0

رابطه راهها و شهرها

 
alizare1
alizare1
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 6234
محل سکونت : یزد

پاسخ به:رابطه راهها و شهرها
پنج شنبه 2 تیر 1390  2:30 PM

بهره‌برداري از راهها
   راه، اقتصاد يك كشور را دگرگون مي‌كند. اين حكم به ويژه درباره كشورهاي نوبنياد و كشورهاي تحت سلطه استعمار، صادق است: كشورهايي كه احداث راه در آنها با آن چنان دگرگونيهايي همراه است كه مي‌توان در اين باب از خلق يك اقتصاد سخن به ميان آورد. بدين سان با احداث راههاي آهن در اين كشورها، مي‌توان يك اقتصاد ساده را كه همٌ آن تنها مصروف تامين معيشت جامعه است، به يك اقتصاد مبادلاتي مبدل كرد. راهها به ويژه در سرزمينهاي خالي از جمعيت ولي قابل كشت و زرع به صورت ابزار مهاجرتهاي انساني و فعاليتهاي زراعي درآمده‌اند. مثالهاي عمده در اين باب را مي‌توان در غرب ايالات‌متحده آمريكا و پره‌ري كانادا، سيبري با راه‌آهن ماورا سيبري، منچوري و پامپاي آرژانتين بازجست.

     بهره‌برداري از طريق احداث راهها مي‌تواند يا خود به خود صورت گيرد و يا با مداخله شركتهاي راه‌آهن، سازمان يابد. جمعيت، ابتدا در جوار ايستگاههاي قطار گرد مي‌آيد و آن را مبدل به شهري مي‌سازد؛ سپس مدتي نمي‌گذرد در ميان روستاها پراكنده مي‌شود. نوارهاي زمينهاي زراعي، كه بدين سان پديد مي‌آيند، هر قدر زمينها حاصلخيزتر باشند و بهتر بتوانند هزينه حمل فرآورده‌هاي كشاورزي تا ايستگاههاي قطار را تحمل كنند توسعه‌اي بيشتري مي‌يابند؛ به طوري كه در غرب ايالات‌متحده، طول اين اراضي بين 8 تا 100 كيلومتر تغيير مي‌كند.
   شركت راه‌آهن، با احداث راه، مي‌تواند امتياز بهره‌برداري از خاك را در حريم راه، به خود اختصاص دهد: وضعي كه در ايالات‌متحده و در منچوري اتفاق افتاده است. درايالات‌متحده، دولت فدرال، در بدو تاسيس راههاي آهن، از اعطاي كمكهاي مالي به شركتهاي احداث كننده راه، امتناع ورزيد؛ ولي در مقابل، نواري از اراضي واقع بر دو جانب راه را به عرض 8 تا 10 ميل (13 تا 16 كيلومتر)، به نام (كمربند راه‌آهن) به آنها واگذار كرد. در كانادا شركت (كانادين پاسفيك) از اين رهگذر به بزرگترين مالك اراضي، در سراسر كشور مبدل شد. شركتهاي آمريكايي، پس از آن كه تملك (كمربند راه‌آهن) را براي خود مسلٌم ساختند، به نسق‌بندي املاك خويش پرداختند و پس از قطعه‌بندي كردن آنها و به راه‌ انداختن يك موج وسيع تبليغاتي، تمام و يا بخشي از اين اراضي را به (كولون)هايي كه به ويژه از شرق ايالات‌متحده فرا مي‌رسيدند به فروش رسانيدند. بسياري از كولونها، به نوبه خود به باز فروش زمينهاي خريداري شده روي آوردند و بدين سان موج سفته‌ بازي سراسر غرب امريكا را فرا گرفت. باري، شركت راه‌آهن، از آن پس به فروش و انتقال زمين پرداخت، فروش فرآورده‌ها را سازمان بخشيد و با تثبيت نرخها، كشاورزان را زير نفوذ خويش گرفت و اين وضع دست كم تا زماني كه كاميونها پا به عرصه رقابت ننهاده بودندادامه يافت.

. در كشورهاي قديمي، عملكرد شركتهاي راه‌آهن از بازتاب كمتري برخوردار بوده است. اقتصاد در اين كشورها، گرايش به گشايش و بازشدن داشته است؛ ولي نه آن كه دوباره خلق شود. با اين حال بسياري از اقدامات مربوط به آباد كردن زمينها، تنها به يمن وجود خطوط آهن صورت تحقق به خود گرفت. بدين طريق، در سرزمين لاندها واقع در غرب فرانسه، در سال 1856، يعني سال احداث خط آهن بوردو- بايون، تاسيس 10 راه فرعي به راه‌آهن (ميدي) واگذار شد. خط آهن، مصالح لازم براي سنگريزي راهها را به مقصد مي‌رسانيد و در مقابل، راههاي بايستي عناصر ترافيك را در اختيار خط آهن قرار دهند.
   همين شركت، يعني شركت راه‌آهن جنوب بود كه كشت درختان ميوه را در درٌه گارون متداول ساخت. اين شركت بدين هدف كه بتواند حمل و نقل كالا را در تمامي اوقات سال براي خود تضمين كند، تا بدان جا پيش رفت كه نهال درختان ميوه را به طور رايگان در اختيار كشتكاران قرار داد. در آمريكاي مركزي، يك شركت راه‌آهن، براي آن كه بتواند يك ترافيك از پاي افتاده كاسد را دوباره احيا كند، در 1827 دست به احداث موزكاري زد. بدين ترتيب يكي از دو شركتي، كه پس از اختلاط در 1899، تراست يوناتيد فروت كمپاني را ساختند، به وجود آمد؛ شركتي كه از آن پس به صورت يك مؤسسه غول‌آساي كاشت و توزيع ميوه درآمد. باري به همان قياس كه استفاده از وسايل جديد حمل و نقل، موجبات اشاعه كشتهاي جديد را فراهم آورد، در مقابل مسبب تنزل كشتهاي سنتي شد؛ كشتهايي كه نوعي خود‌بسندگي را تضمين مي‌كردند. بسياري از موكاريها در عرضهاي شمالي، بسياري از كشتزاران غلات در نواحي كوهستاني، ادامه حيات خود را مديون حمايتي بودند كه هزينه‌هاي گزاف حمل و نقل سنتي از آنها به عمل مي‌آورد. ظهور راههاي آهن و سپس راههاي زميني، ناقوس مرگ آنان را به صدا درآورد.
   به طور كلي، در شرايطي كه نوسازي و به عبارت اولي، استقرار راههاي ارتباطي بتواند به كاهش بهاي كالاهايي كه به اطراف عرضه مي‌كند بيانجامد، اصلاح و بهبود امكانات ترافيك قادر است به ايجاد فعاليتهاي جديد، مددي برساند. كارخانه‌ها در جوار آن جوانه مي‌زنند، همچنان كه براي کانال‌هاي آلبرت‌وسي‌واي واقع در كنار رودخانه سن‌لوران، اتفاق افتاد و اين خود سبب مي‌شود تا سرمايه‌گذاريهاي لازم براي ساخت و نوسازي راهها، فعال شوند؛ تا آن جا كه مي‌توان از عوارض القايي سخن به ميان آورد

وقتی احساس غربت می کنید یادتان باشد که خدا همین نزدیکی است .

******

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها