پاسخ به:كتاب مسئله حجاب (استاد مرتضی مطهری )
شنبه 2 بهمن 1389 11:47 AM
در جلد اول " تاريخ تمدن " صفحه 552 راجع به ايرانيان قديم میگويد :
.
" در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند ، با كمال آزادی و با روی
گشاده در ميان مردم آمد و شد میكردند . . . " .
آنگاه چنين میگويد :
" پس از داريوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد .
زنان فقير چون برای كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند آزادی
خود را حفظ كردند ولی در مورد زنان ديگر ، گوشهنشينی زمان حيض كه
برايشان واجب بود رفته رفته امتداد پيدا كرد و سراسر زندگی اجتماعيشان
را فرا گرفت ، و اين امر خود مبنای پردهپوشی در ميان مسلمانان به شمار
میرود . زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان
روپوش دارد از خانه بيرون بيايند ، و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد كه
آشكارا با مردان آميزش كنند . زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردی را ولو
پدر با برادرشان باشد ببينند . در نقشهائی كه از ايران باستان بر جای
مانده هيچ صورت زن ديده نمیشود و نامی از ايشان به نظر نمیرسد . . . "
.
چنانكه ملاحظه میفرمائيد حجاب سخت و شديدی در ايران باستان حكمفرما
بوده ، حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده میشدهاند .
به عقيده ويل دورانت مقررات شديدی كه طبق رسوم و آئين كهن مجوسی
درباره زن حائض اجرا میشده كه در اتاقی
محبوس بوده ، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری میجستهاند و از
معاشرت با او پرهيز داشتهاند سبب اصلی پيدا شدن حجاب در ايران باستان
بوده است . در ميان يهوديان نيز چنين مقرراتی درباره زن حائض اجرا
میشده است .
اما اينكه میگويد : " و اين امر خود مبنای پرده پوشی در ميان مسلمانان
به شمار میرود " منظورش چيست ؟ .
آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات
خشنی است كه درباره زن حائض اجرا میشود ؟ ! همه میدانيم كه در اسلام
چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن حائض در اسلام فقط از
برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف است ، و همخوابگی با او نيز
در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با
ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشهنشينی شود .
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از
ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن
نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات مربوط به
حجاب نازل شده است .
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده میشود يعنی هم مدعی است
كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان رواج
يافت و هم مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان
مسلمان و لااقل در گوشهگيری آنان مؤثر بوده است .