پژوهشگران به تازگي دريافته اند كه حركت هاي دست ها و سر به شكل ايما و اشاره، مهارت هاي گفتاري كودكان را تقويت مي كند.به گزارش ايسنا، در اين پژوهش محققان، ٥٠ خانواده را با پيش زمينه هاي متنوع و گوناگون مورد مطالعه قرار دادند. آنان دريافتند خردسالاني كه بيشتر از حركت هاي دست و سر براي فهماندن منظور خود استفاده مي كنند، به هنگام رسيدن به سن مدرسه، واژه هاي بيشتري را نسبت به ساير همسالان خود مي دانند.
بر اساس نتايج اين تحقيق، كودكاني كه در ١٤ ماهگي مفاهيم بيشتري را با كمك ايما و اشاره به اطرافيان خود القا مي كنند در سن ٥٤ ماهگي دامنه لغات بيشتر و گسترده تري دارند و بنابراين براي حضور در مدرسه آماده تر هستند. در عين حال اين محققان دريافته اند كه كودكان در خانواده هايي كه درآمد زيادتر و هم چنين والدين تحصيل كرده دارند در دوران طفوليت بيشتر از حركت هاي دست و سر براي ارتباط گرفتن با ديگران استفاده مي كنند.محققان تاكيد كردند: ايما و اشاره و توان صحبت كردن با هم مرتبط هستند و در كنار هم رشد مي كنند.