0

نسبت دختر و پسر باید در برخی رشته‌هامشخص شود

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

نسبت دختر و پسر باید در برخی رشته‌هامشخص شود
پنج شنبه 21 بهمن 1389  11:14 PM

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینكه تفكیك جنسیتی در دانشگاه‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود: دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ كنند كه در محیط ‌های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی كه باعث تعطیلی كار نشود، جلوگیری شود.

دكتر كامران دانشجو در جشن سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبری را مولفه‌ای مهم برای انقلاب خواند و گفت: رهبری انسجام و وحدت می‌دهد و اجازه ربایش انقلاب را نمی‌دهد و همچنین اجازه نمی‌دهد كه دشمن از مسیری وارد شده و موج سواری كرده و انقلاب را از مسیر خود منحرف كند.

وی تاكید كرد: رهبری نیاز یك جامعه است، به خصوص این كه ما قایل این باشیم كه انقلاب یك امر مستمر است و نه یك اتفاق.

وزیرعلوم همچنین با تاكید بر اینكه ما در جامعه شناسی دارای سه نوع رهبری سیاسی - ایدئولوژیك و رهبری بسیج گرا- كاریزماتیك و رهبری سیاست گذار - مدیر هستیم، تصریح كرد: در حضرت امام خمینی (ره) هر سه نوع رهبری را با هم می‌بینیم.

انقلاب اسلامی ایران مربوط به یك گروه خاص نیست

وی با بیان اینكه انقلاب اسلامی ایران مربوط به یك گروه خاص نیست و همه را بسیج می‌كند و برای همین موضوع جشن‌های انقلاب در بطن مردم است، اظهاركرد: انقلاب ما با آرمان خواهی مردم و رهبری انقلاب به پیروزی می‌رسد كه محصول این انقلاب، نظام جمهوری اسلامی است.

دانشجو با بیان اینكه اگر قرار است این نظام بالنده و پوینده باشد باید انقلاب حفظ شده و پویا بماند، گفت: حفظ انقلاب یعنی بالندگی نظام و ارزش‌های انقلابی، همچنین حرمت، حیات و نشاط این نظام وابسته به انقلاب است و اگر از انقلاب غفلت كنیم نظام جمهوری اسلامی ایران ضربه می‌خورد.

آنهایی كه می‌گویند انقلاب در سال ۵۷ اتفاق افتاد و تمام شد باید بروند دنبال كارشان

وی با تاكید بر اینكه ۳۲ سال است كه در انقلابیم و نه ۳۲ سال بعد از انقلاب، تصریح كرد: آنهایی كه می‌گویند انقلاب در سال ۵۷ اتفاق افتاد و تمام شد باید بروند دنبال كارشان، چراكه می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی نباشد.

وزیرعلوم افزود: انقلاب ما حركت در مسیر انتظار بود و برای همین این نظام مقدس است، چه دفاع سخت افزاری آن و چه دفاع نرم افزاری آن در زمان فتنه ۸۸ همه مقدس بود.

وی خاطرنشان كرد: عده‌ای بعد از پیروزی انقلاب به دنبال این بودند كه انقلاب را خود به دست بگیرند، اما امام خمینی (ره) اجازه این كار را نداد و گرنه انقلاب ما را نیز دزدیده بودند. همچنین عده‌ای می‌گفتند افكار امام خمینی (ره) برای موزه خوب است كه در واقع این كار نیز برای از بین بردن نظام بود.

دانشجو با تاكید بر اینكه ایستادگی فساد فكری و ذهنی می‌آورد، گفت: برای این كه نظام بالنده و پویا باشد، باید به فرهنگ اصیل انقلاب و فرهنگ گفتمان انقلاب و امام خمینی (ره) برگشت كنیم و در واقع این اتفاق در حال حاضر افتاده است. اینهایی كه دنبال گفتمان مدرن و غربی و مدرنیته بودند می دانستند كه چه كار می‌كنند و نظام را از درون می‌پوساندند.

وزیر علوم با تاكید بر اینكه تراز ایران با تراز شش سال گذشته متفاوت است، اذعان كرد: تراز شش سال پیش می ‌گفت نباید این كار را كنیم، حتی در دانشگاه نیز نباید فیزیك بخوانیم و به بهانه تنش زدایی همه چیز را داغون می‌كردند، چرا كه از گفتمان امام و فرهنگ اصیل انقلاب فاصله گرفته بودند.

وی افزود: اعتقاد من این است كه این امر ندانسته نبوده است، شاید عده‌ای در درون ندانسته كاری می‌كردند، اما آن كسی كه از بیرون حكم می‌كرده همانند همین فتنه می‌دانسته كه دارد چه كار می‌كند.

وزیر علوم افزود: اگر برگشت به اصول انقلاب، فرهنگ انتظار و گفتمان امام خمینی (ره) نبوده و نباشد، باید بدانیم كه نظام جمهوری اسلامی ماندگار و بالنده نخواهد بود و در واقع نمی‌توان با یك ادبیات انقلاب كرد و با یك ادبیات متضاد خدمت كرد، نمی‌شود در حوزه اعتقادی و نظر، اسلامی و در حوزه عمل سكولار و لیبرال بود. بلكه باید جامعه را مدیریت كرد و باید بین صورت و سیرت یك تناسب كمی و كیفی برقرار باشد. به طوری كه نمی‌توان در اعتقادات اسلامی بود ولی در آموزش، سكولار و لیبرال؛ در واقع این موضوع محال است.

وی‌ با بیان اینكه انقلاب‌ها در جهان دارای سه ماهیت اقتصادی، سیاسی و اعتقادی و معنوی هستند، به انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: هر چند خمیرمایه انقلاب اسلامی ایران ماهیت معنوی و اعتقادی داشته و دارد، اما یك بعدی نبوده و عوامل اقتصادی و سیاسی نیز در آن وجود داشت و این موضوع به ماهیت اسلام بر می‌گردد، چرا كه ماهیت اسلام مادیات را از معنویت جدا نمی‌داند.

دانشجو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث آموزشی، گفت: امام خمینی (ره) فرمودند اگر دانشگاه اصلاح شود، جامعه نیز اصلاح می‌شود و این به معنای آن است كه اگر دانشگاه اصلاح نشود، جامعه و كشور نیز اصلاح نمی‌شود، بر این اساس دانشگاه باید به سمت ارزش‌های انقلاب حركت كند و باید توجه داشت كه دانشگاه نیز دارای شكل و محتوا است و نمی‌توان با توجه به یكی نسبت به دیگری بی توجهی كرد.

مشكل اساسی دانشگاه‌های كشور این است كه بر مبنای مناسبات غربی پایه ریزی شده است

وی تاكید كرد: مشكل اساسی دانشگاه‌های كشور این است كه بر مبنای مناسبات غربی پایه ریزی شده است و این مشكل ریشه‌ای است، در واقع هم در شكل و هم در ماهیت اشكال وجود داشت، چون سنگ بنا به این نحو چیده شد است.

به اعتقاد وزیر علوم، این مناسبات با هنجارهای ایرانی ـ اسلامی همخوانی ندارد، اما به مرور زمان هنجار شده است و حالا كه می‌خواهیم دست به شكل و محتوا بزنیم، صدای عده‌ای حتی در اثر دلسوزی در می‌آید، چون فكر می‌كنند این هنجار درست است.

دانشجو ادامه داد: انقلاب برای حاكم شدن ارزش‌های الهی در همه مناسبات رخ داد.

وی با بیان اینكه ماهیت در دانشگاه‌ها همین متون درسی خصوصا در علوم انسانی است، تصریح كرد: علوم انسانی مقصد را مشخص می‌كند و مابقی علوم كمك می‌كنند كه به این مقصد دست یابیم.

وزیر علوم تاكید كرد : ISI قبله نیست كه همه قابلیت‌های خود را به آن سمت حركت دهیم، نمایه ISI ارزش خود را دارد، ولی قبله نیست.

وی با اشاره به بحث بازنگری متون درسی و انتقادات موجود در این راستا، تصریح كرد: به عنوان نمونه آیا روانشناسی كودك بر مبنای اصول اسلامی است؟ باید در این زمینه در نظام جمهوری اسلامی جهت مشخص باشد.

