آموزش عکاسی صنعتی
از مریم قربانی / ۶ بهمن ۱۴۰۰
عکاسی صنعتی یکی از حرفههای کلیدی و مهم در صنعت تبلیغات است. این نوع عکاسی کاملا تخصصی و حرفهای است. کسانی که خواهان فعالیت در این حرفه هستند باید دورههای آموزش عکاسی صنعتی را بگذرانند. عکاس صنعتی حوزه گستردهای دارد. فعالیت در این حوزههای مختلف دانش تخصصی خاص خود را میطلبد.
عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی راهی برای انتقال پیام از طریق تصویر به مخاطب است. این نوع عکاسی پلی برای ارتباط میان کسبوکارها و صنایع با مشتریان و مخاطبان آنها برقرار میکند. عکاسی صنعتی شاخهای از عکاسی تخصصی و فنی است که نیازمند دانش، امکانات، ابزارها و فناوریهای نوین است. تکنولوژی هم تاثیر شگرفی در پیشرفت عکاسی صنعتی دارد. فعالیت این حرفه در دهههای اخیر به حوزههایی گستردهتر از روزنامهها، مجلات، بروشورها و بیلبوردها کشیده شده است. در دنیای امروز که اینترنت و شبکههای اجتماعی حرف اول را در ارتباطات میزنند، حوزه عکاسی صنعتی نیز به این فضاها کشیده شده است.
انواع مختلف عکاسی صنعتی
از آنجایی که کسبوکارها و صنایع مختلفی نیازمند به تبلیغات و بهرهگیری از عکاسی صنعتی هستند، این حرفه هم به چندین شاخه توسعه پیدا کرده است. هر کدام از انواع مختلف شاخههای عکاسی صنعتی دارای کاربردها و سبکهای متفاوتی هستند. استودیوهای عکاسی برای هر کدام از انواع مختلف عکاسی صنعتی خدمات جداگانهای ارائه میدهند. استودیو نماد هم به عنوان یک گروه تخصصی فعال در حوزه عکاسی صنعتی در این شاخهها مشغول به خدماتدهی است:
- عکاسی صنعتی محصول
- شاخه عکاسی صنعتی کارخانه
- عکاسی دکوراتیو
- خدمات عکاسی مدلینگ
- عکاسی طلا و جواهرات
- حوزه عکاسی معماری
- عکاسی غذا و پوشاک
- خدمات عکاسی صنعتی از لوازم آرایشی
فعالیت در هر کدام از این حوزههای مختلف نیاز به دانش، تخصص و ابزارهای مرتبط است.
پیش نیاز آموزش عکاسی صنعتی
اگر شما علاقمند به فعالیت در زمینه عکاسی صنعتی هستید، باید پیش زمینه آموزش آن را داشته باشید. به این معنی که با اصول اولیه و مقدماتی عکاسی آشنا باشید. شما باید ابزارهای حرفهای عکاسی مثل دوربین، لنز، سهپایه و … را به خوبی بشناسید. شناخت زوایای نور، تنظیم آن و یادگیری نورپردازی مناسب از جمله پیشنیازهای دیگر آموزش عکاسی صنعتی است. به عبارتی کلیتر میتوان گفت که آموزش عکاسی پایه، مقدماتی، پیشرفته و عکاسی تخصصی و کاربردی جزو بخشهای اصلی آموزش عکاسی صنعتی هستند.
دوره های آموزش عکاسی صنعتی
دورههای آموزش عکاسی صنعتی معمولا در استودیوهای عکاسی ارائه میشوند. عکاسان حرفهای و فعالیت در صنعت تبلیغات و عکاسی تبلیغات به شما آموزش میدهند که چگونه دانش خود را در زمینه معرفی و تبلیغ کسب وکارها، فعالیتها، برندها و افراد به کار ببرید. در این دورههای آموزشی علاوه بر دانش و تخصص عکاسی با نرمافزارهای کاربردی در این حرفه هم آشنا خواهید شد. اگر میخواهید با مطالعه مقالهها و کتابهای تخصصی با عکاسی صنعتی آشنا شوید بهتر است در سایتهای مربوط به گروههای عکاسان حرفهای به دنبال یادگیری نکات آموزشی باشید.
نکته های مهم آموزشی در عکاسی صنعتی
شما در آموزش عکاسی صنعتی باید با نکتههای کلیدی عکاسی بیشتر آشنا شوید. این نکات کلیدی جزو مهمترین بخشهای آموزش عکاسی صنعتی هستند. از آنجایی که عکاسی صنعتی با کسبوکارها و حوزههای مختلف صنعتی مرتبط است، شناخت این کسبوکارها هم تا حدی میتواند به شما در عکاسی صنعتی کمک کند. در ادامه به نکات مهمی که در آموزش عکاسی صنعتی باید به آنها توجه کنید می پردازیم.
