0

مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي

 
hoosianp2011
hoosianp2011
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 1682
محل سکونت : خراسان رضوی

پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390  10:03 PM

جواز نماز در كنار قبور

مناظره دانشمند شيعي با رئيس آمرين به معروف حجاز


یكی از علمای شیعه، در مدینه به مركز تجمّع هیئت آمرین به معروف برای كاری رفت، در آنجا بین او و رئیس هیئت مذكور، گفتاری پیرامون بعضی از امور شیعیان به ترتیب زیر، به میان آمد:
رئیس: شما برای چه كنار قبر پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، نماز زیارت می‌خوانید، با این‌كه نماز برای غیر خدا شرك است؟
دانشمند شیعی: ما برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز نمی‌خوانیم، بلكه نماز را برای خدا بجا می‌آوریم، و ثواب آن را به روح رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ نثار می‌نمائیم.
رئیس: نماز خواندن در كنار قبرها، شرك است.
دانشمند شیعی: اگر نماز در كنار قبرها شرك باشد، بنابراین باید نماز در كنار كعبه نیز شرك باشد، زیرا در «حجر اسماعیل» قبر هاجر و اسماعیل و قبرهای بعضی از پیامبران دیگر قرار دارند (و این مطلب از طریق اهل تسنّن و شیعه نقل شده است، كه قبور جمعی از پیامبران و بزرگان در آنجاست)
و به گفته شما باید نماز در حجر اسماعیل، شرك باشد با این‌كه علمای همه مذاهب (حنفی، مالكی، شافعی و حنبلی) و غیر آنها در حجر اسماعیل نماز می‌خوانند، بنابراین نماز در كنار قبور شرك نیست.یكی از آمرین به معروف گفت: «پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز خواندن در كنار قبرها نهی كرده است!»
دانشمند شیعی: این سخن، نسبت دروغ به پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، اگر واقعاً رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز در كنار قبور نهی كرده و آن را حرام دانسته، پس چرا میلیون‌ها نفر از حاجیان و زائران با او مخالفت می‌كنند، و همین فعل حرام را در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در كنار قبر آن حضرت و در كنار قبر عمر و ابوبكر، مرتكب می‌شوند؟
وانگهی روایاتی نقل شده كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بعضی از اصحاب در كنار قبور نماز خوانده‌اند، از جمله:
در كتاب صحیح بخاری
[1] نقل شده كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع در روز عید قربان، دو ركعت نماز خواند، و پس از نماز فرمود: «نخستین مناسك در این روز آن است كه نماز می‌خوانیم، و سپس مراجعت می‌كنیم، و قربانی می‌نمائیم، كسی كه چنین كند، با سنت ما موافقت كرده است.»
مطابق این روایت، رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در كنار قبرها نماز خواند ولی شما از خواندن نماز در كنار قبرها مانع می‌شوید و می‌گویید، اسلام آن را جایز نكرده است، اگر منظور شما از اسلام، شریعت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، صاحب شریعت، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع نماز خواند، با توجه به این‌كه بقیع، هنگام ورود آن حضرت به مدینه، قبرستان بود، و تا حال قبرستان است، بنابراین در نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و كسانی كه از او پیروی می‌كنند، نماز خواندن كنار قبرها جایز است، ولی شما برخلاف رأی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز خواندن در كنار قبرها را منع می‌كنید.

[1] . ج 8، ص 26، (چاپ مطابع الشّعب).

سيد علي بطحائي-مناظرات في الحرمين الشريفين، مناظره پنجم و چهاردهم

 

مدیر تالار مهدویت

 مدیر تالار فلسفه و کلام

id l4i: hoosianp_rasekhoon

mail yahoo:  hoosianp@yahoo.com

ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل 
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب

  

 

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها