0

احادیث موضوعی معصومین

 
salamat
salamat
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 324
محل سکونت : اصفهان

بهداشت
سه شنبه 12 خرداد 1388  2:29 PM

بهداشت
چرا نبايد زباله ها را شب نگه داشت؟

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

لا تُبَيِّتوا القُمامَةَ في بُيوتِكُم وأخرِجوها نَهارا؛ فإنّها مَقعَدُ الشَّيطانِ

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

زباله را شب در خانه‏هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد ؛ زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است .

(الفقيه : 4 / 5 / 4968 ، منتخب ميزان الحكمة : 560 )

چرا نبايد خاكروبه ها را پشت در خانه جمع كرد؟

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

لا تُؤْوُا التُّرابَ خَلفَ البابِ ؛ فإنّهُ مَأوَى الشَّيطانِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

خاكروبه را پشت در (حياط) جمع نكنيد ؛ زيرا كه لانه شيطان مى‏شود .

(وسائل الشيعه : 3 /572 /3 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)

پاكيزگي از اخلاق كيست؟

الإمامُ الرِّضا عليه‏السلام :

مِن أخلاقِ الأنبياءِ التَّنَظُّفُ .

امام رضا عليه‏السلام :

يكى از خصلت‏هاى پيامبران ، پاكيزگى است .

(تحف العقول : 442 ، منتخب ميزان الحكمة : 528 )

چه كسی پاكیزگی را دوست دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

إنَّ اللّه‏َ طَـيِّبٌ يُحِبُّ الطَّيِّبَ ، نَـظيفٌ يُـحِبُّ النَّظافَةَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

خداوند پاك‏است‏و شخص پاك را دوست دارد ، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد .

(سنن الترمذيّ : 2799 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)

با بدن پاكیزه خوابیدن چه فایده ای دارد؟

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

طَهِّروا هذهِ الأجسادَ طَهَّرَكُمُ اللّه‏ُ ؛ فإنّهُ لَيسَ عَبدٌ يَبيتُ طاهِرا إلاّ باتَ مَعَهُ مَلَكٌ في شِعارِهِ ، ولا يَتَقَلَّبُ ساعَةً مِن اللّيلِ إلاّ قالَ : اللّهُمّ اغفِرْ لعَبدِكَ فإنّهُ باتَ طاهِرا .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

اين بدن‏هارا پاكيزه سازيد، خداوند شما را پاكيزه گرداند ؛ زيرا هيچ بنده‏اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اين كه فرشته‏اى در ميان جامه او با وى مى‏خوابد و هيچ ساعتى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى‏چرخد مگر اين كه آن فرشته گويد : خدايا ، بنده‏ات را بيامرز ؛ زيرا كه با بدنى پاكيزه خوابيده‏است .

(كنز العمّال : 26003 ، منتخب ميزان الحكمة : 560 )

نظافت نكردن خانه از تار عنكبوت چه اثري دارد؟

عنه عليه‏السلام :

نَظِّفوا بُيوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ ؛ فإنَّ تَركَهُ في البَيتِ يُورِثُ الفَقرَ .

امام على عليه‏السلام :

اتاق‏هاى خـود را از تار عنكبوت تميز كنيد ؛ زيرا باقى گذاشتن آن در خانه فقر مى‏آورد .

(وسائل الشيعه : 3/ 575/ 2 ، منتخب ميزان الحكمة : 562 )

شستن دستها قبل و بعد از غذا خوردن چه فوایدی دارد؟

عنه عليه‏السلام :

غَسلُ اليَدَينِ قَبلَ الطَّعامِ و بَعدَهُ ؛ زِيادَةٌ فِي العُمُرِ .

امام على عليه‏السلام :

شستن دست‏ها پيش و پس از غذا خوردن ، [موجب ] فزونى عمر است.

(الكافي ، جلد 6 ، صفحه 290 ، حديث 3 عن أبي بصير عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، الخصال ، صفحه 612 ، حديث 10 ، عن أبي بصير ومحمّد بن مسلم ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 201 ، حديث 1589 عن أبي بصير وكلاهما عن الإمام الصادق عن آبائه عنه عليهم‏السلام وفيهما «الرزق» بدل «العمر» ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 353 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 102)

پاكيزگي جامه چه آثاري دارد؟

الإمام عليّ عليه‏السلام :

مَن نَظَّفَ ثَوبَهُ ، قَلَّ هَمُّهُ .

امام على عليه‏السلام :

هر كس جامه خويش را تميز كند ، انديشه و اندوهش كم شود .

(كنز الفوائد ، جلد 2 ، صفحه 182 ، بحار الأنوار ، جلد 78 ، صفحه 93 ، حديث 104 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 110)

پاكيزگي ها چند چيز است؟

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

الطَّهاراتُ أربَعٌ : قَصُّ الشّارِبِ ، وحَلقُ العانَةِ ، وتقَليمُ الأَظافِرِ ، وَالسِّواكُ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

پاكيزگى‏ها ، چهار چيز است : كوتاه كردن سبيل ، تراشيدن موى زَهار ، گرفتن ناخن‏ها ، و مسواك زدن .

(مسند الشاميّين ، جلد 3 ، صفحه 264 ، حديث 2222 ، الفردوس ، جلد 2 ، صفحه 462 ، حديث 3977 ، كنز العمّال ، جلد 6 ، صفحه 654 ، حديث 17233 نقلاً عن المعجم الكبير و مسند أبي يعلى وكلّها عن أبي الدرداء ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 374)

پاكيزگی های سر و بدن چيست؟

الإمام الصادق عليه‏السلام

- في قَولِهِ تعالى « وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَـتٍ »: إنَّهُ مَا ابتَلاهُ اللّه‏ُ بِهِ في نَومِهِ مِن ذَبحِ وَلَدِهِ إسماعيلَ أبِي العَرَبِ ، فَأَتَمَّها إبراهيمُ وعَزَمَ عَلَيها وسَلَّمَ لِأَمرِ اللّه‏ِ ، فَلَمّا عَزَمَ ، [ قالَ] اللّه‏ُ تَعالى ثَواباً لَهُ لِما صَدَقَ وعَمِلَ بِما أمَرَهُ اللّه‏ُ: «إِنِّى جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» ، ثُمَّ أنزَلَ عَلَيهِ الحَنيفِيَّةَ، وهِيَ الطَّهارَةُ، وهِيَ عَشَرَةُ أشياءَ : خَمسَةٌ مِنها فِي الرَّأسِ ، وخَمسَةٌ مِنها فِي البَدَنِ ؛ فَأَمَّا الَّتي فِي الرَّأسِ : فَأَخذُ الشّارِبِ ، وإعفاءُ اللِّحى ، وطَمُّ الشَّعرِ ، وَالسِّواكُ ، وَالخِلالُ .

وأمَّا الَّتي فِي البَدَنِ ؛ فَحَلقُ الشَّعرِ مِنَ البَدَنِ ، وَالخِتانُ ، وتَقليمُ الأَظفارِ ، وَالغُسلُ مِنَ الجَنابَةِ ، وَالطَّهورُ بِالماءِ .

فَهذِهِ الحَنيفِيَّةُ الطّاهِرَةُ الَّتي جاءَ بِها إبراهيمُ ، فَلَم تُنسَخ ولا تُنسَخُ إلى يَومِ القِيامَةِ ، وهُوَ قَولُهُ : « وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَ هِيمَ حَنِيفًا » .

امام صادق عليه‏السلام

- در تفسير آيه «وَ إِذِ ابْتَلَى إِبْرَ هِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَـتٍ» آن گاه كه خداوند ، ابراهيم را به كلمه‏هايى آزمود .: آن‏گاه كه خداوند او را به رؤياى ذبح نياى عرب ، اسماعيل ، آزمود و وى اين آزمون را به درستى پشت سر نهاد و تسليم فرمان خدا شد و آهنگ انجام دادن خواسته او كرد ، و چون خداوند به پاداش صدق و راستى و عمل او برايش چنين مقرّر ساخت كه «من تو را براى مردم ، امام قرار مى‏دهم» آيين حنيفى را كه همان پاكى و طهارت است ، بر او فرو فرستاد . اين طهارت ، ده چيز است : پنج مورد از آن در سر ، و پنج مورد ديگر در تن . امّا آن پنج مورد كه در سر است ، عبارت‏اند از : گرفتن سبيل ، واگذاردن ريش ، كوتاه كردن موها ، مسواك زدن ، و خلال كردن . آن پنج مورد كه در تن است نيز عبارت‏اند از : تراشيدن موهاى بدن ، ختنه كردن ، كوتاه كردن ناخن‏ها ، غسل جنابت ، و طهارت گرفتن با آب . اين ، همان آيين حنيفِ پاكى است كه ابراهيم آورد و نه نسخ شده است و نه تا روز قيامت ، نسخ خواهد شد . اين معناى كلام خداوند است كه فرمود : «از آيين حنيف ابراهيم ، پيروى كن» .

.( سقط ما بين المعقوفين من المصدر، وأثبتناه من بحار الأنوار ، وسائل الشيعة ، جلد 2 ، صفحه 117 ، حديث 5 .. في المصدر : «الظّاهرة» ، والتصويب من بحار الأنوار .النساء : 125 .مجمع البيان ، جلد 1 ، صفحه 377 ، تفسير القمّي ، جلد 1 ، صفحه 59 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 12 ، صفحه 56 وج 76 ، صفحه 68 ، حديث 3 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 534)

كوتاه كردن ناخن ها چه فوايدي دارد؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

تَقليمُ الأظفارِ يَمنَعُ الداءَ الأعظَمَ ، و يُدِرُّ الرِّزقَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

كوتاه كردن ناخنهـا از درد بزرگ جلوگيرى مى‏كند و روزى را زيــاد مى‏گرداند .

(الكافي : 6 / 490 / 1 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)

چرا بايد ناخن ها را كوتاه كرد؟

الإمامُ الباقرُ عليه‏السلام :

إنّما قَصُّ الأظفارِلأنّها مَقِيلُ الشَّيطانِ ، ومِنهُ يَكونُ النِّسيانُ .

امام باقر عليه‏السلام :

ناخنها را به اين دليل بايد گرفت ، كه لانه شيطانند و منشأ فراموشى .

(الكافي : 6 / 490 / 6 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)

كثیف بودن زیر ناخنها چه اشكالی دارد؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

إنّ أستَرَ وأخفى ما يُسَلَّطُ الشَّيطانُ مِنِ ابنِ آدَمَ أن صارَ أن يَسكُنَ تَحتَ الأظافِيرِ .

امام صادق عليه‏السلام :

پنهان‏ترين و ناپيداترين راهى كه از آن شيطان بر آدمى مسلط مى‏شود ، لانه كردن او در زير ناخنهاست .

(الكافي : 6 / 490 / 7 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)

كوتاه كردن ناخن در روز جمعه چه فايده اي دارد؟

الإمام الصادق عليه‏السلام :

خُذ مِن شارِبِكَ وأظفارِكَ في كُلِّ جُمُعَةٍ ؛ فَإِن لَم يَكُن فيها شَيءٌ فَحُكَّها لا يُصيبُكَ جُنونٌ ولا جُذامٌ ولا بَرَصٌ .

امام صادق عليه‏السلام :

در هر جمعه ، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير؛ و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد ، آن را [كمى] بساى ، ديوانگى ، جذام و پيسى به تو نمى‏رسد.

(الكافي ، جلد 6 ، صفحه 490 ، حديث 3 ، تهذيب الأحكام ، جلد 3 ، صفحه 237 ، حديث 628 وفيه «فزكّها» بدل «فحكّها» وكلاهما عن عبد اللّه‏ بن هلال ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 152 ، حديث 398 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 122 ، حديث 12 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 270)

كوتاه كردن ناخن در شنبه و پنجشنبه چه فايده اي دارد؟

رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن قَلَّمَ أظفارَهُ يَومَ السَّبتِ ويَومَ الخَميسِ وأخَذَ مِن شارِبِهِ عوفِيَ مِن وَجَعِ الضِّرسِ ، ووَجَعِ العَينِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر كس در روز پنج‏شنبه و شنبه ، ناخن‏هاى خود را كوتاه كند و قدرى از سبيل خود بگيرد ، از دندانْ درد و دردِ چشمْ در امان باشد.

(كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 128 ، حديث 312 ، الخصال ، صفحه 394 ، حديث 100 عن السكوني عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم ، ثواب الأعمال ، صفحه 41 ، حديث 2 عن السكوني عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم‏السلام عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 153 ، حديث 402 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 120 ، حديث 7 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 286)

بلند گذاشتن ناخن ها برای چه كسانی پسندیده است؟

الكافي عن السكوني :

قالَ رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم للرِّجالِ : قُصُّوا أظافِيرَكُم ، وللنِّساءِ : اُترُكْنَ فإنّهُ أزيَنُ لَكُنَّ .

الكافي : پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

- خطاب به مردان- : ناخنهايتان را بگيريد و به زنان فرمود : (ناخنهايتان را) بلند بگذاريد ؛ زيرا اين براى شما زيباتر است .

(الكافي : 6 / 491 / 15 ، منتخب ميزان الحكمة : 348)

حكمت قرارگرفتن ناخن در سر انگشت چیست؟

الإمام الصادق عليه‏السلام

- لِلمُفَضَّلِ بنِ عُمَرَ: فَكِّر يا مُفَضَّلُ . . . لِمَ صارَتِ الأَظفارُ عَلى أطرافِ الأَصابِـعِ إلاّ وِقايَةً لَها ، ومَعونَةً عَلَى العَمَلِ ؟

امام صادق عليه‏السلام

- خطاب به مفضّل بن عمر: اى مفضّل! در اين بينديش كه چرا ناخن‏ها در سرْانگشت‏ها واقع شده‏اند . جز براى آن كه از انگشت‏ها حفاظت كنند و در انجام دادن كارها يارى دهند؟

(بحار الأنوار ، جلد 3 ، صفحه 75 وج 61 ، صفحه 326 ، حديث 30 كلاهما نقلاً عن الخبر المشتهر بتوحيد المفضّل ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 550)

چرا بايد ناخن ها را كوتاه كرد؟

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

خَلِّلوا لِحاكُم ، وقُصّوا أظافيرَكُم ؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَجري ما بَينَ اللَّحمِ وَالظُّفرِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

ميان ريش خود را تميز كنيد و ناخن‏هايتان را بگيريد ؛ زيرا شيطان ، ميان گوشت و ناخن ، روان مى‏شود .

(الجامع لأخلاق الراوي وآداب السامع ، جلد 1 ، صفحه 589 ، حديث 768 ، كنز العمّال ، جلد 9 ، صفحه 301 ، حديث 26101 نقلاً عن ابن عساكر وكلاهما عن جابر بن عبد اللّه‏ ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 550)

مردمان كثيف چه عاقبتي دارند؟

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هَلَكَ المُتَقذَّرونَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مردمان كثيف و پلشت به هلاكت در افتند .

(كنز العمّال : 7422 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)

رسول خدا – صلي الله عليه و آله و سلم – وقتي مردي ژوليده موي و چركين لباس را ديد چه فرمود؟

عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

لَمّا أبصَرَ رجُلاً شَعثا شَعرُ رأسِهِ ، وَسخَةً ثِيابُهُ ، سَيّئةً حالُهُ: مِن الدِّينِ المُتعَةُ وإظهارُ النِّعمَةِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

آنگاه كه مردى را با موهايى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و وضعى نامرتّب ديد - : استفاده از نعمت‏هاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دين است .

(الكافي : 6 / 439 / 5 ، منتخب ميزان الحكمة : 560)

چه كسی از انسان كثیف، بیزار است؟

امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :

تَنَظّفوا بالماءِ مِن النَّتنِ الرِّيحِ الّذي يُتأذّى بهِ ، تَعَهَّدوا أنفُسَكُم ؛ فإنّ اللّه‏َ عز و جل يُبغِضُ مِن عِبادِهِ القاذُورَةَ الّذي يَتأ نَّفُ بهِ مَن جَلَسَ إلَيهِ .

امام على عليه‏السلام :

خودتان را به وسيله آب از بوى نامطبوعى كه مايه آزار ديگران است پاكيزه سازيد ، به (سر و وضع) خودتان برسيد ؛ زيرا خداوند عز و جل از بندگان كثيف و لاقيد خود ، كه هر كس با او مى‏نشيند از وى بيزار مى‏شود ، متنفّر است .

(الخصال : 620 / 10 ، منتخب ميزان الحكمة : 562)

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها