پاسخ به:حمل و نقل بین وجهی(تجهیزات حمل و نقل بین وجهی)
پنج شنبه 2 تیر 1390 3:02 PM
تجهیزات حمل و نقل بین وجهی
یکی از دلایل کم شدن تعداد بنادر و مسیرهای تجاری در حمل بین وجهی آن است که در آن جهان تجهیزات، بسیار تخصصی شده و در مقابل حجم بزرگ کالا با کارایی بسیار بیشتری کار می کنند. تجهیزات حمل بین وجهی با در نظر گرفتن اثر شگرف آن بر لجستیک از نظر مهندسی به طرز شگفت آوری ساده هستند. این تجهیزات می توانند برخی از ویژگی های فن آوری پیشرفته را داشته باشند؛ اما کارکردهای آنها کاملاً ساده است. مهمترین جنبه تجهیزات حمل بین وجهی این است که همه آنها استاندارد هستند.
عنصر اساسی در حمل بین وجهی، کانتینر حمل بار است. کانتینرها 8 فوت عرض، 8 فوت و 6 اینچ ارتفاع و طول های متنوعی دارند. بخش عمده ای از کانتینرهای موجود در دنیا 20 فوت یا 40 فوت طول دارند. کانتینرهای 45 یا 48 فوتی یا با ابعاد دیگر نیز وجود دارند؛ اما همه اینها موارد خاص هستند و با استانداردهای بین المللی مطابق نیستند. این ابعاد همگی به فوت است، چون این فن آوری در آمریکا خلق شده است. از سویی تغییر واحدها به استاندارد متریک، به عنوان یک انتخاب عملی مطرح نیست و هیچ انگیزه خاصی هم در این مورد وجود ندارد. در هر گوشه از کانتینرها مادگی هایی برای انباشتن کانتینرها بر روی همدیگر یا به کشتی، کامیون، قطار یا هر وسیله دیگری با ابعاد یکسان وجود دارد. حداکثر وزن مجاز برای کانتینرهای 20 فوتی 20000 کیلوگرم و برای کانتینرهای 40 فوتی 25000 کیلوگرم است.
چرا کانتینرها دارای ابعاد مختلف هستند؟ نخست به دلیل آنکه صاحبان کالاها نیازهای متفاوتی دارند. آنهایی که دارای محموله های کوچک هستند، کانتینرهای کوچک را ترجیح می دهند. دلیل دوم مربوط به ماهیت کالاهای مورد حمل است. کانتینرها با ابعاد متفاوت برای کالاهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. محموله های کم ارزش با کانتینرهای 40 فوتی حمل می شوند؛ زیرا پایین نگه داشتن هزینه برای بنگاه مهم است. طبیعتاً تمایل بر این است که محموله های با ارزش بالاتر در اندازه های کوچکتری جابجا شوند، بنابراین استفاده از کانتینرهای 20 فوتی متداول تر است.
محموله های سنگین نیز با کانتینرهای 20 فوتی جابجا می شوند؛ زیرا کانتینر قبل از پر شدن حجم مفید با محدودیت وزنی مواجه می شود. روندها نشان از استفاده بیشتر از کانتینرهای 40 فوتی دارد. میزان استفاده از کانتینرهای 20 فوتی از 44 درصد به 35 درصد در انتهای دهه 1990 کاهش یافت.(4) علت این امر چندان واضح نیست؛ اما شاید دلیل عمده آن افزایش حجم تجارت جهانی است که در نتیجه، شرکت های حمل و نقل دریایی تمایل دارند تا از کانتینرهای 40 فوتی که به صرفه تر هستند، استفاده کنند.
******