مهندسی ماشینهای ریلی
جمعه 21 مرداد 1390 10:21 PM
ديباچه: حدود 400 سال پيش وقتي در معادن زغالسنگ "هارتز" آلمان با تيرهاي چوبي، راهي به شکل ريل ساخته شد تا سگها از طريق اين ريلها مواد استخراج شده را به محل بارگيري حمل کنند، هيچ کس فکر نميکرد که زماني ريلهاي فولادين تمامي کره زمين را در مينوردند و محل عبور قطارهايي ميشوند که گاه بيش از 350 کيلومتر در ساعت سرعت دارند و با صرفهترين و ايمنترين روش براي رساندن مسافران و کالاها به مقصد هستند. اين به معناي آن است که امروزه حمل و نقل ريلي با شکل آغازين و ابتدايي آن بسيار متفاوت است و هر کشوري براي استفاده و حفظ اين صنعت عظيم که نقش مهمي در توسعه حمل و نقل و در نتيجه پيشرفت کشور دارد، بايد از متخصصان کارآمد در صنعت راهآهن بهره بگيرد.بر همين اساس در سال 76 براي اولينبار در خاورميانه، دانشکده مهندسي راهآهن در دانشگاه علم و صنعت ايران تأسيس شد و در سه رشته مهندسي ماشينهاي ريلي، مهندسي خط و سازههاي ريلي و مهندسي حمل و نقل ريلي دانشجو پذيرفت.در اين ميان مهندسي ماشينهاي ريلي به مطالعه و بررسي کليه فعاليتهاي بخش متحرک صنعت حمل و نقل ريلي ميپردازد. هدف اين رشته تربيت متخصصاني است که بتوانند طراحي، انتخاب بهينه، بهبود سيستم نگهداري، تعمير، بازسازي و ساخت وسائط نقليه ريلي را بر عهده بگيرند. در واقع مهندس ماشينهاي ريلي يک مهندس خوب مکانيک است که تخصص ويژه در زمينه راهآهن دارد و به همين دليل آمادگي حل مشکلات صنعت راهآهن مثل مشکلات طراحي و ساخت قطعات را دارد.
تواناييهاي لازم :
دروس رياضي و فيزيک در رشته مهندسي ماشينهاي ريلي مانند ساير رشتههاي مهندسي از اهميت بسياري برخوردار است. اما علاوه بر قوي بودن در دو درس رياضي و فيزيک، دانشجوي اين رشته بايد توانايي مديريت داشته و از روابط اجتماعي خوبي برخوردار باشد. زيرا يک مهندس ماشينهاي ريلي که برخورد اجتماعي خوبي دارد، ميتواند در محيط کار خود باعث خلاقيت کارگران و کارکناني باشد که زير نظر او فعاليت ميکنند.
موقعيت شغلي در ايران :
براساس برنامه 5 ساله سوم توسعه که به تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز رسيده است، قرار است که فعاليتهاي اجرايي راهآهن به مرور به بخش خصوصي واگذار شود و اين به معناي آن است که صنعت راهآهن به نيروي متخصص بيشتري براي نظارت، مديريت و کنترل پروژه نياز دارد تا راهآهن بتواند به صورت منسجم به کار شرکتهاي خصوصي نظارت داشته باشد. بايد توجه داشت که حيطه شغلي يک مهندس ماشينهاي ريلي به صنعت راهآهن محدود نميشود بلکه فارغالتحصيل اين رشته ميتواند در صنعت ذوبآهن، مترو، بنياد مستضعفان، واگنسازي پارس و کارخانجات مشابه نيز کار کند يا با توجه به شاخه تحصيلي خود به عنوان يک مهندس مکانيک فعاليت داشته باشد.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
دروس پايه :
رياضي، فيزيک ، استاتيک، شيمي عمومي، معادلات ديفرانسيل، محاسبات عددي، رياضي مهندسي، برنامهسازي کامپيوتر.
دروس اصلي و تخصصي :
مقررات عمومي حرکت، نقشهکشي صنعتي، کارگاه ماشينابزار و ابزارسازي، مقاومت مصالح ، مباني ارتباطات و علائم، مباني مهندسي برق و الکترونيک، ديناميک، ترموديناميک ، کارگاه جوشکاري و ورقکاري، مباني سير و حرکت قطار، مباني زيرسازي و روسازي راهآهن، مباني ماشينهاي الکتريکي، مکانيک سيالات، طراحي اجزاء ، علم مواد و شناخت فلزات در راهآهن، انتقال حرارت، ديناميک حرکت قطارها، کارگاه تخصصي واگن، راهآهن برقي، کنترل اتوماتيک، طراحي سازه واگن و لکوموتيو، تکنولوژي ساخت و تعمير وسايل نقليه ريلي، طراحي ترمزهاي قطار، کارگاه تخصصي لکوموتيو، طراحي لکوموتيو، طراحي بوژي، پروژه تخصصي، طراحي ماشينهاي ريلي.
پیامبر (ص): صبر اگر به بیقراری رسید دعا مستجاب می شود.
عزیز ما قرنهاست که چشم انتظار به ما دارد!