0

اخبار دنياي ديجيتال اینترنت و وب

 
mina_k_h
mina_k_h
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : خرداد 1390 
تعداد پست ها : 12298
محل سکونت : زمین

پاسخ به:خبرهاي دنياي ديجيتال
جمعه 9 تیر 1391  10:05 AM

ايميل ايراني حافظ منافع ملي

از روزي که عنوان شد ايميل ملي در راه است بعد از راه‌اندازي آن هميشه اين سوال مطرح بوده است که آيا اين ايميل ملي با توجه به نگاه خاص کاربر ايراني، جايي براي عرض‌اندام در مقابل رقباي خارجي خود دارد؟ به نظر بسياري اين‌گونه نخواهد شد اما معاون وزير در مصاحبه جديد خود نظري متفاوت را اعلام کرده است.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به استقبال صورت گرفته از سوي کاربران اينترنت در ايران از ايميل‌هاي داخلي گفت: ''ظرف چندماه گذشته نزديک به 400 هزار نفر در کشور براي دريافت سرويس پست الکترونيکي ايراني ثبت‌نام کرده‌اند''. علي حکيم جوادي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بهره برداري از 3 درگاه پست الکترونيکي ايراني به نامهاي ''پست''، ''چاپار'' و ''ايران'' در کشور و استقبال خوب صورت گرفته از اين سرويس‌هاي ايميل اظهار داشت: ''تا کنون بالغ بر 70 هزار نفر در ايميل ''ايران'' ثبت‌نام کرده‌اند و در ايميل‌هاي پست دات‌آي‌آر و چاپار – سي‌اچ‌ميل- نيز هر کدام 150 هزار کاربر عضو شده است. بر اين اساس و با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده ايميل در کشور، به نظر مي‌رسد ظرف چند ماه اخير ايميل‌هاي ايراني با استقبال خوبي از سوي کاربران روبه‌رو شده است''. وي ظرفيت موجود براي ارائه سرويس از سوي پست الکترونيکي ''ايران دات‌آي‌آر'' را تا مرز 3 ميليون مشترک عنوان کرد و گفت: ''سازمان فناوري اطلاعات به عنوان متولي اين بخش و براي پاسخ‌گويي بيشتر به کاربران ايراني از ديگر شرکت‌هايي که در زمينه راه‌اندازي و ايجاد خدمات پست الکترونيک در کشور فعال هستند دعوت به همکاري کرده است. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود با مراجعه شرکت‌هاي فعال در اين عرصه پاسخ‌گوي تمامي کاربران ايراني براي استفاده از ايميل‌هاي داخلي باشيم''.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به استفاده کاربران ايراني از ايميل‌هاي خارجي تصريح کرد: ''طبق برآوردهاي انجام شده نزديک به 17 ميليون پست الکترونيکي از سوي کاربران ايراني در سرويس‌دهنده‌هايي چون ياهو، گوگل، هات‌ميل، ام‌اس‌ان و غيره به ثبت رسيده است که از اين تعداد تنها 5 ميليون آن فعال است و 5 ميليون کاربر ايراني از ايميل استفاده مي‌کنند''.

وي ادامه داد: ''با وجود بيش از 30 ميليون کاربر اينترنت در ايران برآورد مي‌شود که اغلب کاربران ايراني تنها دانلود اطلاعات دارند و کم‌تر از ايميل و پست الکترونيکي استفاده مي‌کنند؛ بر اين اساس لزوم فرهنگ‌سازي براي استفاده از ايميل در امور روزمره نيز در کشور احساس مي‌شود''.

به گزارش مهر، ايميل ملي ''ايران'' از شهريورماه 90 به صورت رسمي از سوي سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان يکي از سازمان‌هاي زير مجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات فعاليت خود را آغاز کرد؛ اين سرويس‌دهنده مي‌تواند بدون هيچ گونه محدوديتي به هر تعداد تقاضا براي دريافت پست الکترونيکي پاسخ دهد.

پس از ايميل ايران، پست الکترونيکي فارسي چاپار با نام ''chmail'' نيز با حمايت شوراي‌عالي اطلاع‌رساني و بـدون نياز به اعلام هويـت اصلي کاربران ايراني راه‌اندازي شـد؛ در هميـن حال شرکت پست نيز ايميل ايراني را به آدرس ''پسـت دات‌آي‌آر'' ارائه کرده است که توانايي‌هايي مانند ايميل‌هاي چاپار و ايران را دارد.

ارديبهشت‌ماه امسال وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي حفظ امنيت اطلاعات در حوزه فناوري اطلاعات به عنوان اهداف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، طي بخشنامه‌اي به اپراتورهاي ارتباطي کشور و بانک‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي و حاکميتي بر عدم استفاده از ايميل‌هايي با ميزباني خارجي و ايميل‌هاي عمومي نظير ياهو، جي‌ميل، هات‌ميل و MSN و استفاده از ايميل‌هايي با ميزباني داخلي همچون ''ايران''، ''چاپار'' و ''پست'' تاکيد کرد و اعلام کرد که ايميل‌هاي عمومي همچون ياهـو و جي‌ميـل يکي از ابزارهاي خروج اطلاعات از کشور است.

با توجه به آن چه که اين مقام مسئول عنوان کرده است، جاي اميدواري براي حضور پر رنگ اين سرويس جديد وجود دارد اما بايد دقت داشت که وجود چنين سرويسي به عنوان قطع کامل سرويس‌هاي موجود فعلي نيست و تنها به عنوان يک انتخاب جديد در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد.

بسياري بر اين باورند که ايميل‌هاي ايراني تحت کنترل شديد قرار دارد و استفاده از آن‌ حريم خصوصي را نقض مي‌کند اما بهتر است بدانيد که تمام سرويس‌دهنده‌هاي موجود هيچ حريم خصوصي براي کاربران خود قائل نيستند و در ظاهر زيبا، کار راه‌انداز و امن خود، به عنوان درگاهي جهت کسب اطلاعات بيشتر از کاربران خود براي هدف‌هاي از قبل تعيين شده عمل مي‌کنند.

هر چند که سرويس‌هاي موجـود تقريبـا هـم‌پـاي رقباي موجود وارد ميـدان شده‌انـد امـا براي آن که اين سرويس‌ها بتوانند خدمات خـود را به مخاطبين بيشتري ارائه کنند، بايد اعتمادسـازي مناسبي صورت پذيرد. اين اعتمـادسازي کـه خود منجـر به فرهنگ‌سازي نيز مي‌شود به طور حتـم در دراز مدت منافع ملي را هم حفظ خواهد کرد؛ منافعـي که توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب سال‌هاست از رصد ايميل‌هاي ايراني و به خصوص مقامات ارشد دولتي و نظامي، به خطر افتاده است.

غصه هایت را با «ق» بنویس

تا همچون قصه فراموش شوند...

 

تشکرات از این پست
ali_kamali
دسترسی سریع به انجمن ها