آموزش کار با دوربین های حرفهای
ابزار اصلی عکاسی صنعتی دوربین است. شناخت دوربینهای پیشرفته و دیجیتالی به همراه لنزها بخش اعظمی از آموزش عکاسی صنعتی را به خود اختصاص میدهد. وقتی کار با دوربین دیجیتالی را بلد باشید، از امکانات حرفهای آن به درستی استفاده کنید و لنزها را متناسب با شرایط به کار بگیرید، عکسهای فوقالعادهای ثبت خواهید کرد. آشنایی با برندهای معروف دوربینهای دیجیتالی، ویژگیهای فنی و مقایسه آنها به شما کمک میکند تا بهترین دوربین را انتخاب کنید.
نورپردازی در عکاسی صنعتی
یکی از اصلیترین بخشهای آموزش عکاسی صنعتی نورپردازی است. یادگیری مهارت نورپردازی به وسیله نور طبیعی و یا نور استودیو جزو ملزومات عکاسی است. شما با تنظیم درست نور میتوانید نگاه بیننده را به عکس خیره کنید. از این رو بهتر است ابزارهای نورپردازی، زوایای نور، تکنیکهای مناسب برای عکاسی از اشیاء و سوژههای مختلف را به خوبی بشناسید.
آموزش چیدمان در عکاسی
عکاسی تبلیغاتی یا صنعتی یکی از ابزارهای مهم تبلیغات و جذب مشتری است. شما برای موفقیت در این عرصه باید خلاق باشید و از چیدمانهای جذاب، بهروز و متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطب استفاده کنید. آموزش چیدمان در عکاسی، ترکیب رنگهای مناسب و به کار بردن اشیاء کمکی در کنار سوژه در قاب عکاسی تاثیر زیادی در بالا بردن سطح کیفی عکسهای شما دارد.
به کارگیری ابزارهای جانبی
قطعا شما تنها با یک دوربین دیجیتالی حرفهای نمیتوانید عکسی صنعتی یا تبلیغاتی بگیرید. برای ثبت یک عکس تبلیغاتی نیاز به ابزارهای دیگری هم دارید. معمولا استودیوهای عکاسی حرفهای به ابزارهای مختلفی مجهز هستند. استفاده از این ابزارها مثل سه پایه، چتر نور، اکسسوریها و همچنین ابزارهای دیجیتالی مثل لپتاپ به بالا بردن کیفیت عکاسی شما کمک میکند.
آموزش برنامه های کاربردی و نرم افزاری
امروز برنامههای کامپیوتری و نرمافزارها تاثیر بسزایی در عکاسی حرفهای و صنعتی دارند. شما هرچقدر امکانات را در استودیوی حرفهای خود به بهترین شکل فراهم کنید باز هم ممکن است نیاز به ویرایش عکس خود پیدا کنید. از این رو نرمافزارهای ویرایش عکس به شما اجازه می دهند تا نقصهای عکس تبلیغاتی خود را برطرف کنید. آموزش نحوه کار با این برنامهها یکی از ملزومات اصلی عکاسی صنعتی است.
اخلاق حرفه ای و ارتباط با مخاطب
شما در کنار فراگیری تمام مباحث تخصصی باید در زمینه اخلاق حرفهای و ارتباط با مخاطب هم آموزش ببینید. برخورد حرفهای شما با مشتریانتان باعث کمک به پیشرفت سریع شما در زمینه انواع عکاسیهای تبلیغاتی و صنعتی میشود. شما باید بدانید که چه نوع کاری را به مشتری خود تحویل بدهید. راه برقراری ارتباط با مخاطبان مشتری خود را پیدا کنید. عکس های را ثبت کنید که هم مشتریان شما را راضی نگه دارد و هم مخاطبین آنها را جذب کند.
کار را به کاردان بسپارید
عکاسی صنعتی و عکس گرفتن از محصولات یا خدمات تجاری یا صنعتی کاری حرفهای و تخصصی است. اگر شما در این زمینه به درستی آموزش ندیده باشید، قطعا از عهده عکاسی صنعتی برنخواهید آمد. در این صورت بهتر است این کار را به کاردان بسپارید. استودیوهای حرفهای عکاسی مثل استودیو نماد با در اختیار داشتن تیمی حرفهای و متخصص عکسهای تبلیغاتی حرفهای با کیفیت بالا به شما تحویل میدهند.