0

مناسبت روز/ روز ملی کیفیت

 
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 23615
محل سکونت : کرمانشاه

مناسبت روز/ روز ملی کیفیت
چهارشنبه 18 آبان 1401  6:51 AM

 

18 آبان؛ روز ملی کیفیت

 
مجموعه: مناسبتها در ایران و جهان
 

كيفيت‌, روز ملی کیفیت, 18 آبان روز ملی کیفیت

كيفيت‌ به‌ معناي‌ دستيابي‌ به ‌استانداردهاي ‌از پيش ‌تعيين ‌شده‌ است

 

18 آبان؛ روز ملی کیفیت

كيفيت‌ زماني‌ قابل‌ دستيابي‌ است‌ كه‌ فرآيندها و فعاليت هاي‌ سازمان‌ به‌ طور مستمر با نيازها و انتظارات‌ مشتري هاي ‌سازمان‌ طراحي‌ شود و به‌ اجرا درآيد.

هجدهم آبان‌ماه، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است.
در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند جوائزی اعطا می‌شود.

 

عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری می‌باشد و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌نمایند.

سخن‌ حضرت‌ علي‌(ع‌) كه‌ مي ‌فرمايند: هر كسي‌ دو روزش ‌يكسان‌ باشد او زيان كار خواهد بود. تأييدي‌ بر ارتقاي‌ مستمر و پيشگيري‌ از زيان‌ مي ‌باشد. كيفيت‌ يعني‌ به‌ نيازها و انتظارات‌ مشتري ها پاسخ‌ دادن. كيفيت‌ زماني‌ قابل‌ دستيابي‌ است‌ كه‌ فرآيندها و فعاليت هاي‌ سازمان‌ به‌ طور مستمر با نيازها و انتظارات‌ مشتري هاي ‌سازمان‌ طراحي‌ شود و به‌ اجرا درآيد؛ در اين‌ تعريف‌ به‌ شناخت‌، تعيين‌ نيازها، انتظارات‌ مشتري ها و پرداختن‌ به‌ آن ها تأكيد مي‌ شود.

 

ارايه‌ كنندگان‌ خدمات‌، اهميت‌ بيشتري‌ به‌ نيازهاي ‌مشتري ها مي ‌دهند، تا آن‌ چيزي‌ كه ‌مشتري ها درخواست‌ مي‌ كنند، و از طرف ‌ديگر مشتري ها تمايل‌ بيشتري‌ به‌ خواسته‌ هاي‌ خود دارند ارايه‌ كنندگان‌ خدمات‌ بايد قادر باشند انتظارات‌ مشتري ها را بشناسند و به‌ دنبال‌ كسب‌ اعتماد مشتري ها و درك‌ نيازهاي ‌آن ها باشند. بررسي ‌ها و پژوهش ‌هاي‌ كاربردي‌ مي ‌توانند اطلاعات ‌ارزشمندي‌ درباره‌ نيازها و انتظارات ‌مشتري ها ارايه‌ كنند تا بتوان‌ با بازكردن ‌مسير گفتگو نيازهاي‌ آنان‌ را شناخت ‌و به‌ انتظارات‌ منطقي‌ آن ها پاسخ‌ گفت‌.

 

گفتگو عبارت‌ از اظهار خلاق‌ و آزادانه‌ موضوعات‌ اساسي‌ و پيچيده‌ و گوش‌ سپردن‌ به‌ نقطه‌ نظرات‌ ديگران‌ مي ‌باشد. در حين‌ گفتگو افراد در افكار خود به‌ كاوش‌ مي‌ پردازند. در گفتگو، ارايه‌ كنندگان‌ خدمات‌ و مشتري ها با كمك‌ يكديگر، شناخت ‌عميق‌تري‌ نسبت‌ به‌ هم‌ پيدا مي كنند و ارايه‌ كنندگان‌ در ارايه‌ خدمت‌ خود موجب‌ جلب‌ رضايت‌ مشتري ها مي ‌شوند و اعتماد آن ها را كسب‌ مي‌ كنند. يكي‌ از اساسي ‌ترين‌ دلايل‌ براي‌ كيفيت‌، آشنايي‌ با نيازها و انتظارات ‌مشتري ها در داخل‌ سازمان (مشتري هاي ‌داخلي‌) و در خارج‌ سازمان‌ (مشتري هاي‌ خارجي‌) مي ‌باشد.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها