چرا انسان خدا را فراموش میکند؟
شنبه 3 دی 1401 12:26 AM
خلاصه پرسش
چرا انسان خدا را فراموش میکند؟
پرسش
چرا انسان خدا را فراموش میکند؟
پاسخ اجمالی
وسوسههای شیطان، تعلق به دنیا و گناه از علل فراموش کردن پروردگار است. در مقابل با نماز، قرآن، تفکر در آیات الهی و استفاده از استدلال و برهان میتوان یاد خدا را در دلها زنده کرد.
ذکر خدا آثار و برکات زیادی دارد؛ مانند: تقید به اطاعت از خدا، خضوع و فروتنی، عشق به عبادت، آرامش و اطمینان، توجه خدا به بنده، محبت خدا نسبت به بنده.
پاسخ تفصیلی
آیاتی زیادی از قرآن بیانگر آن است که کافران، تبهکاران، مشرکان و ملحدان، مبدأ و معاد و در نتیجه خدا را فراموش کردهاند. به عنوان نمونه:
پیام آیات
نکاتی که از این آیات استفاده میشود عبارتاند از:
از سوى دیگر، فراموش کردن خدا همراه با فراموش کردن صفات پاک او است که هستى مطلق و علم بیپایان و غناى بیانتها از آن او است و هر چه غیر او است وابسته به او و نیازمند به ذات پاکش میباشد، و همین امر سبب میشود که انسان خود را مستقل و بینیاز تصور کند، و به این ترتیب واقعیت و هویت انسانى خویش را فراموش کند.[5]
این فراموشی اما گاهی موقت است و امید بازگشت به حالت اوّلیه و زنده شدن یاد خدا و نجات وجود دارد. قرآن در این زمینه میفرماید: "پرهیزکاران هنگامى که گرفتار وسوسههاى شیطان شوند، به یاد(خدا و پاداش و کیفر او) میافتند و (در پرتو یاد او، راه حق را میبینند و) ناگهان بینا میشوند". [7]
علل فراموشی خدا
تمام تلاش شیطان این است که سرمایهی خدا خواهی را از انسان بگیرد و اگر کسی این سرمایه را باخت، خود را از یاد میبرد.
در مقابل ما وظیفه داریم ذکر و یاد خدا را همواره در دل خود و دیگر افراد جامعه زنده نگهداریم. همانطور که خداوند میفرماید: "همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیدهاند، یاد میکنند".[11] زنده کردن یاد خدا به هر نحو ممکن است و لازم نیست که حتما به نحو خاصی باشد، ولی با وجود این در دین برای زنده کردن یاد خدا اسباب و روشهای خاصی نیز معرفی شده است؛ از جمله:
و چون خدا در همه جا حضور دارد، پس هر کجا رو آری، خدا آنجا حاضر است. نتیجه اینکه مواظب خود باش تا حرمت نگهداری.
آثار و برکات یاد خدا
ذکر و یاد خداوند آثار و برکات فراوانی در زندگی انسان دارد؛ از جمله:
[1]. حشر، 19. "وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ". و آیات توبه، 67؛ یس، 78.
[2]. جاثیه، 24. "وَ قالُوا ما هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِکُنا إِلاَّ الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِکَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَظُنُّونَ".
[3]. سجده، 14.
[4]. جاثیه، 34.
[5]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 541، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374ش.
[6]. بقره، 7. "خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ".
[7]. اعراف، 201؛ آل عمران، 135. "الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ".
[8]. مجادله، 19. "اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُولئِکَ حِزْبُ الشَّیْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطانِ هُمُ الْخاسِرُون".
[9]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، ص 544، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. "وَ لَا یُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلَّا بِتَرْکِهَا".
[10]. شیخ صدوق، توحید، محقق، مصحح، حسینی، هاشم، ص 252، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1398ق. "عن الرضا(ع): قال الرجل فلم احتجب فقال أبو الحسن ع إن الاحتجاب عن الخلق لکثرة ذنوبهم".
[11]. آل عمران، 191. "الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ".
[12]. طه، 14. "أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری".
[13]. آل عمران، 58. "ذلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیاتِ وَ الذِّکْرِ الْحَکیمِ".
[14]. آل عمران، 191. "... و یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ".
[15]. بقره، 115. "وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلیمٌ".