پاسخ به:مطالب علمی - پزشکی
جمعه 9 اردیبهشت 1390 6:16 PM
پژوهشگران می گویند نتایج تحقیقات نشان می دهد که انجام بازی های ویدیویی سریع و اکشن، تصمیم گیری سریع و درست را به کاربران آموزش می دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان دانشگاه روچستر دریافته اند که بازیکنان بازی های ویدیویی، حساسیت بیشتری به گردش در اطراف دارند و این امر نه تنها موجب بهبود روند بازی ویدیویی می شود، بلکه مهارت های عمومی را – که به آنها کمک می کند فعالیت های روزانه ای مانند رانندگی، انجام چند کار با هم، دنبال کردن خودروی دوستان در خیابانها و سفر در شهر – را بهتر انجام دهند.
به گفته این پژوهشگران بازیهای ویدیویی شیوه های آموزشی مطلوبی برای افزایش سرعت واکنش در برخورد با انواع موقعیت ها در زندگی واقعی فراهم می آورد.
آنها دهها جوان ۱۸ تا ۲۵ ساله ای را که بطور معمول پای بازی ویدیویی نمی نشستند مورد بررسی قرار دادند. یک گروه به مدت ۵۰ ساعت به بازی ویدیویی که نیازمند سرعت عمل زیاد بود پرداختند و گروه دیگر مدت ۵۰ ساعت به بازی های با حرکت کند پرداختند که نیازی به سرعت عمل نداشت.
پس از این دوره آموزشی از تمامی کاربران خواسته شد در کارهای متعددی که توسط پژوهشگران طراحی شده بود تصمیم گیری کنند.
محققان در این کارها از شرکت کنندگان خواستند با تماشای صفحه نمایشگر آنچه را که روی می دهد تجزیه و تحلیل کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن به سووالات ساده ای مانند اینکه نقاط متحرک در صفحه به طور میانگین به سمت راست و یا چپ در حرکت بودند پاسخ دهند.
آنها به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه این تاثیر فقط به درک بصری محدود نیست از شرکت کنندگان خواستند تا یک کار را نیز به صورت شنیداری انجام دهند.
بازیکنان بازی های ویدیویی سریع تا ۲۵ درصد سریعتر از گروه بازیکنان بازی های ویدیویی راهبردی به نتیجه رسیده و پاسخ صحیح بیشتری به سوالات دادند.
به گفته این پژوهشگران بازکنان بازی های ویدیویی در کنار سرعت، از دقت عمل بالایی نیز برخورداند. این بازیکنان در هر واحد زمانی، تصمیم های درست بیشتری اتخاذ می کنند.
شبیه سازی های عصبی دلیل افزایش توانایی بازیکنان بازی های ویدیویی سریع در تصمیم گیری را شناسایی کرده اند.
به گفته آنها افراد بر اساس احتمالاتی که دائم در سر خود محاسبه و پالایش می کنند، تصمیم می گیرند.
این فرایند ‘استنباط احتمالی’ خوانده می شود. مغز دائما بخش های کوچکی از اطلاعات بصری و شنیداری را در حین بررسی یک صحنه گرد آوریو در نهایت وقتی اطلاعات کافی را جمع آوری کرد، تصمیم دقیق ادراکی ارائه می کند.
‘به گفته این دانشمندان، تصمیم ها سیاه و سفید نیستند. مغز همیشه احتمالات را محاسبه می کند. همانطور که فرد رانندگی می کند حرکت هایی را در سمت راست خود می بیند تخمین می زند که آیا ممکن است تصادف کند یا خیر و بر اساس این احتمال دو تصمیم اتخاذ می کند:ترمز و یا ادامه رانندگی.
مغز بازیکنان بازی های ویدیویی سریع در گردآوری اطلاعات بصری و شنیداری کاراترند و از این رو در هنگامی که اطلاعات به حد نصاب لازم رسید، سریعتر از افرادی که بازی ویدیویی انجام نمی دهند تصمیم می گیرند.
