يک استاد دانشگاه: دانشجويان با درگيريهاي شغلي و تحصيلي قادر به شركت در كلاسهاي سنتي نيستند
جمعه 15 بهمن 1389 8:40 PM
مهنوش خزايي کارشناس ارشد علوم تربيتي گرايش تکنولوژي آموزشي در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص ضرورت آموزشهاي الكترونيكي در دنياي کنوني، اظهاركرد: در دنياي کنوني که دنياي اطلاعات و ارتباطات است، يادگيري و آموزش الکترونيکي امري ضروري و اجتناب ناپذير است. وي افزود: اولين ضرورت آموزشهاي الكترونيكي مربوط به حجم بالاي فراگيرها ميباشد که در اين خصوص بايد گفت نمونههاي آماري بسيار بالايي از جوانان و نوجوان آماده به تحصيل در مقطع متوسطه و دانشگاه و ... بيانگر اين مهم است که ديگر ظرفيت آموزشگاهها به هيچ وجه پاسخگوي اين نياز وسيع نيست و در عوض آموزش الكترونيكي پاسخ مناسبي مي تواند به هر حجمي از فراگيران ارائه دهد. اين استاد دانشگاه در ادامه تصريح کرد: حجم زياد اطلاعات نيز يکي ديگر از ضرورتهاي آموزش الکترونيک است؛ چرا که پيشرفت زياد علم و گستردگي آن در همه زمينهها و تخصصي شدن فنون دنياي وسيعي از موضوعات را به فراگير پيشنهاد مي كند، لذا مطالعه و يادگيري در اين زمينهها به روش سنتي امري امكان پذير نيست. وي خاطرنشان کرد: درگيريهاي زماني و محدوديت اساتيد نيز از ديگر ضرورتهاي آموزش الکترونيک است که با استفاده از روشهاي الكترونيكي تا حد زيادي از مشكلات زماني اساتيد كاسته مي شود و تعليمات آنها به نحوي مناسب به تعداد بسياري از فراگيران خواهد رسيد. خزايي با بيان اينکه درگيريهاي زماني فراگيران نيز از ديگر موارد مطرح در اين زمينه است، افزود: كارمندان و دانشجويان با درگيريهاي شغلي و تحصيلي خود قادر به شركت در كلاسهاي سنتي نيستند و اين افراد به كمك ابزارهاي الكترونيكي مي توانند در منزل و در فرصتهاي بدست آمده دانش خود را ارتقاء دهند. اين استاد دانشگاه ادامه داد: به كمك روشهاي الكترونيكي هزينههاي مربوط به برپائي كلاسها و دورههاي آموزشي تا حد زيادي مخصوصاً در دراز مدت كاهش مييابد. وي در پايان با بيان اينكه روشهاي جديد فراگيري از ديگر ضرورتهاي آموزش الکترونيک است، گفت: تئوريهاي جديد آموزشي بر خلاف روشهاي سنتي در جهت ارائه روشهائي است كه فراگيري، محور آن قرار مي گيرد و آموزش الكترونيكي فراگير محور است و ابزار مناسب در جهت هدايت تحصيلي دانش پژوهان را در اختيار استاد قرار مي دهد.