دانشجو با اشاره به مثالی در این رابطه، گفت: یكی آمده بود می‌گفت به ما یك مرجع دادند كه به مركز مطالعات خاورمیانه آمریكا مربوط است و طی آن تمام سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال برده است و آنرا درس می‌دهد. آیا این نباید بازنگری شود؟

وی افزود: ما می‌گوییم دانشگاه اسلامی، ولی در انتقاد می‌گویند مگر ۲ ضرب در ۲ یا پنج بعلاوه ۵ یا قانون نیوتن را می‌شود اسلامی كرد یا فرمول را می‌شود اسلامی كرد، در واقع این موارد را برخی از سر جهل و غفلت می‌گویند، اما برخی دیگر نه. این در حالیست كه موضوع این نیست؛ بلكه موضوع علم سكولار در تفكر لیبرال و علم به توحید و تفكر اسلامی است.

وزیر علوم تصریح كرد: باید دید كه علم سكولار در تفكر لیبرال در واقع چه بود؟ چه هست و چه خواهد شد؟ علم در نگاه اسلامی به این موضوع اینگونه نگاه می‌كند كه چه كسی خلق و برای چه خلق كرد؟

وی با بیان اینكه علوم انسانی نیازمند بازنگری است، اظهاركرد: موضوع این است كه انسان در تفكر اسلامی چیست، در واقع می‌خواهیم این موضوع را بازنگری كنیم، اگر كسی مخالف است در این رابطه نظر خود را ارایه كند.

دانشجو ادامه داد: ما می‌دانیم داریم چكار می‌كنیم شما نیز برخی می‌دانید اما می‌زنید به جاده خاكی. چون می‌دانید اصل را مردم قبول دارند و در واقع مردم همه اسلام را قبول دارند آنهایی كه با نیت می‌گویند چرا حرفشان را مستقیم نمی‌زنند. ما خوشبختی را در تفكر توحیدی و اسلامی تعریف می‌كنیم و خوشبختی آن است كه دنیا و آخرت انسان را بسازد.

وی خاطر نشان كرد: نظام، نظام جمهوری اسلامی است و مردم نیز مردم مسلمان هستند آنوقت ما باید بنشینیم توجیه كنیم كه چرا می‌خواهیم علوم را بازنگری كنیم و اصول اسلامی را در علوم بیاوریم. در واقع از این مظلوم تر نظام وجود دارد؟ آن وقت می‌گویند آزادی نیست و نمی‌توان بیان كرد؛ در حالی كه باید خوشحال باشید كه علوم در حال بازنگری است.

دانشجو در ادامه با طرح این سوال كه صورت دانشگاه چیست، گفت: صورت دانشگاه همین مناسبات دانشجو با دانشجو، كارمند با دانشجو، استاد با استاد، استاد با دانشجو، پوشش افراد، ظاهر افراد، نشست و برخاست‌ها، اردوها، چیدمان كلاس‌ها، گردهمایی‌ها و غیره است.

وی اظهاركرد: ظاهر دانشگاه باید به نحوی باشد كه هر فردی كه وارد آن می‌شود بداند كه این دانشگاه، دانشگاه نظام جمهوری اسلامی است.

وزیرعلوم تصریح كرد: اینكه ما می‌خواهیم فضا سالم تر باشد چه ربطی به اعتماد دارد كه عده ای می‌گویند این موضوع اعتماد به دانشجو و استاد نیست. مراقبت از معاشرت‌ها به معنای عدم اعتماد نیست اینكه فضای دانشگاه، ‌محیط دانشگاه، معاشرت‌ها و مناسبت‌ها سالم تر باشد و ایمن ساز تر شود توهین به دانشجو و استاد است؟ یا توهین آن است كه فكر كنیم اینها فضای غیر شرعی و آنچنانی می‌خواهند.