تحقیقات پیشین این گروه نشان داده بود بازی های ویدیویی به دلیل افزایش سطح حساسیت بازیکنان به سایه های رنگی کمی متفاوت، دید را بهبود می بخشد.
همچنین محققین دانشگاه ویسکانسین نتیجه نظرخواهی آنلاین خود در خصوص بازیهای رایانه ای گروهی نیز می گویند این بازیها می تواند به عنوان تمرینات ذهنی موجب افزایش قابلیتها و مهارتهای کودکان و نوجوانان شود .
در این تحقیق مذاکرات مختلف بین بازیکنان آنلاین از نظر ملیت و همچنین دیگر مقیاسها مانند سواد علمی، مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد این مباحثات گفتوگوهای اجتماعی بوده یا درخواستهایی برای حل مشکلات فنی.
در بین این نتایج وجوه مختلفی از تفکرات علمی شامل نتیجهگیری با استفاده از مدل و سیستم، درک بازخوردها، پیشبینی و آزمون و همچنین استفاده از ریاضیات برای بررسی مشکلات مشاهده گردیدند.
محققین دریافتند ۸۶ درصد از شرکتکنندگان برای حل مشکلات اقدام به باشتراکگذاری معلومات و دانش خود نموده و ۵۸ درصد آنان نیز از فرایندهای سنجشی و سیستماتیک که نشاندهنده تفکر علمی است، در حل مشکلات استفاده میکنند.
Sean Duncan پژوهشگر دانشگاه ویسکانسین و یکی از اعضاء این پروژه اظهار داشت: «این نتایج نشاندهنده این حقیقت هستند که تمرینات ذهنی که با هدف افزایش قابلیتها و مهارتهای بازی صورت میگیرند تا چه اندازه پیچیده میباشند.»
«گیمرها آزادانه درخصوص استراتژیها و نحوه تفکرات خود با یکدیگر به بحث میپردازند و با انجام این عمل اقدام به ایجاد فضائی مینمایند که در آن تمریناتی درخصوص نتیجهگیریهای غیررسمی علمی با انجام این بازیهای آنلاین صورت میگیرد.»
محققین عقیده دارند آموزشهای مبتنی بر بازی میتواند مکملی بر کتب درسی و آزمایشگاههای علمی محسوب شوند.
بر اساس تحقیقات جداگانهای که توسط روانشناسان دانشگاه ایالتی Iowa صورت گرفت مشخص شد نوجوانانی که بیشتر به بازیهای اجتماعی میپردازند، کمتر در نزاعها و دعواهای داخل مدرسه شرکت میکنند و بیشتر به دیگر دانشآموزان کمک میکنند.
البته تمام بازیها مطابق این تحقیق مفید تشخیص داده نشدند.
محققین دریافتند دانشآموزانی که بیشتر به انجام بازیهای خشن میپردازند رفتاری خصمانه داشته و کمتر از دیگران از خود بخشش نشان میدهند.
تحقیقات نشان میدهند این دسته از نوجوانان در مقایسه با افرادی که کمتر به بازیهای خشن میپردازند، حساسیت کمتری در برابر خشونت دارند.
در این بین دانشآموزانی که بیشتر از دیگران به انجام بازیهای سرگرم کننده میپردازند در مدرسه ضعیفتر بوده و بیش از دیگران در معرض خطر چاقی میباشند.
البته پژوهشگران می گویند گرچه بازیهای رایانه ای گروهی می تواند به عنوان تمرینات ذهنی موجب افزایش قابلیتها و مهارتهای کودکان و نوجوانان شود ولی بازیهای خشن ویدیویی- کامپیوتری با رفتار تهاجمی ارتباط دارد .
نتایج یک مطالعه نشان می دهد که انجام بازی های خشن ویدیویی موجب افزایش افکار و رفتارهای پرخاشگرانه می شود و توانایی فرد را برای تشخیص احساسات سایر افراد کاهش می دهد.
امام على علیه السلام : در شگفتم از کسی که می بیند هر روز از جان و عمر او کاسته می شود، امّا برای مرگ آماده نمی شود.