پاسخ به:مجله هنر / نقاشی
چهارشنبه 18 خرداد 1390 5:42 PM
گاس آلاوزوس و نقش برجستههای کاغذی
|
![]() گاس آلاوزوس یک هنرمند خود ساخته در فن نقش برجستههای کاغذی است که حدود ۱۴ سال سابقه کار دارد. او کاغذ با بافتهای مخصوص و رنگهای متنوع را بهکار میبرد. او که فارغالتحصیل از دانشکده سانفرانسیسکو میباشد، همیشه در منطقه مانیومت (monument) کلرادو زندگی میکرد. قدرت مبارزهجویانه او در فن نقش برجستهسازی کاغذ به او فرصت آزمایش را میدهد تا، با بهرهگیری از تنوع وسیع در کاغذهای موجود، بهعنوان یک هنرمند (نقش برجستهساز کاغذی) با روش منحصربهفرد و بینظیر خود شناخته شود. با استفاده از رنگهای گواش، طراحی، آبرنگها و اکریلیکها، همواره بهوسیله رنگپاش "airbrush" ترکیبی منسجم و پیوسته از رنگهای مواج را به نمایش میگذارد که، از خصوصیات کار وی به شمار میروند. او رنگهای ترکیبی و کاغذهای "charcaal" (کاغذ مناسب طراحی با ذغال) استفاده میکند. ولی به خاطر نرمی و یکنواخت بودن سطح کاغذهای "starth more" ترجیح میدهد که بیشتر از آنها استفاده کند. گاس برخلاف هنرمندان نقش برجستهساز کاغذی سنتی از خطکش بههمراه تیغ جراحی برای برش کار استفاده میکند و از قالبهای منحنی و خمکننده برای برشهای مکانیکی بهره میجوید. طرحهای به تصویر کشیده شده سهبعدی ”گاس“ با ابزاری مانند: رنگ و کاغذ به شکلی استادانه همچون ویترینی برای نمایش چیده شدهاند و هر تکه خلق شده با انگیزەای خاص، مانند برلیان میدرخشد. او قبل از اینکه بر روی سطح دو بعدی، طرحها و رنگهایش را بیامیزد، اعتقاد دارد که میتواند بهوسیله (نقش برجستههای کاغذی) به ترکیب رنگهای مؤثرتری دست یابد، تصاویر طنزگونه او نشانگر لیاقت ویژهاش برای بیان هنر به شیوهای خاص و زنده میباشد. ۱. پس از آنکه طرح ابتدائی (گربه کارتونی) اتود زده شد، تصویری کامل و درست از آن پرداخته میشود که نشانگر مدل دقیقی از طراحی میباشد که قرار است ساخته شود. این طرح اولیه بهعنوان نقشه و الگو "carbon" برای تکههای نقش برجسته بهکار میرود. ۲. کپیهای بیشماری از روی طرح گرفته میشود، سپس هر تصویر بهوسیله اسپری مخصوص چسبدار در جای مناسب خود برروی کاغذ (starthmore) سوار میشود. هر تکه بهصورت مجزا از روی طرح اولیه بریده میشود. ۳. برای بریدن اشکال از دو لایه کاغذ، از یک تیغ جراحی ۱۱# استفاده میشود، تمام اجزاء پیش از شکل دادن، تاکردن، رنگ کردن، بریده میشوند. ۴. از یک استوانه چوبی برای فرمدادن و خمکردن بخشهای بغرنج و پیچیده صورت (bobcat) استفاده میشود. با فشار دادن آرام انگشت شصت پیرامون استوانه، هر تکه بهخوبی شکل میگیرد. این روش مؤثری برای فرم دادن کاغذ میباشد. ۵. پس از آنکه هر تکه بریده شد، الگوی اولیه به شکل ورقه از پشت طرح جدا میشود، اکنون قالب و شکل اصلی مدل حاضر است، پس بهوسیله گوش پاککن ظریفی که آغشته به تینر است چسب اسپری پخش شده، از پشت کاغذ زدوده میشود. ۶. هر بخش از مجموعه طرحهای صخره را با تیغ مخصوص، خط تا میاندازیم. خطوط تاخورده را از قسمت پهن آن تا نیمه کاغذ میبریم. با استفاده از انگشتان اشاره و شصت، هر تکه کاغذ با دقت بسیار در طول خط، تا میخورند. ۷. چهار بخش مربوط به صخرهها رنگ میشوند و سپس جمعآوری میگردند. ابتدا رنگ آبی بهوسیله رنگپاش (ایربراش) روی کل سطح تکههای کاغذ پخش میشود، سپس برای خلق و تأثیر بافتی مناسب، از مسواک و رنگ سفید گواش بهره میبریم. ۸. رنگهای نارنجی و قهوهای، با ارزش مشابه برای رنگآمیزی "bobcat" با یکدیگر مخلوط میشوند. همانطور که رنگها با درجات مختلف ترکیب میشوند. از آنها تستهای مجزا بر روی کاغذ گرفته میشود تا رنگ نهائی و مناسب بهدست آید. ماده رنگی ترکیبی پس از رقیق شدن با آب برای استفاده با رنگپاش "airbrush" آماده شده است. ۹. هنگام استفاده از رنگپاش "airbrush" رنگ آماده را، در ظرف فلزی تعبیه شده در کنار رنگاش میریزیم. سپس بعد از انجام تستهای متعدد، بهتدریج بعضی از تستهای طرح را با گواش نارنجی و قهوهای به روش سایه روشن اسپری میکنیم. سایر جزئیات اعم از موی سبیل و گوش و دم را با افزودن رنگ قهوهای به آن ناحیه کامل میکنیم. ۱۰. پس از خشک شدن رنگ طرحها، تمام قطعهها در جای مناسب خود قرار میگیرند. سپس با چسب silicone، صیقل داده میشوند. مزیت این چسب شفاف براساس خشک شدن تدریجی است. این فرصت برای جابجائی نهائی قطعات مدل، مزیتی است که به شمار میآید. ۱۱. قسمتهای خمشده و رنگشده بدن bobcat با دقت به یکدیگر چسب میخورند، اسفنجهای کوچکی را بین قطعات قرار میدهیم و میچسبانیم تا طرحها عمق و بعد بیشتری پیدا کنند. ۱۲. قطعات کوچک رنگ شده سر و صورت برروی هم متصل و منطبق میگردند. تطبیق نهائی با پیچاندن و تاب دادن اضافی به وسیلهٔ انگشتان در پیرامون Perimeter مدل صورت میگیرد. کاتلین زگلر / نیک گرکو / Kathleen Zigler / Nick Greco مترجم: شهرام سبائلیتبریزی |
مجله گرافیک |