بهرهوري را داشته باشد و رضايت کارکنان و بيماران را تأمين کرده و بهترين خدمات را در کمترين زمان ارائه دهد امروزه چنين مديريتي نياز به دانش تخصصي دارد. دانشي که در کشور ما در رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني آموزش داده ميشود. در حقيقت از طراحي ساختمان تا برنامهريزي براي ايجاد، اداره، توسعه و احتمالاً تعطيل يک بيمارستان نيازمند بهرهگيري از انديشه متخصصان رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني است. افرادي که علاوه بر دانش مديريت در زمينه داروشناسي، مديريت اختصاصي واحدهاي مختلف بيمارستاني، استانداردهاي بيمارستاني، کاربرد کامپيوتر در مديريت بيمارستان، روابط درون بخشي و برون بخشي بيمارستان، سازمان و مديريت بهداشت و درمان در ايران، ارزيابي مراقبتهاي بهداشتي و درماني، برنامهريزي و مديريت استراتژيک در نظام بهداشتي و درماني و نظام بهداشتي و درماني تطبيقي اطلاعات لازم را دارند همچنين کلياتي درباره داروسازي، پرستاري، پزشکي و بهداشت بيمارستان ميخوانند.رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني با بررسي دروس مديريت و تطبيق آن با دروس بهداشتي؛ نحوه اداره امور شاخهها يا زيرمجموعههاي مختلف نظام بهداشت و درمان را تعيين ميکند؛ يعني نحوه اداره شبکههاي مختلف نظام بهداشت و درمان از خانههاي بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتي ـ درماني روستايي و شهري، بيمارستانهاي عمومي و تخصصي وابسته به مرکز بهداشتي ـ درماني شهري، درمانگاهها، دانشگاههاي علومپزشکي و بيمارستانهاي تخصصي و آموزشي وابسته به آنها و حتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، به دانشآموختگان اين رشته در سه مقطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا آموزش داده ميشود.
تواناييهاي لازم :
فارغالتحصيل رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني به عنوان مدير بخش بهداشت و درمان عمدتاً با بيماران؛ يعني با ضعيفترين ، مظلومترين، نيازمندترين، حساسترين و ناشکيباترين انسانها روبرو است. و از سوي ديگر با استرس، اضطراب، کمبودها، نواقص، نارضايتيها و برخوردهاي متنوع سروکار دارد؛ بنابراين بايد از پختگي، تحمل و شکيبايي برخوردار باشد. همچنين لازم است که از نظر جسمي و روحي قوي بوده و در تصميمگيري قاطع باشد.در ضمن دانشجوي اين رشته بايد به دروس علومتجربي مثل فيزيک، شيمي، رياضي، زيستشناسي و همچنين زبان انگليسي مسلط باشد.
موقعيت شغلي در ايران :
امروزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به اهميت رشته مديريت خدمات بهداشتي ـ درماني و نياز جامعه به فارغالتحصيلان آن پي برده است و به همين دليل به رغم آن که در تعدادي از رشتههاي علومپزشکي مانند پزشکي، پرستاري و مامايي با تعداد قابل توجهي فارغالتحصيل مازاد نياز روبرو هستيم؛ در کل ساختار مديريتي نظام بهداشت و درمان کشور، از وزارتخانه گرفته تا دانشگاههاي علومپزشکي، شبکههاي بهداشتي ـ درماني و بيمارستانها به فارغالتحصيلان اين رشته در هر سه مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دکترا نياز داريم. همچنين فارغالتحصيل اين رشته ميتواند در هلال احمر، سازمان تأميناجتماعي و سازمان بيمه خدمات درماني فعاليت نمايد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
روانشناسي عمومي، جامعهشناسي پزشکي و بهداشتي، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اصول حسابداري ، رياضيات و کاربرد آن در مديريت، آمار حياتي و شاخصهاي بهداشتي (نظري و عملي)، کاربرد کامپيوتر در مديريت، روش تحقيق نظري و عملي، مکاتبات اداري، اصول و مباني مديريت، مديريت منابع انساني، رفتار سازماني، موازين حقوقي در بيمارستان، مديريت مالي، اصول انبارداري و تدارکات، اصول تنظيم و کنترل بودجه دولتي، آشنايي با خدمات پرستاري، اصول خدمات بهداشتي، تغذيه و رژيمهاي غذايي در بيمارستان، مباني مددکاري اجتماعي.
دروس تخصصي :
زبان تخصصي ، کليات پزشکي، واژهشناسي پزشکي، آشنايي با لوازم و تجهيزات پزشکي، اپيدميولوژي و عفونتهاي بيمارستاني، مدارک پزشکي، برنامهريزي خدمات بهداشتي و درماني، سازمان و مديريت بيمارستان ، بيمه و تعرفه خدمات بهداشتي و درماني، شناخت تهيه و توزيع دارو، آشنايي با اصول طراحي و تجهيز بيمارستان، استانداردهاي بيمارستاني، اصول نگهداري و ايمني بيمارستان، اقتصاد پزشکي، پروژه، کارآموزي در عرصه
پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.
عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!