دانشجو با بیان اینكه یك عده می‌گویند تفكیك جنسیتی توهین به استاد و دانشجو است، تصریح كرد: چه كسی می‌گوید توهین است، آیا حرف زدن توهین است؟ آیا حق انتخاب دادن توهین است؟

وی افزود: می‌گویند در زمینه تفكیك جنسیتی باید قانون باشد، آیا عكس این موضوع قانون است یا قانون الزام كرده است؟ اگر فرد می‌خواهد سر كلاس راحت تر باشد این توهین است؟ اینكه خانم‌ها در یك گروه باشند توهین است؟‌

شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب كرده است كه كلاسها باید جدا شوند

هرگاه در محیط‌ های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها هم احتمال اتهام رود باید جداسازی كرد

دانشجو در این زمینه به مصوبه یكصدمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۶۶/۵/۶ كه برای این دولت نیست اشاره كرد و گفت: شورای انقلاب فرهنگی اگر در بحث آموزش عالی مصوبه‌ای داشت یعنی قانون است. در این زمینه در این مصوبه به حفظ حدود برخورد اسلامی در برخوردها و معاشرت‌ها اشاره شده است و در بند یك آمده است دانشجویان زن و مرد لازم است در كلاسهای درس در دو ردیف جداگانه بنشینند و در تبصره‌ای آمده است هر گاه در دانشگاهی جدا كردن كلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشكلی از لحاظ بودجه و تعطیلی بوجود نیاید كلاسها باید جدا شوند. همچنین در محیط‌ های تردد و نصب اعلانات در دانشگاه‌ها هرگاه احتمال اتهام رود باید محیط ‌های جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود.

وی افزود: در بند ۵ این مصوبه آمده كه لازم است تا دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاه‌ها، سالن تشریح و اتاق كامپیوتر و ... حتی المقدور در نوبت‌های خاص و به صورت جداگانه استفاده كنند.

دانشجویان زن و مرد لازم است در گروه‌های مجزا به كارهای گروهی دانشجویی بپردازند

وزیرعلوم ادامه داد: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید شده است كه دانشجویان زن و مرد لازم است در گروه‌های مجزا به كارهای گروهی دانشجویی بپردازند مگر اینكه مجزا كردن زن و مرد منجر به تعطیلی كلاس شود، بنابراین دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ كنند كه در محیط ‌های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی كه باعث تعطیلی كار نشود جلوگیری شود.

وی خاطرنشان كرد: در بخش‌های دیگری از این مصوبه آمده است مسئولان مرد باید منشی مرد داشته باشند همچنین اماكن عمومی مانند قرائت خانه، ‌كتابخانه و اتاق‌ها باید برای زن و مردان جدا باشد.

دانشگاه‌های شریف ۵ سال و امیركبیر سه سال است كه آزمون دكتری برگزار می‌كنند

دانشجو در ادامه به آزمون دكتری نیمه متمركز اشاره كرد و گفت:‌ زمانی كه این بحث مطرح می‌شود صدای عده‌ای در می‌آید در حالی كه دانشگاه‌های شریف ۵ سال و امیركبیر سه سال است كه این موضوع را اجرایی می‌كنند همچنین در بحث آیین نامه ارتقاء باید توجه كنیم كه این آیین نامه به اساتید جهت داده است.

وی در ادامه به آیین نامه مدیریت اشاره و در خصوص انتقادات مطرح در این زمینه اظهار كرد: ‌كجای دنیا می‌گفتند رییس انتخابی است. اگر رییس دانشگاه از طریق روسای دانشكده‌ و گروه‌هایش نتواند اعمال مدیریت كند از كجا می‌خواهد مدیریت كند.

وزیرعلوم همچنین با اشاره به بحث جذب اعضای هیات علمی گفت: گروهی داریم كه ۱۲ سال است اجازه نمی‌دهد كسی وارد آن شود.

اشكالی ندارد ۸۰ تا ۹۰ درصد دانشجویان بومی باشند

نسبت دختر و پسر باید در یك سری رشته‌های خاص مشخص باشد

وی در ادامه به بحث بومی گزینی اشاره كرد و گفت: چه اشكالی دارد دانشگاه‌های همتراز بتوانند دانشجویان خود را به یكدیگر انتقال دهند. ركن اصلی در اسلام خانواده است، چرا باید دانشجو را از خانواده جدا كنیم. چه اشكالی دارد ۸۰ تا ۹۰ درصد دانشجویان بومی باشند.

وزیرعلوم همچنین با بیان اینكه نسبت دختر و پسر باید در یك سری رشته‌های خاص مشخص باشد، تصریح كرد: عده‌ای می گویند این موضوع خلاف عدالت است آیا اینكه همه را یكجور دیدن، می‌شود عدالت؟

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها