مهندسی خط و سازه های ریلی
جمعه 21 مرداد 1390 10:38 PM
ديباچه: مهندسي خط و سازه هاي ريلي در زمينه طراحي هندسي مسير و زيرسازي و روسازي راهآهن و سازههاي فني گوناگون مانند پل، تونل، ديوار و ترانشه مطالعه ميکند.اين رشته با اين که داراي نقاط مشترکي با مهندسي عمران است اما وجوه افتراق بسياري نيز با رشته عمران دارد. براي مثال در رشته مهندسي عمران اطلاعاتي در زمينه هيدرولوژي، هيدروليک و سازههاي آبي داده ميشود در حالي که يک مهندس خط و سازههاي ريلي نيازي به اين اطلاعات ندارد و در عوض بايد در زمينه ناوگان و مسير حرکت دروسي را بگذراند همچنين در زمينه زيرسازي و روسازي راهآهن و ابنيه فني اين مسير لازم است که اطلاعات تخصصي داشته باشد چون ابنيه فني که در خطوط راهآهن به کار ميرود، تحت تأثير نيروهاي ديناميکي قرار ميگيرند در حالي که سازههاي متداول، رفتاري غير از اين دارند.
تواناييهاي لازم :
دانشجوي سازههاي ريلي بايد سختکوش، جدي و مقاوم بوده و آمادگي کار در هر شرايطي را داشته باشد چون کار اصلي يک مهندس خط و ابنيه در بيابان، دشت، کوير و کوهستان است و فردي که وارد اين رشته ميشود بايد به کارهاي اجرايي علاقهمند باشد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
رياضي، فيزيک ، استاتيک، شيمي عمومي، معادلات ديفرانسيل، محاسبات عددي، رياضي مهندسي، برنامهسازي کامپيوتر.
دروساصلي و تخصصي:
رسم فني و نقشهکشي، مقررات عمومي حرکت، نقشهبرداري و عمليات، مقاومت مصالح، مباني ارتباطات و علائم، مصالح ساختماني ، ديناميک، مباني سير و حرکت قطار، تحليل سازهها ، مکانيک خاک، تکنولوژي بتن ، مباني مهندسي برق، طراحي مسير، هيدرولوژي مهندسي، سازه فولادي، سازههاي بتن آرمه، زيرسازي مسير، روسازي راهآهن ، نقشهبرداري مسير و عمليات، پلهاي راهآهن ، تونلسازي، ابنيه مسير، ايستگاه راهآهن، نگهداري خطوط، متره و برآورد پروژه، ماشينهاي ريلي، دستگاه خطوط، پروژه طراحي مسير، بوژي و لکوموتيو، پروژه پلهاي راهآهن.
موقعيت شغلي در ايران :
بازار کار مهندسي خط و سازههاي ريلي مانند مهندسي ماشينهاي ريلي است با اين تفاوت که فارغالتحصيل اين رشته ميتواند علاوه بر صنعت راهآهن، موقعيت شغلي يک مهندس عمران را نيز داشته باشد.
پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.
عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!