پاسخ به:مجله هنر / نقاشی : تاريخ نقاشى ايران
پنج شنبه 12 خرداد 1390 11:37 AM
کمالالدين بهزاد و مکتب او
|
||
|
||
اوج نوآورى بهزاد را در نگارههاى نسخهٔ بوستان سعدى (۸۹۳ هـ.ق.) نسخهٔ خمسهٔ نظامى (۸۹۹ هـ.ق.) مىتوان ديد. | ||
کمالالدين بهزاد برخلاف نگارگران پيشين، به جهان واقعى توجه کرد. او با طراحى قوي، پيکرهاى بىحالت و يکنواخت پيشين را به حرکت در آورد. به چهرهها تنوع بخشيد و طبيعت و معمارى را به مکان فعل و عمل آدمها تبديل کرد. قدرت تکنيک وى بىنظير است. | ||
بهزاد در خلال يک دهه، تحولى در سنت رنگ نگارگرى ايرانى ايجاد کرد. در نقاشى کمالالدين بهزاد، احساس و تعقل بهطرزى ظريف و هنرمندانه متعادل شدهاند. محتواى انسانگرايانهٔ آثار او، در تاريخ نقاشى ايران بىسابقه است. نوآورىهاى وى هيچگاه از چارچوب کلى زيبايىشناسى نگارگرى ايرانى خارج نمىشود. بهزاد شاگردان برجستهاى چون قاسمعلى چهراهگشاي، شيخزاده (محمود مذهّب)، آقاميرک و ميرمصوّر را در هرات پرورد. وى در دربار صفوى در تبريز نيز بسيار تأثيرگذار بود. |