رعایت قواعد بهینه سازی موتور های جستجو در طراحی سایت
چهارشنبه 11 اسفند 1389 10:10 AM
اصولاً نخستین قدمی که در طراحی سایت در زمینه های مختلف از جمله اطلاع رسانی ، تجاری ، آموزشی و ... برداشته خواهد شد تعیین و تشخیص هدف طراحی سایت ، برای طراح وب می باشد. و مسلماً جمعیت کثیر صاحبان سایت ها با اهداف تجاری ، برای رسیدن به هدف خود ، بایستی به نمایاندن هر چه بیشتر وب سایت شان در دنیای مجازی بوسیله سرچ انجین ها یا همان موتورهای جستجو سرمایه گذاری نمایند.
برای دستیابی به اهداف فوق توجه به چند نکته حائز اهمیت است .
نکته اول :
بازار رقابت در دنیای مجازی وب برای صعود به قله ی موتور های جستجو ، رقابت بر سر کلید واژه (KeyWord) هاست. کلید واژه ها عباراتی هستند که کاربران در جستجو برای یافتن مطالب مورد نیازشان به آنها متوسل شده و سعی کرده تا با هنرمندی خاصی در چینش این کلمات به مقصود خود دست یابند.
حال صاحبان وب سایت ها از طراح وب سایت خود انتظار داشته تا به آنها در تشخیص و تعیین این عبارات ، همچنین پیاده سازی صیحیح و موثر این واژگان در وب سایت خود کمک کرده تا نهایتاً در این بازار رقابت موفق شوند.
نکته دوم :
برای دستیابی به اطلاعاتی نظیر انتخاب کلید واژه های متناسب با عملکرد وب سایت ، چگونگی پیاده سازی کلمات کلیدی در طراحی سایت ، چگونگی سطح رقابت در کلید واژه ی مورد نظر و مواردی از این دست می توانیم به موتور های جستجو و دستورات موجود در آنها ، سایت های طراحی شده و ابزار های ایجاد شده برای این منظور رجوع کرده و با توجه به نتایج جستجو و تحلیل آنها به تشخیص درست دست پیدا کنیم.
به عنوان مثال ابزار رایگان گوگل Adword آمار و نتایج مختصری در زمینه ی کلمات کلیدی مشخص و سطح رقابت ارائه می دهد. البته جهت اطمینان بیشتر نیز می توانید از نرم افزاهایی که برای این مقصود طراحی شده اند استفاده نماییم. از جمله ی این نرم افزارها word tracker که نسبت به ابزار رایگان گوگل Adwords نتایجی دقیق تر به شما ارائه می دهد.
برای دستیابی به اطلاعات آماری و تحلیلی راجع به کلید واژه ها و تعیین سطوح رقابت ، راحت ترین روش استفاده از موتور های جستجوست. با درج کلیدواژه ی مورد نظر خود در باکس سرچ موتور جستجو ، فشردن دکمه ی Search و نهایتاً مشاهده ی نتایج اطلاعاتی نظیر : در طراحی سایت کدام وب سایت ها از این کلید واژه استفاده شده است و یا اینکه کدام وب سایت در نتایج بدست آمده موفق تر بوده - می توانید در رسیدن به اهداف خود یک گام جلوتر باشید.
با استفاده از هر کدام از این روش ها می توانیم در نتایج جستجوی یک کلید واژه ی خاص مشاهده شویم :
البته توجه به این مسئله اهمیت دارد که کلیدواژه بایستی به دقت و مرتبط با حرفه و اهداف ما تعیین شوند تا حجم ترافیکی که به وب سایت مان هدایت می شوند ، دقیقاً متناسب با مطالب و متون موجود در صفحه باشد. چرا که اخیراً سایت هایی را مشاهده نموده که با جستجوی کلید واژه ای خاص ، در ابتدای نتایج جستجو قرار گرفته در صورتی که مطالب و محتوای صفحه هیچ ارتباطی با کلیدواژه ی جستجو شده ندارد . موتورهای جستجو در تلاش اند تا این قبیل سایت های تبلیغاتی را از نتایج جستجوی خود حذف نمایند.