به گزارش ایسنا، احمد محمودزاده اظهار کرد: موضوع تنوع مدرسه در اغلب کشورهای جهان امری پذیرفته شده است به گونهای که در اکثر کشورهای جهان میتوان مدارس دولتی؛ مدارس غیردولتی؛ مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی را مشاهده کرد و در کشور ما هم براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این مدارس پذیرای کودکان و نوجوانان هستند وعلیرغم انتقاداتی که از کثرت و تنوع مدارس در نظام آموزشی ما وجود دارد، تلاش برنامهریزان این است این تنوع به پاسخگویی به سلایق مختلف منجر شود و تلاش و هدفگذاری ما در خصوص مدارس غیردولتی این است که مدارس غیردولتی، کمک کننده و یاریگر مدارس دولتی برای ارتقاء کمی و کیفی خود باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: دو نوع نگاه و رویکرد در بین نخبگان علمی، سیاسی و افکارعمومی در خصوص مدارس غیردولتی حاکم است، نگاه اول این است که مدارس غیردولتی به گسترش عدالت آموزشی در مدارس دولتی کمک میکنند؛ برای مثال در شرایطی که ما درظرفیت فضاهای آموزشی و تأمین نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات موجود کفاف جمعیت دانش آموزان سراسر کشور را نمیدهد نگاه بر این است افرادی که توانایی مالی دارند با هزینههای خود بخشی ازهزینههای آموزش و پرورش را عهدهدار شوند و این مشارکت مردمی منجر به بهبود و افزایش خدمات دولت به مدارس دولتی و نهایتا ارتقا کمی وکیفی مدرسههای دولتی میشود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وتوسعه مشارکتهای مردمی خاطر نشان کرد: نگاه دوم این است که؛ برخی میگویند آموزش و پرورش طبقاتی شده است و هرکسی پول بیشتری داشته باشد میتواند در مدارس بهتری تحصیل کند، هرچند کلیت این حرف محل تامل و تردید جدی است اما در این خصوص برنامهریزی شده تا در مناطق محروم از طریق همکاری با نهادهای انقلابی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) اجازه داده نشود تا کسانی که امکان پرداخت این شهریهها را ندارند از ورود شان به این مدارس ممانعت شود که اجرای طرح مدارس همدل و ثبتنام بیش از ۱۲۱۲۸ دانش آموز در مدارس غیردولتی، نمونهای از این همکاری است.
محمودزاده افزود: ماموریت آموزش و پرورش، رسالت سنگین تربیت دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی است، اما نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ذینفعان و مردم و نهادهای انقلابی و مذهبی و دستگاههای دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند.
وی اظهارکرد: اگر مدارس غیردولتی نباشند، جمعیت دانش آموزان به سوی مدارس دولتی سرازیرمیشوند و تراکم جمعیت کلاسهای درس و مدرسه بیشترمیشود. مدارس غیردولتی به سرانه فضای آموزشی مدارس دولتی و رفع قسمت قابل توجهی ازکمبود نیروی انسانی در مدارس کمک کرده است. مدارس غیردولتی دسترسی دانش آموزان به مدرسه را تسهیل کرده است.
محمودزاده با اشاره به اهتمام وزیرآموزش وپرورش و ایجاد قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین بیان کرد: اگر دولت بتواند همه این کمبودها را رفع کند و دانش آموزان بدون پرداخت هزینهای تحصیل کنند به طریق اولی بهتر است، اما اغلب کشورها با توجه به حجم بسیار بالای کاری که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و اهمیت موضوع، از ذینفعان در آموزش و پرورش کمک گرفتهاند، در کشور ما نیز کمک گرفتن از ذینفعان قانونی است. قانون هم اجازه برپایی مدارس غیردولتی را داده است وگرفتن شهریه نیز مطابقت ماده ۱۵ و ۱۶ قانونی است. در این دولت گامهای اساسی کیفیت بخشی جهت تربیت نیروی انسانی درتراز انقلاب اسلامی و درجهت خودسازی و جامعه سازی صورت میپذیرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محمود زاده با بیان اینکه یکی از رویکردها و اقدامات ما درآینده، ارتقای آموزش و پرورش با حضور همه ذینفعان است، گفت: در راستای اجرایی شدن سند تحول دولت مردمی مبنی بر مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، برنامهریزی کردهایم، از طریق افزایش مشارکت اجتماعی- تربیتی اولیاء، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی، بهسازی آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی صورت پذیرد تا شاهد آماده سازی همه ساحتی دانش آموزان و تنوع بخشی به فعالیتهای تربیتی و پرورشی و قرآنی مدارس غیردولتی باشیم.
انتهای پیام