0

آنچه از گوگل نمی دانید

 
pasargad54
pasargad54
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1388 
تعداد پست ها : 2135
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:آنچه از گوگل نمی دانید
چهارشنبه 25 آذر 1388  10:35 AM



2- ه – ب) آنها اين گونه رشد كردند
Keith H. Hammonds در مارچ 2003 در نشريه Fast ، 5 اصل مهم در پشت صحنه فعاليت هاي گوگل را در ارتقاي كسب و كار در دنياي ديجيتال، با عنوان '' آنها ، اين گونه رشد كردند ''، اين چنين معرفي مي كند:
1. قانون شماره يك: به كاربران بستگي دارد
در گوگل قانون مهمي وجود دارد، اگر ايده اي در سر داري كه باعث بهبود نتيجه كار كاربران مي شود، به ايده ات جامه عمل بپوشان.به استناد برخي برآوردها، گوگل ميزبان سه چهارم جست وجوهاي وب است. اما از آنجا كه كامل نيست، تسلطش به اندازه كافي حوب نيست.
به همين دليل گوگل بايد تفسير درستي از جست وجوي كاربران ترك و فنلاندي خود داشته باشد، زب آنها يي كه عبارات جست وجويشان بيشتر به جملات شبيه است، و يا در زبان ژاپني كه بين كلمات هيچ فاصله اي وجود ندارد. گوگل نه تنها بايد معني تك تك كلمات جست وجو شده را درك كند، كه ارتباط بين اين كلمات با ديگر كلمات و ويژگي آن كلمات را به عنوان يك شيئ در صفحات وب نيز بايد براي گوگل روشن شود. براي نمونه صفحاتي كه عبارت جست وجو را به صورت پررنگ (bold) يا در گوشه بالا سمت راست نشان مي دهند در ليست نتابج گوگل بالاتر از صفحاتي قرار خواهند گرفت كه به آن اندازه، كلمه كليدي را نمايان نكرده است.

گوگل هنوز يك محصول دارد و آن موتور جست وجويش است. افراد براي جست وجو در وب به گوگل سر مي زنند، و هدف اصلي از صفحات اينترنتي اين پايگاه ان است كه مطمئن شود كه كاربرانش از جست وجو دور نيافتاده اند. گوگل آنچه را كه مردم مايل نيستند، به آنها نشان نمي دهد، چون در دراز مدت باعث شكست تجاري آنها خواهد شد.
گوگل خود را به شيوه سنتي در معرض فروش قرار نمي دهد. در عوض، گوگل مشاهده مي كند و مي شنود. گوگل ارقام ترافيك جست وجوها را مشاهده مي كند و ايميل هاي رسيده را مي خواند. در واقع، ده كارمند تمام وقت در گوگل مشغول خواندن ايميل هاي رسيده از طرف كاربران هستند، و آنها را به كاركنان مناسبي از گوگل ارجاع مي دهند يا خود، به آنها پاسخ مي دهد. مونيكا هنزينگر، مدير بخش تحقيقات گوگل مي گويد: ''تقريبا همه به بازخوردهاي مخاطبان دسترسي دارند. ما همه مي دانيم كه بخش هاي مشكل سازكه كاربران از آنها گلابه دارند كدامند.

نتيجه اين كه، گوگل از چنين ادراك منحصر به فردي كه از مخاطبان خود دارد خرسند است و نيز از صداقت و مخصوص خود. گوگل كار برجسته اي را مديريت كرده است : خوش آمدن به مزاق كاربران حرفه اي خوگرفته به اينترنت، بدون آنكه گوگل كاربران مبتدي را از دست بدهد. گوگل حتي به رفتار كاري كاربراني كه عباراتي چون '' amazon.com'' را براي دسترسي به سايت Amazon.com جست وجو مي كنند، دوست دارد و به كار آنها كنجكاو است. چون، همه چيز به كار كاربران گوگل، بستگي دارد.
گوگل مي داند كه چگونه كاري كند تا كاربران حرفه اي احساس خوبي داشته باشند''. گوگل اين كار را از ابتداي فعاليتش انجام داده است، هنگامي كه لري و سرگئي، تكنولوژي گوگل را عرضه كردند. آنها از كاربران حرفه اي دعوت به عمل آوردند و به آنها احساسي بخشيدند كه گويي در جاي مخصوصي هستند.

