پاسخ به:پاسخ به شبهات فلسفی - کلامی
یک شنبه 1 خرداد 1390 3:08 PM
پرسش:
توحيد در عبادت به چه معني است؟
توحيد عملي يا توحيد در عبادت، يعني تنها خدا را مطاع و قبلة روح و جهت حركت و ايدهآل قرار دادن و طرد هر مطاع و جهت و قبله و ايدهآل ديگر؛ يعني براي خدا خم شدن و راست شدن، براي خدا قيام كردن، براي خدا خدمت كردن، براي خدا زيستن، براي خدا مردن، آنچنانكه ابراهيم گفت:
«وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذي فَطَرَ السَّمواتِ وَ الْاَرْضَ حَنيفاً وَ ما اَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ»انعام/79 «...اِنَّ صَلوتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ لا شَريكَ لَهُ وَ بِذلِكَ اُمِرْتُ وَ اَنَا اَوَّلُ الْمُسلِمينَ»انعام/162 و 163
[روي دل و چهرة قلب خود را حق گرايانه به سوي حقيقتي كردم كه ابداع كنندة همة جهان علوي و سِفلبي است؛ هرگز جزء مشركان نيستم ... همانا نمازم، عبادتم، زيستنم و مردنم براي خداوند، پروردگار جهانهاست. او را شريكي نيست. به اين فرمان داده شدهام و من اولين تسليم شدگان به حق هستم.]
اين توحيد ابراهيمي، توحيد عملي اوست. كلمة طيّبة «لا اِلهَ اِلاّ اللهُ» بيش از هر چيزي ناظر بر توحيد عملي است؛ يعني جز خدا شايستة پرستش نيست.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج2 –جهان بيني توحيدي، شهيد مطهري
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب