سعيدبن جبير به هنگام تصميم حجاج به قتل وي

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

سعيدبن جبير به هنگام تصميم حجاج به قتل وي
چهارشنبه 22 تیر 1390  03:31 ق.ظ

سعيدبن جبير به هنگام تصميم حجاج به قتل وي
تفسير نمونه ج : 23ص :362 
آرى مصائبى كه در زمين رخ مى‏دهد همچون زلزله‏ها و سيلها و طوفانها و آفات مختلف ، و همچنين مصائبى كه در نفوس انسانها واقع مى‏شود مانند مرگ و ميرها ، و انواع حوادث دردناكى كه دامان انسان را مى‏گيرد همه آنها از قبل مقدر شده است ، و در لوح محفوظ ثبت است. 
ولى بايد توجه داشت كه مصائبى كه در اين آيه به آن اشاره شده ، تنها مصائبى است كه به هيچوجه قابل اجتناب نيست و مولود اعمال انسانها نمى‏باشد ( و به تعبير ديگر حصر در اينجا حصر اضافى است ) . 
شاهد اين سخن آنكه در آيه 30 سوره شورى مى‏خوانيم : و ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم و يعفوا عن كثير : هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‏ايد ، و بسيارى را نيز عفو مى‏كند ! با توجه به اينكه آيات يكديگر را تفسير مى‏كنند ، هنگامى كه اين دو آيه در برابر هم قرار گيرد نشان مى‏دهد مصائبى كه دامنگير انسان مى‏شود بر دو گونه است : مصائبى است كه مجازات و كفاره گناهان او است و اين مصائب بسيارند ، ظلمها ، بيدادگريها ، خيانتها ، انحرافات و ندانم كاريها و امثال آن سرچشمه بسيارى از مصائب خود ساخته ما است . 
ولى بخشى از مصائب است كه ما هيچگونه نقشى در آنها نداريم و به صورت 
تفسير نمونه ج : 23ص :363 
يك امر حتمى و اجتناب ناپذير دامان فرد يا جامعه‏اى را مى‏گيرد ، حساب اين دو از هم جدا است ، و لذا بسيارى از انبياء ، و اولياء و صلحاء گرفتار اينگونه مصائب مى‏شدند ، اين مصائب فلسفه دقيقى دارد كه در بحثهاى خداشناسى و عدل الهى و مساله آفات و بلاها به آن اشاره كرده‏ايم. 
لذا در حديثى مى‏خوانيم : هنگامى كه امام على بن الحسين (عليهماالسلام‏) را باغل و زنجير وارد مجلس يزيد كردند يزيد رو به امام (عليه‏السلام‏) كرد و آيه سوره شورى را خواند : ((ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم  و مى‏خواست چنين وانمود كند كه مصائب شما خانواده نتيجه اعمال خودتان است ، و از اين طريق زخم زبان بزند ) اما امام فورا كلام او را نفى كرد و فرمود : كلا ، ما نزلت هذه فينا ، انما نزلت فينا : ما اصاب من مصيبة فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبراها : چنين نيست ، اين آيه در باره ما نازل نشده ، آنچه در باره ما نازل شده آيه ديگرى است كه مى‏گويد : هر مصيبتى در زمين يا وجود شما رخ دهد پيش از آفرينش شما در لوح محفوظ ثبت شده است ( و فلسفه و حكمتى دارد  
بحث مشروحترى در اين زمينه ذيل همان آيه 30 سوره شورى ( جلد 20 صفحه 440 ) داشته‏ايم. 
شاگردان مكتب ائمه اهلبيت (عليهم‏السلام‏) نيز همين معنى را از آيه فهميده‏اند ، چنانكه نقل مى‏كنند هنگامى كه سعيد بن جبير را نزد حجاج آوردند و تصميم به قتل وى گرفت مردى از حضار گريه كرد ، سعيد گفت : چرا گريه مى‏كنى ؟ در پاسخ گفت به خاطر اين مصيبتى كه براى تو پيش آمده ، گفت گريه نكن اين 
تفسير نمونه ج : 23ص :364 
در علم خدا بوده است كهچنين شود ، آيا نشنيده‏اى كه خداوند مى‏فرمايد : ما اصاب من مصيبة فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبراها البته تمام حوادثى كه در عالم رخ مى‏دهد در لوح محفوظ و علم بى‏پايان خداوند ثبت است ، و اگر در اينجا تنها اشاره به مصائب واقع در زمين و نفوس انسانى شده به خاطر اين است كه موضوع سخن همين معنى بوده ، و چنانكه خواهيم ديد نتيجه‏گيرى در آيه بعد از همين موضوع مى‏شود. 
ضمنا جمله ان ذلك على الله يسير اشاره به اين است كه ثبت و حفظ اينهمه حوادث در لوح محفوظ با كثرت فوق العاده‏اى كه دارد براى خداوند آسان است . 
و منظور از لوح محفوظ علم بى‏پايان خداوند است ، و يا صفحه جهان خلقت و نظام علت و معلول كه آن نيز مصداق علم فعلى خداوند است ( دقت كنيد). 
اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در قرآن چيست ؟ آيه بعد پرده از روى اين راز مهم برداشته ، مى‏گويد : اين براى آن است كه به خاطر آنچه از دست داده‏ايد غمگين نشويد ، و به آنچه خداوند به شما داده شاد و دلبسته نباشيد  لكيلا تاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم)).
اين دو جمله كوتاه در حقيقت يكى از مسائل پيچيده فلسفه آفرينش را حل مى‏كند ، چرا كه انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها 
تفسير نمونه ج : 23ص :365 
و حوادث ناگوارى روبرو است ، و غالبا از خود سؤال مى‏كند : با اينكه خداوند مهربان و كريم و رحيم است اين حوادث دردناك براى چيست ؟ ! قرآن مى‏گويد : هدف اين بوده كه شما دلبسته و اسير زرق و برق اين جهان نباشيد. 
منظور اين بوده كه موقعيت اين گذرگاه و پلى كه نامش دنيا است ، و همچنين موقعيت خودتان را در اين جهان گم نكنيد ، دلباخته و دلداده آن نشويد ، و آنرا جاودانه نپنداريد كه اين دلبستگى فوق العاده بزرگترين دشمن سعادت شما است ، شما را از ياد خدا غافل مى‏كند و از مسير تكامل باز مى‏دارد 
اين مصائب زنگ بيدار باشى است براى غافلان و شلاقى است ، بر ارواح خفته ، و رمزى است از ناپايدارى جهان ، و اشاره‏اى است به كوتاه بودن عمر اين زندگى. 
حقيقت اين است كه مظاهر فريبنده اين دار الغرور زود انسان را به خود جذب و سرگرم ، و از ياد حق غافل مى‏كند ، ناگهان بيدار مى‏شود كه كاروان رفته ، و او در خواب ، و بيابان در پيش. 
اين حوادث كه هميشه در زندگى بوده و هميشه خواهد بود ، و حتى پيشرفتهاى عظيم علم هم نتوانسته و نخواهد توانست جلو حوادث دردناكى همچون زلزله‏ها ، طوفانها ، سيلها و بيماريها و امثال آنرا بگيرد درسى است از بى‏مهرى زمانه رسوا و به انسان فرياد مى‏زند : اين دشت خوابگاه شهيدان است فرصت شمار وقت تماشا را ! اين بدان معنى نيست كه انسان به مواهب الهى در اين جهان پشت پا بزند ، و يا از آنها بهره نگيرد ، مهم اين است كه اسير آن نگردد ، و آنرا هدف و بهره اصلى خود نشمرد 
منبع : تفسیر نمونه : سوره حدید آیات 29 – 19
وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها