پاسخ به:مناظرات علما و بزرگان شيعه فارسي
یک شنبه 1 خرداد 1390 9:57 PM
صحّت پیروی از مذهب تشیّع
مناظره عالم سني با
عالم شيعي
|
در مجلس باشكوهی كه با حضور علمای اهل تسنن و شیعه تشكیل شده
بود پس از گفتگوهایی بین آنها، یكی از علمای اهل تسنن از یك عالم شیعی سؤال كرد:
اكنون اگر بنا باشد، از یكی از پنج مذهب (حنفی، حنبلی، مالكی، شافعی و جعفری)
پیروی كنیم، از كدام پیروی كنیم بهتر است.
عالم شیعی: اگر انصاف را رعایت كنید،
باید از مذهب جعفری پیروی كرد، زیرا مذهب جعفری، برگرفته از مكتب امام جعفر صادق ـ
علیه السّلام ـ و اهلبیت پیامبر ـ علیهم السّلام ـ میباشد، قطعاً امام صادق ـ
علیه السّلام ـ به احكام اسلام كه نشأت گرفته از قرآن و سنّت پیامبر ـ صلّی الله
علیه و آله ـ است، آگاهتر میباشد، زیرا اهل خانه به آنچه در آن خانه هست، آگاهتر
میباشند، و پیروان آن آب را از سرچشمه زلالش، برگرفتهاند (و قبلاً درباره این
مطلب، در مناظره 74، مشروحاً سخن گفتیم)
برای تكمیل این بحث، متن فتوای تاریخی
مفتی و استاد اكبر دانشگاه الازهر مصر، «شیخ محمود شلتوت» را، كه از دفتر ایشان
برای «جمعیت دارالتّقریب بین المذاهب الاسلامیّه» صادر شده و در سال 1379 هـ . ق در
مجله «رساله الاسلام» دارالتقریب مصر، انتشار یافته است، خاطرنشان میسازیم:
فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت
شیخ محمود شلتوت در بخشی از این فتوا
مینویسد:
همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است كه
تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب اهل تسنّن، شرعاً جایز است،
بنابراین بر مسلمانان سزاوار است كه به این مطلب آگاه شوند، و از تعصّب بیجا به
مذاهب مخصوصی، پرهیز كنند، و تعصب در پیروی از مذهب خاصی نداشته باشند، همه (علمای
بزرگ این مذاهب) مجتهدند، و فتوای آنها در پیشگاه خداوند قبول است، و افرادی كه
مجتهد نیستند، میتوانند از آنها تقلید نمایند، و به احكام آنها كه در فقه خود،
مقرر نمودهاند، عمل كنند، و در این راستا، فرقی بین عبادات و معاملات نیست.[1]
دانشمندان و اساتید بزرگی از اهل
تسنن مانند: محمد فخّام استاد سابق دانشگاه الازهر، عبدالرحمن النّجاری، مدیر مساجد
قاهره، عبدالفتّاح عبدالمقصود، استاد و نویسنده زبردست مصر و فتوای تاریخی مذكور از
شیخ محمود شلتوت را تأیید كردند، «محمد فخّام» میگوید:
خداوند شیخ شلتوت را
رحمت كند، كه به این مطلب بسیار بلند و پر اهمیت توجه كرد، و آن فتوای جاودانه و
قهرمانانه و صریح خود را داد كه: عمل به مذهب شیعه دوازده امامی، نظر به اینكه یك
مذهب فقهی اسلامی است و براساس قرآن و سنّت و دلیل استوار، پیریزی شده، جایز است.
و «عبدالرحمن النّجاری» (مدیر مساجد قاهره) میگوید:
ما هم اكنون براساس
فتوای شیخ شلتوت، فتوا میدهیم، بیآنكه فتوای خود را به مذاهب چهارگانه اهل تسنّن،
منحصر سازیم، شیخ شلتوت، امام و مجتهد است و رأی او هماهنگ با عین حقیقت میباشد.
و «عبدالفتّاح عبدالمقصود» مینویسد:
مذهب شیعه دوازده امامی، شایستگی آن
را دارد كه در ردیف مذاهب اهل تسنّن، پیروی گردد، و بر اهل تسنّن هیچگونه ایراد و
انتقادی نیست كه از مذهبی پیروی نماید كه بر سایر مذاهب برتری دارد، وقتی دریافتیم
كه منبع اصلی آن مذهب (شیعه) حضرت امام علی ـ علیه السّلام ـ باشد، همان كسی كه بعد
از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ، از همگان به دین اسلام، آگاهتر
بود.<
[1] . یكصد و یك مناظره، محمد محمدی
اشتهاردی، ص 346. |
سيد مرتضي الرّضوي-في سبيل الوحدة الاسلاميه ص 52، 54
و 55 |
|
|
|
|
|
|
|
مدیر تالار مهدویت
مدیر تالار فلسفه و کلام
id l4i: hoosianp_rasekhoon
mail yahoo: hoosianp@yahoo.com
ان الوصول الی الله سفر لا یدرک الی بامتطاء الیل
رسیدن به لقاء پروردگار میسور نیست مگر با درک نشاهه شب