زندگینامه ترانه علیدوستی
دوشنبه 16 خرداد 1390 3:19 PM
ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی مفهوم جدیدی از کمکاری را عرضه کرده است.
۵ سال، سه فیلم! آن هم برای بازیگری که در همان اولین حضورش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و به یکباره هم به لحاظ اعتبار هنری و هم محبوبیت عام از جایگاه ویژهیی برخوردار شد. من ترانه ۱۵ سال دارم در سال ۸۰ جزو پرفروشترین فیلمهای سال هم قرار گرفت.
ترانه یک سال فیلمی بازی نکرد و با شهر زیبا، باز هم حضوری موثر داشت. او این بار هم مثل من ترانه ۱۵ سال دارم، در نقش دختری از طبقات پایین اجتماع ظاهر شد که در ملاقات با جوانی کلهشق و گستاخ، معنای جدیدی از عشق را کشف میکند. در شهر زیبا بتدریج آن معصومیت کودکانه من ترانه ۱۵ سال دارم، جای خود را به وقار و نشاطی جوانانه داده بود.
شهرزیبا، نتوانست موفقیت من ترانه ۱۵ سال دارم را کاملا احیا کند، اما هیچ کس بازی ترانه را در این فیلم، نقطه منفییی در کارنامه او قلمداد نکرد. او باز هم کاملا بر نقش خود مسلط بود و به بهترین شکل ممکن ایدههای فیلمساز را به نمایش گذاشت.
او نشان داد در تجسم عشق نیز مهارتهای خوبی دارد. پس از شهرزیبا او باز هم یک سال کار نکرد. دختر حمید علیدوستی مهاجم تیزپای دهه هشتاد میلادی ایران، که کشف حبیب رضایی در مدرسه بازیگری امین تارخ بود، مصرانه به انبوه پیشنهادات برای بازیگری جواب رد داد. دقت او در انتخاب نقش و وسواسش، تنها با سالهای اولیه بازیگری نیکی کریمی قابل مقایسه بود. او و هم نسلانش نسل سومیهای سینما مثل پگاه آهنگرانی، باران کوؤری و گلشیفته فراهانی هوای تازه سینمای ایران بودند که با اتصال به خانوادههایی فرهنگی، در انتخاب نقش از ملاکها و معیارهای ویژهیی برخوردار بودند و تن به جریان تجاری سینمای ایران ندادند.
سومین نقشآفرینی ترانه علیدوستی در چهارشنبهسوری، باز هم چشمگیر و موفق بود، اما به سه علت چندان در کانون توجه کارشناسان قرار نگرفت.اول آنکه به شکل متناقضی، نقش او به عنوان نقش دوم در نظر گرفته شد، آن هم در حالی که او موتور پیش برنده خط داستانی فیلم بود و میشد او را هم به عنوان نقش اصلی فیلم قلمداد کرد.دوم آنکه بازی خوب او تحتالشعاع بازی بینظیر هدیه تهرانی قرار گرفت که در نقش خود کاری شبیه معجزه انجام داد.
و سوم حضور ترانه باز هم در نقش یک دختر کارگر جنوب شهری بود که موجب انتقادات فراوانی از او، بخاطر تکرار یک نوع نقش در سه فیلم مشابه شد.ترانه، حالا بیش از هرچیزی احتیاج دارد تا پوسته نقشهای تکراری را بشکافد و در کاراکترهای دیگری ظاهر شود. دختر شایسته سینمای ایران باید کمکاری را با دقت در انتخاب نقش و ایجاد تنوع همراه کند. او طی دو سال گذشته، عنوان دختر اول سینمای ایران را به گلشیفته فراهانی باخته است. امتیاز مهم گلشیفته تنوع و جسارت در انتخاب نقشهاست. چیزی که ترانه تا حالا نشان نداده است.