آشنایی با رشته کودکان استثنایی
پنج شنبه 2 تیر 1390 8:50 AM
مقدمه
در حدود 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد ، شناسایی این قبیل کودکان و آموزش و پرورش آنان از ابعاد مختلف حائز کمال اهمیت می باشد.
در دین مبین اسلام افراد با هر نوع توان و استعداد حق برخورداری از موهبت الهی و حقوق اجتماعی را دارند و استعداد و توان آنها در هر حد و اندازه قابل پرورش و تربیت است بنابر این باید در حکومت جمهوری اسلامی امکانات بهره وری از مواهب الهی را برای همه افراد در سایه تعلیم و تربیت صحیح فراهم نمود. مسئله دیگری که در رابطه با تعلیم و تربیت این گروه مطرح است این است که عدم توجه به تعلیم و تربیت آنان موجب زیانهای اجتماعی و اقتصادی برای جامعه و در واقع هدر رفتن تعداد زیادی از افراد خواهد شد .مضافا باینکه با عنایت به شرایط جسمی و روانی این گروه اگر عدم توجه به آنان باعث انحرافات و اشکالات اجتماعی شود اثر مستقیم آن بر جامعه مترتب خواهد شد که در نزد خداوند مسئول خواهیم بود.
تعریف و هدف
کودکان و دانش آموزان استثنایی در پنج گروه مختلف تقسیم می شوند و در هر گروه تحت شرایطی خاص تحت تعلیم قرار می گیرند این پنج گروه عبارتند از :
1-عقب مانده ذهنی و معلول جسمی
2-ناشنوا و نیمه شنوا
3-نابینا و نیمه بینا
4-ناسازگار
5-تیزهوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی فراهم آوردن فرصتهای مناسب و امکانات آموزشی و یژه بمنظور استفاده از حداکثر توانائیهای ذهنی و جسمی کودکان با توجه به ویژگی های عقلانی و جسمانی آنان می باشد.
ضرورت و اهمّیت
با توجه به اینکه بطور متوسط 3 درصد افراد هر جامعه مبتلا به نوعی عقب ماندگی ذهنی می باشد شناسایی این قبیل کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است . لذا هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنایی را عهده دار گردند.
طول دوره و شکل نظام
متوسط طول دوره کارشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی 5 سال می باشد (حداقل 4و حداکثر 6 سال )و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب ستاد انقلاب فرهنگی است .
کلیه دروس در هشت ترم برنامه ریزی شده و طول هر ترم 18 هفته در هر نیمسال تحصیلی است . زمان تدریس هر واحد از نوع نظری 18 ساعت ، از نوع عملی 36 ساعت و کارورزی 72 ساعت است.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا |
1 | آزاد- بیرجند | * | |||
2 | آزاد- تهران مرکزی | * | * | ||
3 | آزاد- دزفول | * | |||
4 | آزاد- فسا | * | | ||
5 | آزاد-همدان | * | | ||
6 | الزهرا تهران | * | | ||
7 | شهید بهشتی | * | | ||
8 | علامه طباطبائی | * | | ||
9 | فردوسی مشهد | * | | |
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس | ||
1 | آزمون های تشخیص عقب مانده ذهنی | 2 | آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری | ||
3 | آموزش بزرگسالان | 4 | آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه | ||
5 | آموزش و پرورش تطبیقی | 6 | آموزش و پرورش کودکان استثنائی | ||
7 | آموزش و پرورش کودکان استثنایی 1 | 8 | آموزش و پرورش کودکان استثنایی 2 | ||
9 | اختلالهای رفتاری- عاطفی | 10 | اختلالهای روانی- حرکتی | ||
11 | اختلالهای گویایی | 12 | اختلالهای یادگیری ویژه | ||
13 | اصول مددکاری اجتماعی | 14 | اصول و مبانی آموزش و پرورش | ||
15 | اقتصاد آموزش و پرورش | 16 | انسان شناسی در اسلام | ||
17 | بازی و حرکت درمانی | 18 | بهداشت و کمکهای اولیه | ||
19 | تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران | 20 | تهیه مواد و وسائل آموزشی وکمک آموزشی | ||
21 | جامعه شناسی آموزش و پرورش | 22 | جامعه شناسی عمومی | ||
23 | روان شناسی اجتماعی | 24 | روانشناسی شخصیت | ||
25 | روانشناسی تربیتی | 26 | روانشناسی تفاوتهای فردی | ||
27 | روانشناسی رشد نوجوانی 2 | 28 | روانشناسی رشد کودکی 1 | ||
29 | روانشناسی عمومی | 30 | روانشناسی عقب ماندگی ذهنی | ||
31 | روانشناسی و آموزش کودکان تیزهوش | 32 | روانشناسی و آموزش کودکان نابینا | ||
33 | روانشناسی و آموزش کودکان ناشنوا | 34 | روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی | ||
35 | روش تدریس ریاضی | 36 | روش تدریس زبان فارسی | ||
37 | روش های آماری در علوم تربیتی | 38 | روشها و فنون تدریس | ||
39 | روشهای بازپروری حرفه ای | 40 | روشهای تغییر رفتار | ||
41 | روشهای مشاوره و مصاحبه | 42 | سنجش اندازه گیری در علوم تربیتی | ||
43 | فلسفه آموزش و پرورش | 44 | فیزیولوژی اعصاب | ||
45 | گفتار درمانی | 46 | متون تخصصی به زبانهای خارجی | ||
47 | مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی | 48 | مقدمات تکنولوژی آموزشی | ||
49 | مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی | 50 | مقدمات مدیریت آموزشی | ||
51 | مقدمات مشاوره و راهنمایی | 52 | کارورزی در روشهای تدریس | ||
53 | کلیات اقتصاد | 54 | کلیات فلسفه |
دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی )
مربی مراکز نگهداری کودکان عقب مانده ذهنی
مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی
کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی
کارشناس آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور.
******