2. قانون شماره دو: دنيا آزمايشگاه تحقيقاتي شماست
تفكر كار آزمايشگاهي در گوگل، به يك فرهنگ تمام عيار تبديل شده و اين فرهنگ، خود راز موفقيت هاي گوگل را به همراه داشته است. پروژه هاي آزمايشگاهي در قالب تيم هاي كوچك با پشتيبان هاي قوي، بهترين مسير بالندگي را براي اين شركت به همراه داشته است. شعار '' دنيا آزمايشگاه تحقيقاتي شما است'' ، نشان مي دهد كه رهبران گوگل، سناريويي جهاني و واحدي براي استفاده از پتانسيل مادي و معنوي كشورهاي مختلف جهان براي پيش برد طرح هاي آزمايشگاهي، دارند.

3. قانون شماره سه: شكست پل پيروزي است و شكست بزرگ، پيروزي چشمگير را به دنبال دارد
لابراتوآرها بازتابي از يك عادت اشتراكي بين گوگل و كاربرانش است كه اجازه مي دهند تا يك محصول، قبل از عرضه نهايي، به تست جهاني گذاشته شود. اين فرهنگ، در بسياري از شركت هاي موفق دنياي ديجيتال، مانند ياهو و مايكروسافت نيز ديده مي شود. با اين رهيافت، مردم متوجه مي شوند كه هر چيزي كه گوگل براي مشاهده مي گذارد، موفق نيست. با اين سناريو، كاربران متوجه مي شوند كه هميشه، در بخشي از روند كاري مطالعاتي و تحقيقاتي گوگل، براي آنها سكانس هايي! در نظر گرفته شده است. آنها آزادند تا به گوگل اطلاع دهند كه چه چيزي عالي است، چه چيزي نه، و چه چيزي ممكن است كه يهتر كار كند.

اكثر قريب به اتفاق سرويس هاي گوگل، يك نشاني پست الكترونيك را براي ارتباط فوري مخاطبان سرويس مورد نظر، با مسئولان تيم توسعه دهنده بخش مربوطه، ارائه و در دسترس كاربران قرار داده است.
در تجارت جست وجو، شكست اجتناب ناپذير است. و اين شكست در محدوده اي است. يك جست وجوگر وب، حتي مثل گوگل، هميشه آنچه را كه شما به دنبالش هستيد را عرضه نمي كند. اين نقص است، و اين نقص، هم اجازه مي دهد و هم مستلزم شكست است. و شكست پل پيروزي است.
اما شكست هاي خوب، بهتر هم هستند. شكست هاي خوب دو ويژگي دارند.
اولا شما مي دانيد كه چرا شكست خورده ايد، و شما چيزي داريد تا در پروژه ي بعدي تان به كار ببنديد.'' وقتي گوگل آزمايش كرد كه تصوير كوچكي از صفحه وب را در كنار نتايج جست وجو نمايش دهد، تاثير اين تصاوير بر زمان بارگذاري صفحات مشاهده شد. به همين دليل است كه در كل، گوگل حاوي تصاوير كمي است و حتي از تبليغات تصويري در آن خبري نيست.
ثانيا شكست هاي خوب سريع هم هستند.

4. قانون شماره چهار: افراد شاخص توانايي مديريت خويش را دارند
گوگل بيش از هر چيز روي استخدام كردن نيروهاي زبده، وقت مي گذارد. گوگل، روزانه صدها رزومه از افرادي كه مايلند در گوگل استخدام شوند، دريافت مي كند. گوگل دو دسته از مهندسان را استخدام مي كند، هر دوي آن دسته با هدف رسيدن به هنر شكست خوردن سريع استخدام مي شوند. اولا، گوگل به دنبال افراد خطر طلب جوان است. وين روزينگ، معاون مهندسي گوگل مي گويد: ما به دنبال افراد باهوش هستيم. افراد باهوشي كه كارهاي خارق العاده اي خارج از كارشان انجام دهند، چيزي فراتر از مسير تكراري. اما همچنين گوگل ستاره ها را هم اجاره مي كند، افراد داراي درجه دكترا از برنامه هاي علمي-كامپيوتري و لابراتوآرهاي تحقيقاتي. برايان ديويسن، استاد دستيار در دانشگاه لي هاي و محقق برجسته مي گويد: ''به طور مداوم گوگل برنامه ريزي كرده است تا استخدام كند 90 درصد از متخصصان موتورهاي جست وجو را در جهان''. افراد داراي درجه دكترا (PhD) جزو انتخاب هاي گوگل هستند. آنها افرادي هستند كه به اندازه كافي اطلاعات دارند براي اينكه به هدف بزنند. قبل از اينكه از موضوع دور شوند.

5. قانون شماره پنج: حضور كاربران به معني كسب درآمد است
گوگل، واحدي به عنوان برنامه ريزي استراتژيك ندارد. رئيس اجرايي (CEO)، اريك اشميت حكم نكرده است كه تكنولوژي هاي مهندسانش بايد در محصولاتي كه عرضه مي كنند وجود داشته باشد. نوآوري در گوگل همچون تكنولوژي جست وجو، دموكراتيك است. هرچه ايده اي بيشتر باشد، كشش بيشتري داشته و از شانس بالاتري برخوردار خواهد بود.
در دسامبر 2001، كريشنا بهارات يكي از محققان گوگل يك ايميل داخلي را بين اعضاي گوگل ارسال نمود و از آنها درخواست كرد تا اولين نسخه از سرويس پوياي خبري اش را مشاهده كنند.

بهارات يك موتور داخلي نوشته بود كه به 20 منبع خبري هر ساعت سر مي زد، و به طور اتوماتيك آخرين خبرها را در موضوعات خواسته شده ، همچون يك ويراستار سريع، جمع آوري مي نمود. در گوگل، اين ايده مورد توجه فرار گرفت. مخصوصا، ماريسا ماير، يك مهندس جوان به اين ايده علاقه مند شد و به عنوان مدير پروژه قرار گرفت.
ماير، بهارات را با يك تيم مهندسي مرتبط كرد. و در عرض يك ماه و نيم، گوگل در سايت خود يك نسخه تقويت شده از دموي ميتني بر متن (text-base) را ارائه داد، كه حالا با نام اخبار گوگل (Google News) شناخته مي شود و به 155 منبع خبري و يك موتور جست وجو مجهز شده است. اين سرويس خلاقانه در نشاني http://news.google.com قرار دارد. در عرض سه هفته پس از عرضه روي سايت، اين سرويس 70 هزار كاربر را در روز جذب خود نمود. اكنون اين سرويس گوگل، در زمره مشهورترين سرويس هاي خبري آنلاين پر مخاطب اينترنت است.

يك دليل كه گوگل نوآوري هاي خود را در معرض عمومي قرار مي دهد اين است كه ايرادات را به سرعت شناسايي كند. دليل ديگر آن است كه برنده ها را پيدا كند. براي بهارات و ماير، آن 70 هزار كاربر مقدمات لازم را براي ساختن بخش خبري در گوگل ميسر كردند. ماير مي گويد: ''يك آزمايش عمومي يه شما كمك مي كند كه سريع تر گام برداريد، اگر اين موضوع كارگر افتد، يك ميل و علاقه داخلي در شما ايجاد مي كند. و باعث مي شود تا افراد به نقايص و مشكلات بيانديشند.''
به زودي، ماير، دسته اي از مهندسان را براي افزودن حجم اخبار رهبري كرد. آنها منابع خبري را تا 4 هزار منبع توسعه دادند و مدت زمان به روز رساني را از يك ساعت، به روز رساني مداوم تبديل نمودند. آنها موتوري را برنامه نويسي كردند كه به اندازه كافي قدرتمند بود تا از حجمي كه 5 برابر بزرگتر بود از حجم اوليه پشتيباني كند.

آيا بخش خبري گوگل يك محصول حقيقي است؟ نه كاملا. صفحه اصلي اش هنوز هم داراي نشان بتا (Beta) است تا زماني خاص كه گوگل تعيين مي كند.
خط مشي موثر شركت براي اختراع، برخي از استفاده كننده گان را آزار مي دهد. دني سوليوان، ويراستار مجله سرچ انجين واچ (Search Engine Watch) و مفسر با نفوذ مي گويد:
''گوگل مخترعي بزرگ است. آنها به عرضه محصولات عالي خود ادامه مي دهند. اما گوگل نيوز (بخش خبري گوگل) از تصميم يك مهندس براي دسترسي به اخبار بوجود آمد. و حالا گوگل نمي داند كه چطور از اين محصول كسب درآمد كند.''
سوليوان به نكته مهمي اشاره كرد: در برخي موارد، تمام اين محصول عالي بايد سودي را بدست آورد. و اين يك موضوع اخلاقي مهم،از انفجار دات كام بود: ''پول درآوردن از چشم ها'' توليد كردند به ايجاد معني ''انداختن پول درون گودال'' هنگامي كه ماير بحث مي كند كه ''ترافيك به ما اين فرصت را خواهد داد تا بدانيم'' آيا اخبار يك موفقيت است، او اين عبارت طولاني را مي گويد كه خالا هيئت رئيسه هاي بيكار كه گمان مي كنند كه آنها اهلي كرده اند چرحه تجارت را.

اما در گوگل ايجاد و دنبال كردن ترافيك براي سايت، احساس خوبي در انسان ايجاد مي كند. و به فرهنگ شركت نزديك است و اين منطق عملياتي، در نظر بگيريد كه: براي 18 ماه اول، گوگل از موتور جست وجوي خود حتي يك پني هم درآمد نداشت. و تنها پس از آن بود كه گوگل از يك فناوري عالي به يك فناوري عالي با تعداد محاطبان زياد تبديل شد.
گوگل قادر بود تا آن ترافيك را در راه هايي كه هم مبتكرانه و هم كاملا هماهنگ به نظر بيايد،بسته بندي كند. سرويس جست وجو، رايگان باقي مي ماند. اما گوگل براي نمونه، تعداد زيادي از تبليغات را براي كلمات كليدي خاص فروخت. ( هيچ متعجب كننده نيست كه، تبليع سايت فست كمپاني (Fast Company)، در هنگامي كه پرس و جوهاي حاوي fast company جست وجو مي شود در كادر تبليغاتي ديده مي شود.)

تبليغ دهنده ها تنها يك تعرفه خاص را پرداخت نمي كردند، يا حتي هزينه اي براي هر هزاربار نمايش. بلكه آنها پيشنهاد قيمت مي كنند روي شرايط جست وجو. هرچه بيشتر يك تبليغ دهنده بپردازد، به همان ميزان تبليغش بيشتر نمايش داده مي شود. اما اگر بر روي آگهي كليكي زده نشد، رتبه اش در طول زمان كم مي شود، بدون توجه به مقدار پيشنهاد قيمتش. اگر يك تبليغ مصرانه نامربوط باشد، گوگل آنرا حذف مي كند: كارايي براي تبلبغ دهنده ندارد، خواست كاربران را در بر ندارد و از ظرفيت هاي سيستم مي كاهد.
اين همانطوري است كه در گوگل است. گوگل نيوز مخاطبان را جذب مي كند در بين كاركنان آقاي بهارات، پس ايجاد مي كند پرش براي دامين عمومي. اگر كاربران كافي آنرا دوست داشته باشند، قدرت واقعي خواهد داشت با تبليغ كنندگان. و ترافيك براي تبليغ كنندگان ترافيك حتي بيشتري براي تبليغ دهندگان ايجاد مي كند.

پس بله، ماير يك استراتژي درامدي داشت. يكي از ژانويه 2002، پيش از آنكه اولين نسخه گوگل نيوز عمومي شود. او نمي گويد كه اين استراتژي چيست، اما اگر اين بخش از سايت به اندازه كافي مخاطب جلب كند، گوگل مسلما كاري براي تبليغاتش انجام مي دهد. و احتمالا سرويس را به پورتال ها و ديگر سايت هاي تجاري، بفروش خواهد رساند، درست مانند كاري كه با موتور جست وجوي خود انجام داد. (هربار كه لوگوي گوگل را در يك سايت مي بينيد، آن سايت حدودا 25 هزار دلار در سال براي خدمات جست وجو به گوگل مي پردازد.) ماير مي گويد: ''اما ما هيچ عجله اي نداريم. ما بر آن متمركز شده اينم تا گوگل نيوز را يك كالاي عالي كنيم. تا اينكه متوجه شويم كه آيا كالا كشش دارد يا نه، هيچ عجله اي براي اجراي برنامه هاي درآمدي نيست.'' در واقع اين مسئله نشان مي دهد كه رفتار سازماني گوگل براي توسعه سرويس هايش، با توابع اقتصادي مثل نرخ نهايي مصرف MRC(Marginal Rate to Consume) نيز همراه است.

ماير مي گويد: ''شعار ما اين است، هيچ چيزي مانند موفقيت و شكست روي شبكه نيست.'' به عبارت ديگر، اگر كاربران برنده شوند، آنگاه گوگل برنده است. يك دموكراسي دراز مدت.
به هر حال، يك عامل مهم در پيروزي گوگل و سناريوي پشت پرده آن، تمايل شركت به شكست است

كلام اخر
پيشرفت فقط با برنامه نويسان قوي حاصل نمي شود. هاستينگ خوب و دامنه خوب و پول، تضمين هيچ موفقيتي نيست. كارآفرينان جوان ايراني اگر مي خواهند در وب حرف هايي براي گفتن داشته باشند، بايد با مديريت سنتي، بازاريابي سنتي، كسب و كار به شيوه سنتي و مسائلي از اين دست به خوبي آشنا باشند. اين ها، زمينه هاي يك كسب و كار ديجيتالي موفق است كه گوگل، آنها را به دنيا مي آموزد. طريقه برخورد با منابع انساني، هدايت صحيح آنها و استفاده از نبوغ افراد نابغه، مختصات حركت يك سازمان ديجيتالي موفق را تشكيل مي دهد. البته همه اين مسائل را نبايد انتظار داشت كه دانشگاه به ما بياموزد!
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها