پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390 10:03 PM
جواز نماز در كنار قبور
مناظره دانشمند شيعي با
رئيس آمرين به معروف حجاز
|
یكی از علمای شیعه، در مدینه به مركز تجمّع هیئت آمرین به
معروف برای كاری رفت، در آنجا بین او و رئیس هیئت مذكور، گفتاری پیرامون بعضی از
امور شیعیان به ترتیب زیر، به میان آمد:
رئیس: شما برای چه كنار قبر پیامبر ـ
صلّی الله علیه و آله ـ، نماز زیارت میخوانید، با اینكه نماز برای غیر خدا شرك
است؟
دانشمند شیعی: ما برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز نمیخوانیم،
بلكه نماز را برای خدا بجا میآوریم، و ثواب آن را به روح رسول خدا ـ صلّی الله
علیه و آله ـ نثار مینمائیم.
رئیس: نماز خواندن در كنار قبرها، شرك است.
دانشمند شیعی: اگر نماز در كنار قبرها شرك باشد، بنابراین باید نماز در كنار
كعبه نیز شرك باشد، زیرا در «حجر اسماعیل» قبر هاجر و اسماعیل و قبرهای بعضی از
پیامبران دیگر قرار دارند (و این مطلب از طریق اهل تسنّن و شیعه نقل شده است، كه
قبور جمعی از پیامبران و بزرگان در آنجاست)
و به گفته شما باید نماز در حجر
اسماعیل، شرك باشد با اینكه علمای همه مذاهب (حنفی، مالكی، شافعی و حنبلی) و غیر
آنها در حجر اسماعیل نماز میخوانند، بنابراین نماز در كنار قبور شرك نیست.یكی از
آمرین به معروف گفت: «پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز خواندن در كنار
قبرها نهی كرده است!»
دانشمند شیعی: این سخن، نسبت دروغ به پیامبر ـ صلّی الله
علیه و آله ـ است، اگر واقعاً رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از نماز در كنار
قبور نهی كرده و آن را حرام دانسته، پس چرا میلیونها نفر از حاجیان و زائران با او
مخالفت میكنند، و همین فعل حرام را در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در
كنار قبر آن حضرت و در كنار قبر عمر و ابوبكر، مرتكب میشوند؟
وانگهی روایاتی
نقل شده كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و بعضی از اصحاب در كنار قبور نماز
خواندهاند، از جمله:
در كتاب صحیح بخاری[1] نقل شده كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در بقیع در
روز عید قربان، دو ركعت نماز خواند، و پس از نماز فرمود: «نخستین مناسك در این روز
آن است كه نماز میخوانیم، و سپس مراجعت میكنیم، و قربانی مینمائیم، كسی كه چنین
كند، با سنت ما موافقت كرده است.»
مطابق این روایت، رسول خدا ـ صلّی الله علیه
و آله ـ در كنار قبرها نماز خواند ولی شما از خواندن نماز در كنار قبرها مانع
میشوید و میگویید، اسلام آن را جایز نكرده است، اگر منظور شما از اسلام، شریعت
محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ است، صاحب شریعت، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ در
بقیع نماز خواند، با توجه به اینكه بقیع، هنگام ورود آن حضرت به مدینه، قبرستان
بود، و تا حال قبرستان است، بنابراین در نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و
كسانی كه از او پیروی میكنند، نماز خواندن كنار قبرها جایز است، ولی شما برخلاف
رأی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز خواندن در كنار قبرها را منع میكنید.
[1] . ج 8، ص 26، (چاپ
مطابع الشّعب). |
سيد علي بطحائي-مناظرات في الحرمين الشريفين، مناظره
پنجم و چهاردهم |
|
|
|
|
|
|
|
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب