پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390 10:28 PM
اهل بیت پیامبر (ص) چه كسانی هستند؟
مناظره دكتر
تيجاني با قاضي مدينه
|
دكتر محمد تیجانی میگوید: در مدینه به مسجد النبی مشرّف
شدم. در آن جا دیدم یكی از خطباء در میان عدهای از نمازگزاران نشسته، درس میدهد،
در مجلس درس او شركت نمودم. او برخی از آیات قرآن را تفسیر میكرد؛ از گفتار حاضران
فهمیدم كه او قاضی مدینه است، هنگامی كه درس او به پایان رسید، برخاست و به راه
افتاد. وقتی كه خواست از مسجد خارج شود، جلو رفتم و او را متوقف كردم و پرسیدم:
«استاد! لطفاً بفرمایید منظور از «اهل بیت» در این آیه كیست؟
«إِنَّما
یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ
تَطْهِیراً»؛[1] خداوند میخواهد كه
پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور سازد و شما را كاملاً پاك سازد.
قاضی
بیدرنگ پاسخ داد: «مقصود، زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، چنان كه آغاز
همین آیه، خطاب به زنهای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ میباشد كه میفرماید:
«وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ
الْأُولى»؛ ای همسران پیامبر! در خانههای خود بمانید و همچون زمان جاهلیت نخستین
(در میان مردم) آشكار نشوید و... .
گفتم: علمای شیعه میگویند: مقصود از آیه،
علی ـ علیه السلام ـ و فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ
است.
قاضی: پاسخ علمای شیعه غلط است زیرا چنان كه گفتم آغاز آیه مربوط به زنان
پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است و در آیه قبل صریحا خطاب به آنها شده است: یا
نساءَ النبی... یعنی (ای زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ).
تیجانی: هر چه
كه در آغاز این آیه و آیه قبل در مورد زنان پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده،
با واژه جمع مؤنث، ذكر شده، مانند: «لَسْتُنَّ»، «فلا تَخْضَعْنَ»، «بُیُوتَكُنَّ»،
«لاتَبَرَّجْنَ»، «اَقِمْنَ»، «آتینَ»، «اَطِعْنَ» ولی همین كه به قسمت آخر آیه
میرسد، سیاق آیه عوض میشود. ضمیرهای آن به صورت «جمع مذكر» ذكر میشود، مانند:
«عَنْكُم» و «یُطَهِّرَكُم».
قاضی عینك خود را بالا زد و به جای این كه جواب
استدلالی بدهد نگاه معناداری به من كرد و گفت: زنهار از افكار زهرآلود شیعیان! چرا
كه آنان؛ به امیال خودشان، آیات قرآن را تأویل میكنند!!»[2]
مؤلف گوید: برای تكمیل بحث میگوییم: اولاً معلوم است
آیات قرآن پشت سرهم و به شكل قرآنهای مكتوب كنونی نازل نشده بلكه به مناسبتهای
مختلف، آیات مختلف نازل میشد و لذا ما دلیلی نداریم كه آیه «تطهیر» همراه با آیات
قبل و بعدش نازل شده باشد بلكه از روایات استفاده میشود كه این قسمت از آیه، به
طور جداگانه نازل شده و سپس در عصر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در كنار این
آیات قرار گرفته است.[3]
به
علاوه، روایات زیادی از فریقین دلالت دارد كه مراد از اهل بیت در آیه مورد بحث، پنج
تن «آل عبا» هستند و این مطلب حتی از عایشه و امّ سَلَمه و سایر زنان پیامبر ـ صلّی
الله علیه و آله ـ نقل شده است.
[1] . احزاب، 33.
[2] . آن گاه... هدایت شدم، ص 114 و 115.
[3] . تفسیر المیزان، ج 16، ص 114 و
115. |
شواهد التنزيل، ج 2، ص 11 و 25 |
|
|
|
|
|
|
|
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب