ضرورت ایجاد درگاه بار در حمل و نقل جاده ای کشور
پنج شنبه 2 تیر 1390 2:55 PM
یکی از مشکلات بخش حمل و نقل جاده ای کشور تردد کامیونهای بدون بار در سطح جاده های کشور جهت یافتن بار مناسب می باشد که این موضوع باعث تحصیل خسارتهای فراوانی از جمله اتلاف سوخت و انرژی آلودگی محیط زیست، استهلاک وسیله نقلیه، استهلاک زیرساختها و کاهش ایمنی در جاده ها شده است.
اکنون که طرح تحول اقتصادی با تاکید و حمایت دولت محترم به مرحله اجرا رسیده است و در این بین بخش حمل و نقل بعنوان پل ارتباطی بین تولید و مصرف نقش تعیین کننده ای در اجرای هر چه مطلبوتر این طرح دارد توجه به این نتیجه یعنی تردد بدون بارکامیونها در سطح جاده ها از ضروریات بوده و می بایستی با یک برنامه ریزی منسجم حمل و نقل جاده ای را به سمت اقتصادی شدن سوق داد.مصداق این بحث این است که در حال حاضر و قبل از طرح هدفمندی یارانه ها میزان فعایت یک کامیون در کشر سالیانه حدود 50 هزار کیلومتر بود در حالیکه عملکرد یک کامیون مشابه در کشورهای ترکیه و اروپا تقریباً 250 هزار کیلومتر در سال یعنی 5 برابر عملکرد کامیون ایرانی می باشد .
در حال حاضر با توجه به توسعه فن آوری اطلاعات و وجود زیرساختهای آن در کشور راهکار مناسبی برای تخصیص بهینه بار در کشور می توان طراحی نمود. که این موضوع بعنوان طرحی نوع در صنعت حمل و نقل جاده ای بار منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت کاهش زمان انتظار و کاهش تردد کامیونهای بدون بار در سطح جاده ها و در نیتجه بالا رفتن ضریب این جاده های کشور در کنار سایر منافع اقتصادی از قبیل بهره ور شدن فعالیت کامیون خواهد شد .
******