0

ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری

 
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری
پنج شنبه 16 تیر 1401  1:37 PM

ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری

ضرورت بازنگری در گسترش رشته‌ها با ظرفیت اشتغال‌پذیری

رییس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: ضرورت دارد ایجاد، گسترش و بازنگری رشته‌ها از این پس پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال‌پذیری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علی‌باقر طاهری نیا در اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی در مشهد مقدس با اشاره به ارجاع "هر هفت روز یک مساله" از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی؛ به یکی از طرح‌های انجام شده در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: در این طرح راهکارهای افزایش سهم مهارت در تحول آموزش عالی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس برخی پیشنهادات عملیاتی و منطقی، مطالعات میدانی انجام شده است.

دکتر طاهری‌نیا با اشاره به ضرورت بازنگری هدفمند و مؤثر در سرفصل برنامه‌های درسی و آموزشی، توجه به مهارت‌های مبتنی بر مشاغل آینده و تدوین پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال پذیری را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برشمرد.

وی در ادامه بازتعریف آموزش مهارتی و مرز میان زیر نظام مهارتی و سهم مهارت در آموزش عالی را لازم دانست و تاکید کرد: با تعریف فعلی از زیرنظام‌های مهارتی سهم این زیر نظام حدود ۲۰ درصد است و این در حالیست که با همین تفسیر مضیق از مهارت هم طبق برنامه سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ درصد می‌رسیدیم.

دکتر طاهری‌نیا خاطرنشان کرد: شیب تحولی پذیرش دانشجو در دو دانشگاه مهارتی کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ باعث عدم تحقق این تکلیف قانونی بوده است.

برنامه‌های تحولی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و خواندن فرازی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به تشریح طرح "واکاوی و تبیین شیوه‌های افزایش سهم مهارت در نظام آموزش‌های ایران" در مورد مشکلات آموزش عالی و راهکارهای این مشکلات پرداخت.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پس از اشاره به تاریخچه پنجاه و چهار ساله این مؤسسه، گفت: رویکردهای تحولی و معماری نوین برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه دارای سه بخش است که شامل جهت‌گیری‌های تحول، پنجره جدید تحولی و اقدامات تحولی است.

وی در ادامه ضمن تشریح پنجره‌های تحولی مؤسسه، اضافه کرد: پنحره‌های تحولی را در قالب طراحی شبکه شماع، اندیشکده آموزش عالی و شبکه سنجش نگرش دانشگاهیان طراحی و با کمک دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها عملیاتی خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، طاهری‌نیا همچنین راه‌اندازی شبکه متخصصین آموزش عالی و بسط و گسترش "ایده از ما" (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) را عمده اقدامات انجام شده مؤسسه در زمینه ایجاد پنجره‌های تحولی ذکر کرد.

انتهای پیام

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها