0

معرفی کامل رشته های دانشگاهی علوم تجربی

 
ahmadfeiz
ahmadfeiz
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 20214
محل سکونت : تهران

روانشناسی
یک شنبه 23 مرداد 1390  12:08 AM

ديباچه: تا 80 سال پيش روانشناسي را مطالعه روح و روان و روانشناس را فردي مي‌دانستند که رويداد‌هاي دروني،‌ ذهني و مغزي را مثل تصورات، خاطرات،‌ افکار و احساسات مطالعه مي‌کند.طبق اين تعريف، روانشناسي شاخه‌اي از ذهني‌ترين بخش دانش انسان؛ يعني فلسفه بود. اما از اوايل قرن بيستم و با پيشرفت سريع دو علم زيست‌شناسي و فيزيک،‌ روانشناسي نيز مطالعه ذهني (زندگي رواني) را کنار گذاشت و به مشاهده و مطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نيز روانشناسان فرآيندهاي ذهني را مطالعه مي‌کنند اما اين کار را نه به صورت ثبت شخصي ادراکات و احساسات بلکه به شيوه عيني و علمي انجام مي‌دهند.متأسفانه‌ هنوز در کشور ما بسياري‌ از مردم‌، روانشناسي‌ را با کف‌بيني‌ و احضار روح‌ يکي‌ مي‌دانند و ما مي‌بينيم‌ که‌ کتاب‌هايي‌ با موضوعات‌ فوق‌، به‌ عنوان‌ کتاب‌هاي‌ روانشناسي‌، فروش‌ فوق‌العاده‌اي‌ دارند. در حالي‌ که‌ روانشناسي‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ زيستي‌ است‌ که‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عيني‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ مي‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درک‌ فرآيندهاي‌ ذهني‌ که‌ مستقيماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌هاي‌ رفتاري‌ و عصب‌ زيست‌شناختي‌ قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد. رشته‌ روانشناسي‌ در مقطع‌ کارشناسي‌ داراي‌ 4 گرايش‌ باليني‌، آموزش‌ کودکان‌ استثنايي‌، صنعتي‌ و سازماني‌ و عمومي‌ است‌. در اين ميان روانشناسي‌ باليني‌ خدمات‌ تشخيص‌ و درمان‌ (روان‌ درماني‌) را به‌ افرادي‌ که‌ دچار رفتارهاي‌ نابهنجاري‌ مثل‌ افسردگي‌، اضطراب‌، وسواس‌، و غيره‌ هستند، ارائه‌ مي‌دهد که‌ اين‌ خدمات‌ در سه‌ زمينه‌ تشخيص‌، درمان‌ و پيشنهادِ روش‌هايي‌ براي‌ پيشگيري‌ از معضلات‌ و ناهنجاري‌هاي‌ رفتاري‌ ارائه‌ مي‌شود. روانشناسي‌ صنعتي‌ و سازماني‌ نيز يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ را در تمام‌ محيط‌هاي‌ کاري‌ به‌ کار مي‌برد؛ يعني‌ درباره‌ اين‌ که‌ محيط‌ کار بايد چگونه‌ باشد تا بهترين‌ بازدهي‌ را داشته‌ باشد يا چه‌ متغيرهايي‌ در ارتباط‌ بين‌ کارفرما و کارگر مؤثر است‌ و چه‌ عواملي‌ باعث‌ عدم‌ تفاهم‌ بين‌ کارفرما و کارگر مي‌شود، مطالعه‌ مي‌کند. روانشناسي‌ عمومي‌ نيز به‌ مطالعه‌ کليات‌ روانشناسي‌ مي‌پردازد و روانشناسي‌ و آموزش‌ کودکان‌ استثنايي‌ کاربرد يافته‌هاي‌ روانشناسي‌ در رابطه‌ با کودکان‌ استثنايي‌ (تيزهوشان‌ و معلولين‌ جسماني‌) است‌.
توانايي‌هاي‌ لازم :
زيست‌شناسي‌ و شيمي‌ در اين‌ رشته‌ اهميت‌ بسياري‌ دارد و بايد پايه‌ علوم‌زيستي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ قوي‌ باشد. به‌ همين‌ دليل‌ امروزه‌ دانشجويان‌ اين‌ رشته‌ از بين‌ دو گروه‌ آزمايشي‌ علوم‌انساني‌ و علوم‌تجربي‌ پذيرفته‌ مي‌شوند. از سوي‌ ديگر آمار و رياضي‌ و زبان‌ انگليسي‌ در اين‌ رشته‌ کاربرد و اهميت‌ زيادي‌ دارد. دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ بايد نسبت‌ به‌ اطراف‌ و جامعه‌ خود ديد عميقي‌ داشته‌ باشد تا بتواند ظرافت‌هاي‌ رفتاري‌ افراد را درک‌ کند‌ و به‌ ويژگي‌هاي‌ رواني‌ افراد پي‌ ببرد.
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
امروزه‌ روانشناسي‌ با همه‌ جنبه‌هاي‌ زندگي‌ ما ارتباط‌ دارد و هر اندازه‌ که‌ جامعه‌ پيچيده‌تر شود، روانشناسي‌ نيز نقش‌ مهمتري‌ در حل‌ مسائل‌ آدمي‌ برعهده‌ مي‌گيرد. اين‌ به‌ معناي‌ فرصت‌هاي‌ شغلي‌ متنوع‌ و گسترده‌ براي‌ فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ روانشناسي‌ است‌.به‌ گفته‌ کارشناسان‌ اين‌ رشته‌، آينده‌ روانشناسي‌ در کشور ما روشن‌ و اميدبخش‌ است‌ و فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بايد آينده‌ خود را در فردا ببينند. چون‌ کشور ما يکي‌ از کشورهاي‌ در حال‌ توسعه‌ است‌ و بدون‌ بهره‌گيري‌ از شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ نمي‌تواند توسعه‌ همه‌جانبه‌ داشته‌ باشد. از سوي‌ ديگر کشور ما، کشور جواني‌ است‌ و امروزه‌ يکي‌ از دغدغه‌هاي‌ خانواده‌ها، حفظ‌ بهداشت‌ رواني‌ و بالا بردن‌ سطح‌ دانش‌ فرزندانشان‌ مي‌باشد که‌ اين‌ دو مهم‌ نيز به‌ ياري‌ شاخه‌هاي‌ مختلف‌ روانشناسي‌ از جمله‌ روانشناسي‌ رشد و روانشناسي‌ تربيتي‌ امکان‌پذير است‌. البته‌ در حال‌ حاضر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بيشتر‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ مي‌شوند يا در شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌ عنوان‌ کارشناس‌ روانشناسي‌ فعاليت‌ مي‌کنند و عده‌اي‌ نيز به‌ عنوان‌ دستيار متخصص‌ روانشناسي‌ باليني‌ يا روانپزشک‌ مشغول‌ به‌ کار هستند.
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرايش‌هاي مختلف روانشناسي :
روانشناسي‌ عمومي‌، علم‌النفس‌ از ديدگاه‌ دانشمندان‌ اسلامي‌، آمار توصيفي‌، فيزيولوژي‌ عمومي‌، کليات‌ فلسفه‌، مباني‌ جامعه‌شناسي‌، روانشناسي‌ احساس‌ و ادراک‌، متون‌ روانشناسي‌ به‌ زبان‌ خارجي‌، آمار استنباطي‌، روش‌ تحقيق‌ در روانشناسي‌، روانشناسي‌ فيزيولوژيک‌، روانشناسي‌ تجربي‌، روانشناسي‌ رشد، روانشناسي‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ تربيتي‌، روانشناسي‌ اجتماعي‌، روانسنجي‌، انگيزش‌ و هيجان‌، شخصيت‌، آسيب‌شناسي‌ رواني‌، بهداشت‌ رواني‌، روانشناسي‌ مرضي‌ کودک‌، تاريخچه‌ و مکاتب‌ روانشناسي‌.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ باليني‌:
کاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ تشخيص‌ باليني‌، کاربرد مقدماتي‌ روش‌هاي‌ درمان‌، مصاحبه‌، سمينار مسائل‌ روانشناسي‌ باليني‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ باليني‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، کليات‌ روانپزشکي‌، بررسي‌ مقدماتي‌ نظريه‌هاي‌ روان‌ درماني‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ کودکان‌ استثنايي‌.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ عمومي‌:
طرح‌ها و‌ پژوهش‌هاي‌ آزمايشگاهي‌، مقدمات‌ نورو بسيکولوژي‌، ارزشيابي‌ شخصيت‌، روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، روانشناسي‌ هوش‌ و سنجش‌ آن‌، تفکر و زبان‌، روانشناسي‌ پويايي‌ گروه‌، روانشناسي‌ کودکان‌ استثنايي‌، سمينار در مسائل‌ روانشناسي‌ عمومي‌، اختلالات‌ يادگيري‌، روانشناسي‌ جنايي‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ عمومي‌.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ روانشناسي‌ استثنايي‌:
روانشناسي‌ مشاوره‌ و راهنمايي‌، نظريه‌ها و کاربرد آزمون‌هاي‌ شناختي‌، روانشناسي‌ کودکان‌ تيزهوش‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، روانشناسي‌ کودکان‌ عقب‌مانده‌ و روش‌هاي‌ آموزش‌ آنها، اختلالات‌ تکلم‌ و گفتار درماني‌، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ کودکان‌ ناشنوا، روانشناسي‌ تدريس‌ به‌ کودکان‌ نابينا، متون‌ روانشناسي‌ کودکان‌ استثنايي‌ به‌ زبان‌هاي‌ خارجي‌، بهداشت‌ رواني‌ کودکان‌ استثنايي‌ و خانواده‌، زمينه‌ پيشگيري‌ از تولد کودکان‌ عقب ‌افتاده‌، روانشناسي‌ کودکان‌ ناسازگار، روش‌هاي‌ تغيير و اصلاح‌ رفتار کودکان‌، سمينار مسائل‌ کودکان‌ استثنايي‌ در جهان‌ و ايران‌، پژوهش‌هاي‌ عملي‌ در روانشناسي‌ و آموزش‌ کودکان‌ استثنايي‌

پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.

عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها