0

بازخوانى روابط دختر و پسر 2

 
shahabdadashi
shahabdadashi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1389 
تعداد پست ها : 361
محل سکونت : هرمزگان

بازخوانى روابط دختر و پسر 2
چهارشنبه 16 تیر 1389  6:15 PM

6. نهادینه شدن روابط دختر و پسر، رقیبى براى خانواده:
بدیهى است با گسترش و تداوم الگوى موجود در روابط دختر و پسر و همراهى ساختارهاى سازگار با آن، به تدریج اینگونه روابط فراگیر شده، به دلیل مقبولیت عمومى، زمینه‏هاى ناهنجار دانستن آن از بین مى‏رود. بدین ترتیب داشتن چنین روابطى افزایش مى‏یابد و انگیزه تشکیل ازدواج کاهش خواهد یافت. در واقع روابط دختر و پسر، رقیبى براى خانواده خواهند بود و یا به تعبیر کاستلز، اشکال جدید خانواده را رقم خواهند زد.

7. رواج الگوهاى همزیستى غیر خانوادگى:
هم اکنون موارد معدودى از پیوندهاى دراز مدت جنسى و همزیستى نامشروع میان دو همجنس یا ناهمجنس گزارش شده است. گرچه به دلایل اخلاقى و امنیتى آمار روشنى از مقدار همزیستى‏هاى غیر خانوادگى در کشور ما در دست نیست، اما قرائن نشان از روند رو به رشد اما تدریجى و مخفیانه آن دارد. به مرور زمان این احتمال تقویت مى‏شود که این شکل از همزیستى از حالت مخفیانه خارج شود، موافقانى را از میان نسل جوان و حتى از میان نخبگانى‏که تحت سیطره آموزه‏هاى مدرن قرار دارند پیدا کند و افزایش فشارهاى داخلى و بین‏المللى در این زمینه به مسامحه در برخورد با آنان بیانجامد.
به نظر مى‏رسد با رواج این پدیده یکى از چالش‏هاى نظام اسلامى، در آینده فشارهایى است که در قالب تبیین‏ها و تحلیل‏هاى علمى مدرن از سوى کارشناسانى وارد شود که تلاش مى‏کنند الگوهاى جدید همزیستى را اقتضاى جبرى و تردید ناپذیر جامعه اطلاعاتى، ارج نهادن به آزادى و نمودى از حقوق فردى تصویر کنند و جریان‏هاى فمینیستى نیز که هم‏اکنون همت اصلى خود را به مباحث حقوقى معطوف کرده‏اند در آینده حضور فعال‏ترى در حوزه اخلاق جنسى خواهند داشت؛ چنان که هم‏اکنون عقبه‏هاى این جریان در خارج از کشور حمایت از گروه‏هاى همجنس‏گرا را وجهه‏ى همت خود ساخته‏اند.

8. افزایش فشار اجتماعى براى اصلاح قوانین و رویه‏ها:
در این فرض که روابط دختر و پسر شیوع یابد اجراى حدود شرعى و محدودیت‏هاى قانونى با واکنش منفى‏مواجه خواهد شد و مجریان را به منظور تسامح در اجراى قوانین و قانون‏گذاران را براى اصلاح قانون تحت فشار قرار مى‏دهد. تعدیل قانون سقط جنین در سالیان اخیر و متوقف شدن اجراى برخى از مجازات‏ها از جمله مجازات اعدام در نوجوانان کم‏تر از 18 سال، گرچه با دلایل عنوان شده دیگرى انجام شده است اما مى‏تواند تا حدودى نیز ناشى از فشار تقاضا از ناحیه مورد بحث باشد.
بایسته‏ها:
به نظر مى‏رسد در بیان بایسته‏هاى موضوع روابط دختر و پسر، باید میان بایسته‏هاى پژوهشى، بایسته‏هاى حکومت و بایسته‏هاى فردى و خانوادگى تفکیک قائل شد. در این‏جا به برخى از مهم‏ترین بایسته‏هاى اشاره مى‏شود:

1. توسعه پژوهش‏هاى لازم:
همانگونه که پیش‏تر اشاره شد، پژوهش‏هایى جدى و بسنده درباره موضوع روابط دختر و پسر وجود ندارد. فقر پژوهشى از یک‏سو در حوزه واقعیت‏هاى روابط دختر و پسر است و از سوى دیگر در حوزه تبیین چرایى آن. فروکاستن ابعاد این قبیل ارتباطات به روابط اجتماعى و عادى، موجب مى‏شود واقعیت‏هاى این روابط تأثیر اجتماعى خود را بدون مزاحمت تدبیر و یا کنترل اجتماعى، برجاى بگذارد. انگیزه پژوهشگران و نظریه‏پردازان به پرداختن در ابعاد اینگونه روابط، از آگاهى آنان به چنین واقعیت‏هایى حکایت دارد.
به نظر مى‏رسد سازمان‏ها و نهادهاى متولى امر جوانان، باید بیشتر به این قبیل پژوهش‏ها بپردازند و بدون اعمال سلیقه‏هاى انقباضى، نتایج آن را در اختیار پژوهشگران و نظریه‏پردازان قرار دهند.

2. سیاست‏گذارى در جهت کاهش سن ازدواج:
افزایش سن ازدواج به تنهایى طیف وسیعى از آسیب‏هاى اجتماعى را سبب مى‏شود و یا دست‏کم شرایط وقوع آن را تسهیل مى‏کند. سیاست‏گذارى جهت کاهش سن ازدواج یکى از پیش‏شرطهاى کنترل اینگونه آسیب‏هاى اجتماعى از جمله روابط دختر و پسر است. کاهش سن ازدواج به عوامل گوناگون اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى بستگى دارد؛ بنابراین در برنامه‏ریزى و سیاست‏گذارى براى کاهش سن ازدواج نباید بر یک ساحت تمرکز کرده و از ساحت‏هاى دیگر غفلت نمود.

3. تسهیل ازدواج و تنوع الگوهاى آن:
دین اسلام با رسمیت‏بخشى به ابراز نیاز جنسى و تسهیل در ارضاى آن، وجود غریزه جنسى را از ابتداى دوران بلوغ جدى مى‏گیرد. تنها محدودیت دین اسلام براى ارضاى غریزه جنسى، حدود دینى است که آن هم به صورتى آسان و مبتنى بر تساهل وضع شده است. سنت‏هاى مسلمانان در جوامع اسلامى نیز بر حداقلى بودن پیش‏شرطهاى ازدواج استوار بوده است. اگرچه الگوى پذیرفته شده در اسلام، منحصر به روابط جنسى میان دو فرد است، اما این الگو قابلیت تنوع‏پذیرى فراوانى دارد. ازدواج مطلوب آن است که مجموعه‏اى از تعهدات و اهداف، از جمله بقاء نسل را دربرداشته باشد، اما اسلام ازدواجى را که در آن فقط به جنبه‏هاى جنسى و یا عاطفى صرف پرداخته مى‏شود، تأیید کرده است. دیدگاه‏هاى متصلبانه و غیر منطقى درباره تنوعات ازدواج به دلیل آسیب دیدن خانواده، در درازمدت خانواده را بیشتر دچار آسیب خواهد کرد.

4. تقویت هویت و احیاى مرجعیت‏هاى گذشته:
اگرچه بخش مهمى از آسیب‏پذیرى هویت و مرجعیت‏ها، معلول حاکمیت تفکر مدرنیته است، اما نباید از این امر غفلت شود که بخش مهمى از این آسیب‏ها معلول ناکارآمدى‏ها و کژکارکردى‏هاى ساختارى و خُرد مى‏باشد. احیاى نقش خانواده، روحانیت، تأکید بر هویت ملى و دینى، محدودیت‏پذیرى و قانون‏گرایى، از جمله مواردى است که به احیاى هویت‏ها و مرجعیت‏هاى از دست رفته کمک خواهد کرد.
در اینجا نکته حائز اهمیت، ضرورت مدیریت آرمان‏ها و تمایلات نسل جوان است. در دوران دفاع مقدس به دلیل آنکه توجه نسل جوان به آرمان‏هاى متعالى معطوف بود و احساسات عمومى توسط مسئولان نظام، بویژه امام، مدیریت و هدایت مى‏شد، ارزش‏هاى مورد نظر نظام به ارزش‏هاى نسل جوان تبدیل گردید و ذهنیت‏هاى آنان، الگوى مشارکت اجتماعى زنان و مردان و فعالیت اساسى آنان را تحت تأثیر قرار داد. این خود در تقویت پیوندهاى اجتماعى و تقویت یا احیاى مرجعیت‏هاى مورد نظر، نقش مهمى داشت.

5. احیاى باورهاى بنیادین دینى:
در بیان عوامل تأثیرگذار بر روابط دختر و پسر به حاکمیت تفکر مدرنیته و غلبه روحیه فردگرایى و سکولاریسم اشاره کردیم. به نظر مى‏رسد به میزانى که دامنه تأثیر این عامل در آسیب‏هاى اجتماعى گسترش دارد، ارائه راه‏هاى برون‏رفت از آن نیز با دشوارى‏ها و پیچیدگى‏هاى فراوانى مواجه است. در گام نخست مى‏توان با ترویج فرهنگ جمع‏گرایى، ایثار، خانواده‏گرایى و قناعت، به حذف برنامه‏ها و سیاست‏هایى که با این باورها در تقابل است اقدام کرد. اراده جمعى بر احیاى باورهاى بنیادین دینى، بر نظریه‏پردازى و سیاست‏گذارى‏هاى همسو با این باورها مبتنى است. اما باید پذیرفت که بسیارى از آموزه‏ها، برنامه‏ها، نظام‏ها و ساختارهاى مبتنى بر تفکر مدرنیته با باورهاى بنیادین دینى تعارض دارد. البته این مطلب هنوز مورد پذیرش و اجماع عمومى نخبگان جامعه ایرانى نیست.

6. بازترسیم شاخص‏هاى رشد فرهنگى اجتماعى:
شاخص‏هاى رشد از این جایگاه برخوردارند که مى‏توانند مقیاسى براى ارزش‏گذارى تحولات در حوزه‏هاى مختلف باشند. پذیرش شاخص‏هاى فرهنگى اجتماعى استاندارد شده از سوى نهادهاى بین المللى که بر پیش‏فرض‏هاى الحادى و مدرن استوار است، تحولات فرهنگى و اجتماعى را به سمت اهداف مادى جهت‏دهى خواهد نمود و نتیجه‏ى آن غلبه‏ى فرهنگ مدرن بر ذهنیت نسل جوان و نخبگان ما و همچنین ظهور پدیده‏هاى نامیمونى است که با فاصله‏ى زمانى کم و یا زیاد در کشورهاى مرجع شاهد آن بوده‏ایم.
آیا این نکته که کشورى مانند سوئد با احراز رتبه‏ى اول در رعایت شاخص‏هاى حقوق بشر و حقوق زنان با معضلات مهمى چون نرخ 55 درصدى فرزندان نامشروع و نرخ 63 درصدى همزیستى‏هاى خارج از چارچوب ازدواج رسمى روبه‏روست به ما نشان نمى‏دهد که شاخص‏هاى نظام‏هاى مادى قابلیت سنجش تحولات در نظام‏هاى دینى را ندارد؟

7. اصلاح نظام آموزشى:
مهم‏ترین رسالت نظام آموزشى رسمى و غیر رسمى در هر جامعه‏اى، اصلاح ذهنیت‏ها، تمایلات و رفتار آحاد جامعه به سمت اهداف تعریف شده و مطابق با آرمان‏ها و نیازهاى آن جامعه است. از آنجا که نظام آموزشى مدرن نسبت به ارزش‏هاى اخلاقى و مقوله جنسیت، حساسیت مثبتى نداشته است لازم است با اصلاحات اساسى در نظام آموزشى و پرورشى، مقوله‏ى تربیت فرزندان را بر اساس مفاهیم و آموزه‏هاى اسلامى بازنگرى کرد. امروزه متون تربیتى در لفافه‏اى از آموزه‏هاى‏دینى، واقعیت نظام تربیتى را از دید صاحب نظران مخفى کرده است و به نظر مى‏رسد تحولات اخیر، به ویژه در مقطع آموزش ابتدایى، به ترویج فرهنگ تساهل و تسامح و نفى مرجعیت اخلاقى منجر شود و انگیزه والدین و مربیان را در انتقال ارزش‏هاى اخلاقى به نسل آتى کم رنگ‏تر سازد. توجه به تربیت جنسى و تربیت جنسیتى نیز از محورهاى مهم در اصلاح نظام آموزشى است.
از سوى دیگر لازم است سیاست‏هاى تربیتى و اخلاقى رسانه‏ها به ویژه صدا و سیما بازترسیم شود و رسانه‏ها نسبت به اجراى سیاست‏ها پاسخگو باشند. جاى تعجب است با آن که رسانه ملى، به اعتراف صاحب نظران و به ادعاى مدیران رسانه، از تأثیرگذارترین عوامل در تربیت فرزندان است اما هیچ نهادى، خارج از سازمان صدا و سیما، مسئولیت نظارت بر عملکرد این سازمان را بر عهده ندارد.


1) برگرفته از ماهنامه حورا، شماره 28، دى ماه 1387، ص 2-10.
2) سازمان ملى جوانان، بررسى میزان رایج بودن دوستى دختر و پسر از نظر والدین )شهر تهران(، بهمن 1379.
3) محمد سعید ذکایى، فرهنگ مطالعات جوانان،تهران، نشر آگه، چاپ اول، 1385، صفحه 144.
4) همان.
5) محمد سعید ذکایى، فرهنگ مطالعات جوانان، نشر آگه، چاپ اول، 1385، ص 155.
6) افشین جعفرى مژدهى و حجت‏الله قندى، رشد جمعیت و اختلال در وضعیت ازدواج در ایران، فصلنامه ریحانه، شماره 1.
7) به عنوان نمونه رک به "روابط پسر و دختر "، محمد رضا احمدى با همکارى جمعى از محققان، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها، 1386.
8) محمد سعید ذکایى، جامعه‏شناسى جوانان ایران، ص 42.
9) رک: محمد رضا شرفى، جوان و بحران هویت، انتشارات سروش، چاپ اول، 1379.
10) محمد سعید ذکائى، جامعه‏شناسى جوانان ایرانى، ص 42.
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها