آموزش عالي فاقد برنامهريزي شغلي جوانان است
دوشنبه 13 تیر 1390 8:59 PM
خبرگزاري فارس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش عالي كشور فاقد برنامهريزي نيروي انساني در راستاي نيازهاي بازار كار و آينده شغلي جوانان است.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان، ابراهيم سحرخيز پيش از ظهر امروز در اختتاميه جشنواره هنري هنرستانهاي فنيوحرفهاي و كار و دانش كشور در تالار خانه شهر كرمان اظهار داشت: براي برونرفت از مشكل بيكاري و رسيدن به توسعه پايدار، عمران و آباداني نيازمند جهش اقتصادي هستيم.
وي بيان كرد: در عصر حاضر اين جهش اقتصادي با توليد علم و دانش مفيدي كه زايشي به نام تكنولوژي، فناوري و در نتيجه توليد در خدمت بشريت را به ارمغان ميآورد، رقم ميخورد.
سحرخيز افزود: در نظام جمهوري اسلامي ايران به لحاظ اسناد بالادستي و وضوع قوانين مورد نياز و ارتقاي سياستهاي كلان، تمام بسترهاي قانوني فراهم شده است.
وي تصريح كرد: موانع فرهنگي، ساختاري، نگاه دولتي به اقتصاد، عدم شركت بخش خصوصي و تعاوني در بحث اشتغال هنوز به عنوان فرهنگ توسعه اشتغال جايگاه خود را پيدا نكرده است.
سحرخيز با اشاره به ديدار سالانه رهبر انقلاب با نخبگان علمي دانشگاهي كشور بيان داشت: آموزش عالي كشور فاقد برنامهريزي نيروي انساني در راستاي نيازهاي بازار كار و آينده شغلي جوانان است.
وي گفت: با وجود دانشگاههاي فراوان در كشور، رغبتي براي حضور جوانان به ادامه تحصيل وجود ندارد كه اين به دليل نبود برنامهريزي مناسب در آموزش عالي كشور است.
سحرخيز با اشاره به اينكه 60 درصد از دختران و 40 درصد از پسران مشغول به تحصيل در دانشگاهها هستند، خاطرنشان كرد: با اينكه اين امر نشاندهنده حضور فعال زنان در عرصه علم، دانش و سازندگي كشور است، اما بيمدهنده آرايش شغلي كشور، تركيب و چينش نيروي انساني است كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد.
وي بيان كرد: بايد از آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولي آموزش عمومي در مسير تربيت نيروي انساني متخصص و جلوگيري از اتلاف منابع بهرهگيري لازم را به عمل آورد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بيان داشت: توسعه بيرويه رشتههاي نظري با كاركردهاي فعلي آن عملا نتيجه ملموس آن فارغالتحصيلان بيكار جوياي كار است.
سحرخيز افزود: سه جزء دانش، مهارت و نگرش كه بايد در هر برنامه درسي مورد توجه قرار گيرد، اما هنوز نتواسنتهايم در حوزه آموزشهاي نظري در دو بعد مهارت و نگرش انتظارات دستگاه را تأمين كنيم.
وي با اشاره به عدم موفقيت در مطالبه برنامه چهارم توسعه تصريح كرد: يكي از خواستههاي دولت در برنامه پنجم توسعه رساندن 50 درصد دانشآموزان به هنرستانهاي فني و حرفهاي و كاردانش است و تاكنون اين اقبال عمومي ايجاد نشده است.
سحرخيز با اشاره به اينكه آموزش و ادامه تحصيل به عنوان دغدغه جدي جوانان بدل شده است، خاطرنشان كرد: با فراواني و تنوعي كه در قالب دانشگاههاي علمي كاربردي، پيامنور، دولتي و غيردولتي فراهم شده، هيچ مانعي براي ادامه تحصيل هنرجويان و هنرآموزان فني و حرفهاي و كاردانش وجود ندارد.
وي با اشاره به اشتغال 12 هزار نفر نيروي فني و حرفهاي در سطح كشور گفت: در صورت همفكري و تعامل ميان دستگاههاي دولتي و بخش خصوصي ميتوان نيروي انساني متخصص و هنرمندي را در بخش فنيوحرفهاي و كار و دانش تربيت كرد.
سحرخيز اذعان كرد: بايد بهترين مديران و مربيان را به هنرستانها اختصاص دهيم و برپايي نمايشگاههايي از دستاوردهاي اين هنرجويان، تشويق مسئولان و استقبال ساير دانشآموزان را به اين رشتهها برانگيزيم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ديدار اخير رهبر انقلاب با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: هدف از تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش اين است كه اين نظام را در برخي از اجزا متحول كرد و نظام وارداتي غربي كه بيشترين تكيه را بر ترجمههايي كرده و امروز به لحاظ مباني فكري كارآمدي خود را از دست داده و نتوانسته انسانهاي متناسب با نياز روز را تربيت كند.
وي بيان داشت: توسعه بيرويه علوم انساني را اگر يك خيانت ندانيم، بيشك مسامحه و سهلانگاري در مورد آينده كشور است، البته كيفيتبخشي به علوم انساني در آموزش و پرورش يك واجب ضروري است تا با نگاه خود به تاليف و تدوين برنامههاي درسي بپردازيم.
******