0

حرف های هنری

 
saeedazimi
saeedazimi
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1387 
تعداد پست ها : 688
محل سکونت : ESFAHAN

پاسخ به:تایپو گرافی
یک شنبه 17 خرداد 1388  3:21 PM

توضیحات طراح پوستر «سینماحقیقت» درباره رابطه سنگ‌ها با سینماوحقیقت
طراح پوستر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: در كارهایم به دنبال ارائه پیام مستقیم نیستم وگرنه به جای این پوستر، می‌توانستم تصویر دوربین فیلمبرداری و حلقه نگاتیو بگذارم.



«سیامك فیلی‌زاده» طراح پوستر دومین جشنواره سینما حقیقت اظهار داشت: به نظرم پوستر جشنواره «سینما حقیقت» پوستر ساده‌ای است كه پیرو كارهای قبلی من، به دنبال انتقال مستقیم مفاهیم نیست و به صورت غیرمستقیم آنها را بیان می‌كند.
فیلی‌زاده كه ۵ سال پوستر جشنواره فیلم فجر را طراحی كرده است، به فارس گفت: در طراحی این پوستر، هر فیلم مستند را یك سنگ در نظر گرفته‌ام كه سنگ‌ها در كنار یكدیگر نمادی از جشنواره «سینما حقیقت» هستند و چیدمانی در آنها اتفاق نیافتاده و دقیقا از جایی كه این سنگ‌ها عرضه می‌شد، با چیدمانی غیرمنظم عكاسی كردم.
وی افزود: هر فیلم مستندی كه ساخته می‌شود، چون به واقعیت تعلق دارد، در این پوستر یك سنگ محسوب می‌شود اما چون از ذهن مستند‌ساز عبور می‌كند، تراش می‌خورد، در این پوستر نیز به جای این كه سنگ‌های طبیعی نشان داده شود، سنگ‌های تراش خورده كه ناشی از واقعیت هستند به تصویر كشیده شده است.
فیلی زاده با بیان این مطلب كه هیچ وقت در پی تكرار المان‌های گذشته در طراحی پوسترهای سینمایی نبوده است، گفت: در كارهای قبلی‌ام نیز هرگز به سمت المان‌هایی مثل دوربین فیلمبرداری یا حلقه فیلم نرفتم، هر چند به‌راحتی این كار امكان‌پذیر بود و مخاطب هم آن را درك می‌كرد. پوسترهای من همیشه به صورت غیرمستقیم عمل می‌كنند و سراغ المانهای آشكار نمی‌رود.
وی ادامه داد: پوستر جشنواره‌های فیلم و مستند به دلیل عدم فضایی تبلیغاتی و نداشتن عمومیت مخاطب، نیازمند تامل و مكث مخاطب است. مخاطبی كه سوار ماشین است الزاما نباید درك كاملی از این پوسترها داشته باشد اما چون این پوسترها در محافل جشنواره‌ای نصب می‌شوند، در لحظه نخست باعث مكث مخاطب می‌شوند.
وی ادامه داد: مهم همان لحظه اولی است كه مخاطب نسبت به آن مكث می‌كند هرچند ممكن است زبان آن برایش گنگ باشد ولی او را به فكر وادار می‌كند تا برداشت خودش را داشته باشد و به نظر من این پوسترها اساسا در ذهن ماندگار‌تر هستند.
فیلی زاده به فارس گفت: در مرحله اول جلب نظر كاركرد بسیار مهمی در این پوسترها دارد و سپس انتقال پیام. متاسفانه چون این پوسترها اغلب شكل انجام وظیفه برای تزئین جشنواره را به خود می‌گیرند، به این توجه نمی‌شود كه باید مفاهیم عمیق‌تری را به مخاطب منتقل كنند. حال این كه چقدر این پوستر خوب یا بد بوده است را نمی‌دانم اما فكر می‌كنم مخاطب خود را به فكر وادار خواهد كرد.
وی در انتهای سخنانش درباره پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر امسال گفت: امسال پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر را داشتم اما چون زمان كافی برای انجام آن نداشتم و با توجه به استمرار این طراحی‌ها، ایده جذاب و خاصی هم در این مورد نداشتم، آن را نپذیرفتم.
به آینده امیدوار باش./
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها