پاسخ به:خبرهاي دنياي ديجيتال
یک شنبه 24 مرداد 1389 12:24 PM
عقبماندگی از دنیای الکترونیک
در 3 سالی که از آغاز مرحله اول اجرای طرح آموزش شهروندالکترونیک میگذرد، اقدامات و تلاشهای زیادی صورت گرفته است، اما با توجه به وضع موجود باید اذعان کرد هنوز در آغاز حرکت به سوی برپایی شهرهای الکترونیک و آمادهسازی شهروندان برای این اتفاق هستیم
.
در این میان، تاثیر آگاهی مدیران شهری از سازوکارهای تحقق شهر الکترونیک، کم اهمیتتر از توانمندسازی شهروندان و آگاهسازی آنان به قابلیتها و الزامات زندگی در شهرهای الکترونیک نیست
.
مرحله اول طرح آموزش رایگان شهروند الکترونیک در سراسر کشور از حدود 3 سال قبل اجرا شد. حسین رجبصلاحی، معاون آموزشی پژوهشکده مدیریت شهری و روستایی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در اینباره میگوید: «مرحله اول آموزش شهروند الکترونیک با شناسایی و تعریف 550 شغل موجود در شهرداریها انجام شد و امسال با همکاری شهرداری کرج و مشاور طرح، مرحله دوم این دوره که مکمل دوره اول است، با شناسایی 850 شغل براساس جدیدترین روشهای آموزشی با ارائه سرفصلهایی چون بانکداری الکترونیک، زبان انگلیسی، کامپیوتر و دوره کارآفرینی ارائه میشود
.»
ازسوی دیگر یزدانپناه، مدیرعامل سازمان
ICT
شهرداری اصفهان و دبیر کمیته
ICT
شهرداریهای کلانشهرها، مهمترین چالش پیش روی شهر الکترونیک در کشور را عقبماندگی از دنیای الکترونیک میداند و میگوید: «فضای مجازی برخلاف فضای واقعی بدون مرز است و اگر حرکت ما بهسوی این فضای بینالمللی کند باشد، در آینده با چالشهای زیادی در حوزههای امنیتی، فرهنگی و اجتماعی روبهرو خواهیم شد
.»
قائم مقام سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز اجرای این طرح را مستلزم آموزشهای لازم میداند و تاکید میکند:« در این زمینه نیازمند 2 دسته آموزش هستیم که نخستین نوع آن کلی و استاندارد و دومین نوع آن آموزشهای متناسب با فرهنگ کشور و بهاصطلاح بومی شده است
.»
بمانیان اضافه میکند: «اگر چه ممکن است بر سر راه تحقق طرح شهر و شهروند الکترونیک چالشهایی وجود داشته باشد، باید این چالشها را با مدیریت صحیح از میان برداشت و اجازه نداد خللی در کار ایجاد کند
.»
شهرداری مشهد بهعنوان یکی از شهرهای پیشرو در اجرای طرح شهرداری الکترونیک برنامهها و تلاشهای زیادی در زمینه ایجاد شهرداری الکترونیک انجام داده و به تازگی نیز با تایید سازمان شهرداریها و دهیاریها گواهینامه استاندارد ایزو را در زمینه فرایندهای آموزشی دریافت کرده است
.
اما با وجود این اقدامات، در آخرین طرح پژوهشی که سال 88 در زمینه نگرش شهروندان نسبت به عملکرد این شهرداری انجام شد، 80 درصد مراجعهکنندگان، عملکرد شهرداری مشهد را در زمینه استفاده از فناوریهای ارتباطی نو،به طورکامل موفق ارزیابی نکردند
.