پاسخ به:رابطه راهها و شهرها
پنج شنبه 2 تیر 1390 2:30 PM
|
||
|
. در كشورهاي قديمي، عملكرد شركتهاي راهآهن از بازتاب كمتري برخوردار بوده است. اقتصاد در اين كشورها، گرايش به گشايش و بازشدن داشته است؛ ولي نه آن كه دوباره خلق شود. با اين حال بسياري از اقدامات مربوط به آباد كردن زمينها، تنها به يمن وجود خطوط آهن صورت تحقق به خود گرفت. بدين طريق، در سرزمين لاندها واقع در غرب فرانسه، در سال 1856، يعني سال احداث خط آهن بوردو- بايون، تاسيس 10 راه فرعي به راهآهن (ميدي) واگذار شد. خط آهن، مصالح لازم براي سنگريزي راهها را به مقصد ميرسانيد و در مقابل، راههاي بايستي عناصر ترافيك را در اختيار خط آهن قرار دهند.
همين شركت، يعني شركت راهآهن جنوب بود كه كشت درختان ميوه را در درٌه گارون متداول ساخت. اين شركت بدين هدف كه بتواند حمل و نقل كالا را در تمامي اوقات سال براي خود تضمين كند، تا بدان جا پيش رفت كه نهال درختان ميوه را به طور رايگان در اختيار كشتكاران قرار داد. در آمريكاي مركزي، يك شركت راهآهن، براي آن كه بتواند يك ترافيك از پاي افتاده كاسد را دوباره احيا كند، در 1827 دست به احداث موزكاري زد. بدين ترتيب يكي از دو شركتي، كه پس از اختلاط در 1899، تراست يوناتيد فروت كمپاني را ساختند، به وجود آمد؛ شركتي كه از آن پس به صورت يك مؤسسه غولآساي كاشت و توزيع ميوه درآمد. باري به همان قياس كه استفاده از وسايل جديد حمل و نقل، موجبات اشاعه كشتهاي جديد را فراهم آورد، در مقابل مسبب تنزل كشتهاي سنتي شد؛ كشتهايي كه نوعي خودبسندگي را تضمين ميكردند. بسياري از موكاريها در عرضهاي شمالي، بسياري از كشتزاران غلات در نواحي كوهستاني، ادامه حيات خود را مديون حمايتي بودند كه هزينههاي گزاف حمل و نقل سنتي از آنها به عمل ميآورد. ظهور راههاي آهن و سپس راههاي زميني، ناقوس مرگ آنان را به صدا درآورد.
به طور كلي، در شرايطي كه نوسازي و به عبارت اولي، استقرار راههاي ارتباطي بتواند به كاهش بهاي كالاهايي كه به اطراف عرضه ميكند بيانجامد، اصلاح و بهبود امكانات ترافيك قادر است به ايجاد فعاليتهاي جديد، مددي برساند. كارخانهها در جوار آن جوانه ميزنند، همچنان كه براي کانالهاي آلبرتوسيواي واقع در كنار رودخانه سنلوران، اتفاق افتاد و اين خود سبب ميشود تا سرمايهگذاريهاي لازم براي ساخت و نوسازي راهها، فعال شوند؛ تا آن جا كه ميتوان از عوارض القايي سخن به ميان آورد
******