0

نگاه دینی به سیزده بدر

 
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

نگاه دینی به سیزده بدر
یک شنبه 13 فروردین 1402  1:42 AM

 

نگاه دینی به سیزده بدر

گروه اجتماعی – یک کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری گفت: نحس شمرده شدن ۱۳ فروردین یک خرافه است که بین مردم به غلط باب شده است و با دین اسلام مغایرت دارد.

نگاه دینی به سیزده بدر

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد کاظمی، کارشناس مذهبی در استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با روز طبیعت بیان کرد: سیزدهمین روز از اولین ماه سال در ایران روز طبیعت نامگذاری شده است، و در این روز مردم هر جا که باشند، چه در شهر خود و چه در مسافرت خود را به دامان طبیعت می‌رسانند و در کنار خانواده و دوستان لحظاتی را سپری می‌کنند. اما در رابطه با لفظ سیزده بدر در قرآن و دین اسلام آیه یا روایتی نیامده است.

امام جماعت اداره درمان شهرکرد با اشاره به اینکه در قرآن به صورت مستقیم به دامن طبیعت رفتن در سیزدهمین روز فروردین سفارشی نشده است اما آیات و احادیث فراوانی از حضرت علی(ع) در رابطه با به دامن طبیعت رفتن و عبرت گرفتن از این خلقت خداوند آمده است، اظهار کرد: باید دید که چرا اسلام و قرآن به محیط زیست توجه دارد؟ پاسخ این است؛ در قرآن خداوند مالک تمامی آنچه در آسمان و زمین معرفی شده است و در واقع انسان تنها امانتداری است که باید آن را برای تمامی جانداران حفظ کند که در آیه ۱۰ سوره الرحمن به این امر اشاره شده و خداوند می‌فرماید: «وَ الأْرْضَ وَضَعَها لِلأْنامِ؛ و خداوند زمين را براى همگان قرار داد»

طبیعت از نگاه قرآن

وی اظهار کرد: طبیعت از نگاه قرآن کریم یک طبیعت هوشمند و طبیعت بنده خداوند است از این جهت که خداوند می‌فرماید« عِبادٌ أَمْثالُکُمْ »به این معنا که این سنگ و چوب‌ها که شما می‌پرستید خودشان بندگان من هستند همچنین «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ» به این معناست که این‌ها به خدا سجده می‌کنند.

این کارشناس مذهبی گفت: نگاه انسان‌ها به محیط طبیعت باید اینگونه باشد که موجودات زنده در طبیعت، به نوعی بندگان خداوند هستند که درک دارند، عباد خداوند هستند و لذا دستمان هیچ وقت نمی‌رود که به آن‌ها آسیب برسانیم و هیچ گاه بر آن نمی‌شوند که تسبیح کننده خدا را آزار و اذیت کنند.

آسیب به طبیعت حق‌الناس است

حجت‌الاسلام کاظمی افزود: طبیعت حق همه مردم است و اگر ضربه‌ای به آن بزنیم قطعاً حق‌الناس است که هم در فرهنگ و هم در دین اسلام نفی شده و از حق‌الناس به عنوان گناه کبیره یاد شده است.

نحسی سیزده بدر خرافه است

وی با بیان اینکه نحس شمرده شدن این روز یک خرافه است که در بین مردم به غلط باب شده است و با دین اسلام مغایرت دارد، اظهار کرد: نحسی روز سیزدهم فروردین از فرهنگ غرب و عربی وارد فرهنگ ایران شده است. سیزده برای ایرانیان بسیار خوش یمن بوده و جزو جشن‌های مهم محسوب می‌شده است.

سفارش اسلام به حراست از طبیعت

کاظمی تصریح کرد: بنابراین محیط زیست سالم یکی از نعمات الهی و بخشی از نظام خلقت بوده که ریشه در جهان بینی توحیدی دارد؛ یعنی جهان و هر آنچه که در اوست، تصویری از قدرت خداوند واحد است به همین دلیل است که در اسلام هرگونه رفتاری که منجر به فساد در عرصه محیط زیست شود نهی شده است؛ چرا که خداوند بارها در قرآن کریم درباره ایجاد فساد در روی زمین هشدار داده است.

وی ادامه داد: در رابطه با نگهداری و حراست طبیعت آیات و روایات متعددی موجود است از جمله روایتی از پبامبر اکرم(ص) که ایشان در کتاب کافی جلد ۵ صفحه ۲۹ فرمودند: نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید، درخت بارور را قطع نکنید و زراعت را به آتش نکشید زیرا شما نمی‌دانید شاید در آینده به آن نیازمند شوید. و یا حتی حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: نگاه به سبزه شادمانی می‌آورد، همچنین می‌فرماید: نگاه کردن به سبزه موجب شادابی است.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها