تکنیک نقاشیهای تاریخی
جمعه 4 شهریور 1401 10:30 AM
در سالهای قبل تعداد زیادی از هنرمندان اعم از طراحان، نقاشان، حکاکان، مجسمه سازان و… بودند که نقاشیهای تاریخی زیادی میکشیدند و میساختند و به نمایش میگذاشتند تا فرهنگهای عصر کهن تاریخ و جلوههایی از زندگی آنها با رنگ و بوی گذشته را به امروزیها و نسلهای جدید نشان دهند که هم اطلاعات شان افزایش پیدا کند بر طبق علایقشان و هم علاقهمند شوند.
در آن زمان اگر میخواستند آثار تاریخی ای را به وجود آورند، تعدادی از مورخان و هنرمندان را گرد هم جمع میآوردند و در نتیجهی هم فکری آنان تبدیل میشد به آثار و نقاشیهای ماندگار تاریخی کهن. تکنیکهای نقاشی تاریخی روشهای مختلفی دارند مانند تحلیلهای فیزیکی یا شیمیایی مواد موجود در نقاشیها و تجزیه ی تعداد زیادی از نقاشیهای مربوط به یک کارگاه هنری خاص مثل آموزشگاههای نقاشی یا مدرسه و کلاسهای آموزشی.
در نقاشیهای تاریخی آن چیزی که بیشتر از هر چیز دیگری به چشم میآید و تاثیر دارد این است که، انتقال مهارت به تنهایی به خوبی آموزش داده شود و هنرجویان با ذوق و علاقه با تکنیکهای نقاشی به خوبی آشنا شوند. چیزی که در مقایسه ی نقاشیهای تاریخی با امروزی بسیار قابل توجه است استفاده از تکنیکهای نقاشی به خاطر عیب ابزارآلاتی است که در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده است.
نقاشان و طراحان آن دوره نظرشان و افکارشان را بر روی ابزار و وسایل و مصالح کارشان برجای میگذاشتند که به یادگار بماند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش نقاشی به صفحه آموزش نقاشی در تهران سر بزنید.
نقاشان آن دوره از تاریخ، نقاشیهای خود را براساس علاقه ی خود و دیگران یا آثار باقی مانده از فرهنگ یا جنگ و یا شرح اوضاع و احوال خود و زندگیهایشان میکشیدند. نقاشانی مانند میکل آنژ یا داوینچی جزو اولین نقاشانی بودند که برای دست پیدا کردن به واقعیت طبیعت و درک اجزای موجود در طبیعت به آن میپرداختند و تحقیقات خود را انجام میدادند و با کمک نقاشیهای خود این رازها را پیدا میکردند که سبک متفاوتی از طراحی حقیقی را میتوان در نقاشیهای تاریخی این طراحان در آن دور دید.
هنرمندان عرصه ی نقاشی به همراه طراحان و پژوهشگران دیگر به کمک بعضی از آثار باقی مانده از گذشتگان به کشف و استخراج نقاشیهای تاریخی می پرداختند و روی غارها و سنگها و سفال و گلها آثارشان را میکشیدند که قابل رویت است. آنان برای کشف رمز و رازهای نهفته و پنهان در نقاشیهای تاریخی در دنیای شرق و غرب میپرداختند و از نقاشیهای خود
به عنوان الگوهایی یاد میکردند که بسیار اهمیت داشت.
بسیاری از نقاشان تاریخ از چند نوع نقاشی کشیدن استفاده می کنند یکی از این نوع نقاشی ها نقاشی آبرنگ است که می توانید برای اطلاع بیشتر به صفحه آموزش نقاشی آبرنگ در تهران سر بزنید.
برخی از پژوهشگران طبق تحقیقات خود از نقاشیهای دوره قدیم معتقد بودند که اولین نقاشیهای یافت شده در غارها و سنگها نشانه ی آن بود که انسانهای اولیه با کشیدن نقش شکار خودشان یا حیوانات، به نوعی خودشان را آماده میکردند برای نبرد با آنها؛ چون قدیمی ترین نقاشیها در جهان متعلق به ۳۲۰۰۰سال پیش بوده است و در گروته شاوه در فرانسه قرار داشته است و دارد.
بیشتر نقاشیهایشان با استفاده از افرای قرمز و رنگدانه سیاه و رنگ و حکاکی بوده است و اکثرا هم تصویرهایی از ماموتها و اسب و شیر و بوفالو و کرگردنها رسم میکردند، این نقاشیها در بیشترمکانهای موجود در جهان بوده اند. نقاشان معروف آن دور داوینچی، ونگوگ، فریداکالو و پیکاسو بوده اند.
نقاشیهای تاریخی آن دوره چون بر روی غار و سنگ و صخره و… بوده است، قدمت تاریخی هم دارند. برخی از روشهای قدیمی آنها نقاشی بر روی غار و سنگ و… بود و امروزه به سراغ روشهای جدید مثل نقاشی بر روی مقوا، چوب، سنگ و…رفته اند. بعضی از ابزارشان هم پاستل، مدادرنگی، کلاژ، تمپرا، اکریلیک و.. بوده است.
برای نقاشی و طراحی لازم است که نقاش با کاربرد انواع و اقسام ابزار و لوازم آشنایی داشته باشد؛ در ادامه چند ابزار که مناسب برای نقاشی ابتدایی و نهایی نیاز است را نام میبریم: مداد که معمولی ترین نوع وسیله ی طراحی به شمار میآید که ماده ی اولیه آن گرافیت است که از نوعی کربن ساخته شده است.
شمارههای مداد انواع درجه تیرگی و تنوع آنرا نشان میدهد مانند مداد اِچ، مداد اتود، مداد کنته، نامرئی و ذغال طراحی، ذغال مدادی، فلم آهنی، قلم راپیدوگراف و… در کل طراحی برای هنرهای تجسمی بیشتر با مداد یا ذغال صورت میگیرد و بقیهی ابزارها مانند پاستل و قلم مو و مرکب و پاک کن و … در نقاشیهای دیگر کاربرد خودشان را دارند و استفاده میشوند.
مدادگرافیتی و ذغال، دو وسیله ی پرکاربرد در نقاشیهای سفید و سیاه اند که هنرمندان هم در حال و گذشته برای خلق آثار خود به این ابزار میپردازند.
سبکهای نقاشی از گذشته تا به امروزدست خوش تغییرات زیادی بوده است که با پیشرفت و جلورفتن علم و دانش و پیدایش سبکهای جدید و پیشرفته شاهد ترکیبات جمعی قواعد و اصول نقاشی با هم بوده است که موجب تغییر و دگرگونی در سبکهای نقاشیهای تاریخی اصیل ایرانی گردیده است؛ با اینکه آثار ایرانی همیشه درچشم بوده و با شیوههای نوین و جدید همراه بوده است.
نقاشی جزو اولین راههای ارتباطی مردم بوده است که به منظور ثبت تاریخ و تصویرها استفاده میشد. هنر نقاشی ایرانی دارای قدمت طولانی بوده است. بعد از نقاشی بر روی غارها، نقاشی روی سفال هم بوده است که پیدا شده در شوشتر و سایر قسمتهای ایران بوده است.
به تدریج به علت قدرت یافتن پادشاهها و جنگ و حملههای مغول به ایران و حکمهایی که میدادند باعث شد نقاشی رنگ کمرنگتری به خود بگیرد و آثار هنرمندان را تخریب کند اما عده ای از آنها علاقه به هنر پیدا کرده بودند. بعد از شروع تحولات سیاسی در ایران، هنر نقاشی تحت تاثیر قرار گرفته است و سبک غربی را هم تحت تاثیر قرار داده است.
نقاشیهای گذشته و امروزه علاوه بر شباهتهایی که به هم داشتند، تفاوتهای زیادی هم داشتند که این تفاوتها بیشتر در زمینه ی تغییر سبکهای نقاشی و پالتهای رنگی نسبت به امروزه خلاصه میشود و تغییر پیدا میکند. تلفیق هنر گذشته با هنر امروزی توانسته است به نقاشان و طراحان بال پرواز ببخشد و به قدرت هنر و استعداد آنان و ظهور فنون نقاشی امروزی هم کمک کند؛ امیدوارم با خواندن مقاله به متنهای مفید و هنر نقاشیهای تاریخی گذشته و امروزه پی برده باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقاشی می توانید به صفحه آموزش نقاشی در تهران مراجعه کنید.