پاسخ به:تایپو گرافی
پنج شنبه 31 اردیبهشت 1388 9:59 AM
چگونه می توان شعارهای تبلیغاتی گیرا و جذاب نوشت؟
نگارش «شعار های تبلیغاتی» برای استفاده در صفحات وب و متن آگهی ها یك كار حرفه ای است. در این مقاله، تابان خواجه نصیری، هر چند به صورت مختصر و اجمالی به اهمیت و ضرورت نگارش حرفه ای و خلق یا انتخاب «شعار های تبلیغاتی» مناسب برای بالا بردن تعداد مشتریان و نهایتاً افزایش میزان «فروش» می پردازد.
بسیاری از مشتریانم و شركت هایی كه با آنها در دوازده سیزده سال گذشته كار كرده ام، اكثراً در خصوص محصول یا خدماتی كه شركتشان (بر روی اینترنت و یا خارج از آن) عرضه می كند، از كم بودن تعداد مشتریانشان و یا پایین بودن نرخ تبدیل (Conversion Rate) - درصد مشتریان بالقوه ای كه تبدیل به مشتریان بالفعل می شوند - شكایت داشته اند و از وضعیت فعالیت كلی و فروش و تعداد قراردادها ابراز نارضایتی كرده اند. آیا شما نیز از اینكه تعداد بازدید كنندگان سایتتان به آن رقمی كه انتظارش داشته اید نرسیده است شكایت دارید؟ آیا شما هم از اینكه تعداد مشتریان كم است گله مند هستید؟ آیا Conversion Rate شما هم پایین است؟ اگر چنین است، خواندن این مقاله را ادامه دهید و در غیر اینصورت، می توانید مقاله دیگری را برای مطالعه انتخاب كنید. مطمئن باشید كه در كل برای محصول یا خدماتی كه ارائه می دهید (چه در فضای واقعی و چه در دنیای مجازی) در این دنیای پهناور، همیشه «مشتری» هست و كسی یا كسانی هستند كه به شما و یا آنچه كه تولید كرده اید و یا خدماتی كه عرضه می دارید نیازمند باشند. اگر تعداد مشتریانتان رضایت بخش نیست، باید بدانید كه فقط نتوانسته اید توجه آنها را به خود جلب كنید.
بر روی اینترنت، سایت های بسیار زیادی وجود دارد كه شاید عرضه كننده خدمات یا فروشنده محصولی مشابه با آنچه شما یا شركتتان عرضه می كند باشد. كاربری كه به دنبال محصول یا خدماتی بوده است، از طریقی، مثلاً موتورهای جستجو وارد سایت شما شده است. حال، این شما هستید كه بایستی تنها ظرف چند ثانیه، توجه او را به آنچه به او ارائه می دهید جلب كنید. در غیر اینصورت، ممكن است او را برای همیشه از دست بدهید. 80 درصد از بازدید كنندگان یك سایت اینترنتی، هرگز دیگر به سایتی كه بازدید كرده اند باز نمی گردند و دوستان ما باید این را بپذیرند چرا كه این موضوع بر اساس آمار و اطلاعات بدست آمده از بررسی ها و تحقیقات متعددی كه در سالهای اخیر بر روی كاربران اینترنتی انجام شده است با این قاطعیت اعلام می شود. ما تنها چند ثانیه فرصت داریم كه توجه مشتریان بالقوه مان را به خود، محصول یا خدماتی كه شركت و یا سایت ما از طریق اینترنت عرضه می كند جلب كنیم. تازه این اول كار است و بعد باید كاری كنیم كه بازدید كنندگان و در واقع مشتریان بالقوه ما، بار دیگر، و یا به عبارات بهتر برای حداقل هفت بار دیگر به سایت ما بازگردند تا شاید پس از آن با مذاكراتی كه با آنان انجام می شود بتوانیم درصد و نرخ تبدیل را بالا ببریم.
آیا تا كنون مقاله ای برای مجله یا قرار گرفتن روی وب نوشته اید؟ اگر تاكنون مقاله و یا «خبر» برای روزنامه، مجله و یا رسانه ای مثل رادیو تلویزیون نوشته باشید، مطمئنم به اهمیت نگارش حرفه ای و ژورنالیستی «عنوان» یا «تیتر»ی كه برای مقاله یا خبرتان انتخاب كرده اید پی برده اید. مثلاً همین مقاله، اگر نمی توانست توجه شما یا سایرین را جلب كند، هیچگاه خواننده ای پیدا نمی كرد، در حالی كه شما در حال خواندن آن هستید. چرا؟ چون كه، عنوان این مقاله توانسته است به گونه ای حیرت انگیز شما را به خواندن خود جلب كند، شما را وادار ساخته است كه «لینكی» را «كلیك» كنید و صفحه ای را در مقابل خود باز كنید و بعد عمل دیگری - یعنی خواندن مقاله - را انجام دهید. یك عنوان خوب باید بتواند توجه شما را به خود جلب كند و یك عنوان حرفه ای شما را به انجام اعمالی (مثلاً در اینجا، كلیك كردن و یا خواندن مقاله) ترغیب و تشویق كند.
«شعار های تبلیغاتی» مثل «عناوین مقالات» و یا «تیتر اخبار» بایستی مخاطب یا مشتری اختمالی را به خود جذب كنند. گیرایی و جذابیت «شعار های تبلیغاتی» برای بالا بردن «فروش» كافی نیست، نگارش حرفه ای، خلاقیت و رنگ و لعاب دادن به آنچه برای جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان است كه به عنوان یك كار حرفه ای مد نظر ماست. استفاده از عبارت های كلیشه ای نه تنها به شما كمكی نمی كند بلكه می تواند فرصت ها، پول و زمان شما را به هدر دهد. واژه ها و عباراتی كه برای شعار های تبلیغاتی خود انتخاب می كنید بایستی آنچنان قوی باشند كه بتوانند مشتریانتان را در همان چند ثانیه اول میخكوب كنند و آنان را به انجام آن عملی كه شما انتظارش را دارید سوق دهند.