پاسخ به:خبرهاي دنياي ديجيتال
پنج شنبه 10 فروردین 1391 8:32 AM
بهينهسازي استفاده از فرمهاي وب
فرمهاي وب نقش بسيار بزرگي در استفاده روزمره از وب ايفا ميكنند. اگر سايتي ساختهايد يا مديريت آن را بر عهده داريد، چيزي كه مشخص است اين كه شما حداقل يك فرم وب در آن خواهيد داشت. خواه بهسادگي يك فرم تماس و خواه نرمافزار تحت وب قدرتمند و غني و پيچيده.
چندين راه وجود دارد كه ميتوان فهميد آيا فرمهاي وب براي كاربرانتان بهينه هستند يا خير. در اينجا سعي كرديم چند نمونه از اين روشها را عنوان كنيم تا ببينيد كه آيا فرم ارسال اطلاعات شما كاربردوست هست يا خير.
مشخص كردن فيلدهاي ضروري
بهعنوان يك كاربر اين مساله كه فرم وبي را پر كرده و ارسال كنيد و بعدا بفهميد كه چند فيلد اصلي را جا انداختهايد بسيار اذيتكننده است! معمولترين قرارداد براي مشخص كردن فيلدهاي ضروري، داشتن يك ستاره (*) دركنار اسم آنهاست. به صراحت بيان كردن اين مساله كه يك فيلد ورودي، ضروري است يا اختياري، يك راه خوب براي عبور است.
پيغامهاي خطاي توصيفي و كاربردوست
مطمئن باشيد كاربران از اين متنفرند زماني كه اشتباهي در يك فرم وب انجام ميدهند و مرتبا پيغام خطا ظاهر ميشود كه ميگويد «شما بايد تمام فيلدهاي ضروري زير را پر كنيد»! آنهم وقتي كه ميتوانند پيغام خاصي مثل «شما فراموش كردهايد ايميل خود را وارد كنيد» دريافت كنند.
اجراي اعتبارسنجي دادهاي بلادرنگ، همزمان با پر كردن فيلدها توسط كاربر، يك راهحل خوب براي جلوگيري از پيغامهاي نامفهوم خطاست. مثلا بلافاصله بعد از پر كردن فيلد ورودي آدرس ايميل، فرم وب بايد بررسي كند كه آيا با فرمت صحيح وارد شده است يا خير و اگر فرمت صحيح نداشته باشد فورا به كاربر اطلاع داده شود.
نشان دادن ديداري فيلدهايي كه كاربر روي آنها هستند
اگر بتوانيد بهصورت ديداري فيلد ورودي را نشان دهيد كاربر براحتي ميتواند پيدا كند كه كجاست! مرزهاي فيلدي كه قرار است پر شود به طور پيشفرض كمي با ديگر فيلدهاي فرم تفاوت دارد كه اين كار توسط مرورگر انجام ميگيرد ولي بايد حواستان باشد كه رنگ پيشفرض درمقابل طراحي وبسايتتان مشخص باشد.
نشان دادن واضح جريان
اگر فرم وب شما بزرگ است و به چند صفحه قسمت شده، سعي كنيد حتما در طول مسير، بازخورد دائمي به كاربر ارائه كنيد تا بداند چقدر زمان نياز دارد تا فرم ورود اطلاعات وب را تمام كند. در مواردي مثل فرم نظرسنجي آنلاين با سوالات زياد يا فرآيند پرداخت فروشگاه آنلاين، اين مساله رايج است. فقط كافي است مثلا عبارت «قدم 4 از 5» يا چيزي شبيه به اين را نشان دهيد. اگر كاربر فقط دكمه بعدي را كليك كند بدون اين كه ايدهاي داشته باشد چه زماني كارش بهاتمام خواهد رسيد زودتر از چيزي كه فكرش را بكنيد كار را متوقف ميكند.
ذخيره دورهاي دادههاي فرم
فرمهايي كه در چند صفحه يا چند قدم انجام ميشوند، براي اشتباهات كاربري بسيار مستعدند. براي جلوگيري از ازبينرفتن دادهها، قطعا ميخواهيد شرايطي ايجاد كنيد كه در آن وروديهاي كاربر در يك متغير فصلي يا كوكي ذخيره شود. اين كار فرم وب را در خطاها تحملپذيرتر ميكند و شانس شما را براي تكميل فرم افزايش ميدهد حتي بعد از اتفاقاتي مثل بيرون رفتن كاربر از صفحه وب.
تغيير متن پيشفرض «ارسال»
به جاي اين كه روي دكمه ارسال فرم وبتان نوشته باشد «ارسال»، به كاربر يادآوري كنيد در حال انجام چهكاري است. مثلا «حالا ثبتنام كنيد» يا حتي بهتر، بگذاريد فوايد پر كردن اين فرم را بفهمند.
دكمه «لغو»
تصور كنيد در يك فروشگاه هستيد و ميخواهيد پيراهني بخريد. اگر فروشنده از شما بپرسد: «آيا واقعا ميخواهيد اين پيراهن را بخريد؟» آيا به خريد آن ادامه ميدهيد؟ ممكن است نخريد! ممكن است كمي دچار ترديد شويد. آيا فروشنده به شما ميگويد كه پيراهن به شما نميآيد؟
تقريبا همين اتفاق در فرمهاي وب شما ميافتد. داشتن يك دكمه «لغو» ممكن است كاربرانتان را درباره چيزي كه در حال پر كردن آن هستند، دچار دودلي كند.
نشان دادن فرمت صحيح ورودي به كاربر
اگر از كاربران ميخواهيد اطلاعات را در يك قالب خاص وارد كنند، مثل شماره تلفن يا شماره كارت اعتباري، اعلام كنيد تحت چه قالبي بايد وارد كنند. اگر يك رمز عبور بايد تعداد خاصي از كاراكترها را شامل شود يا اگر بايد تركيب ويژهاي از كاراكترها داشته باشد، اين الزامات را شفاف توضيح دهيد. اين كار ابهام را كاهش ميدهد و پر كردن فرم را سريعتر ميكند.
فرمهاي تكستون عمودي
مطالعات رديابي چشم كه در يك آژانس تجربيات كاربر از طراحي، انجام شد، نشان داد جستجو به سمت پايين در فرم كاملا نسبت به جستجوي چپ به راست ارجحيت دارد. اين عمل تعداد حركت مورد نياز چشم براي پر كردن فرم را كاهش ميدهد.