پل خليج فارس، قشم را به بندرعباس متصل ميكند
سه شنبه 28 دی 1389 2:14 AM
بقايي، معاون رئيسجمهور در امور گردشگري و مناطق آزاد در اين زمينه گفت: ساخت پل بزرگ خليج فارس جزو مصوبات سفر دوم و سوم هيات دولت به هرمزگان است كه ساخت آن، نقش مهمي در ترانزيت كالا خواهد داشت.
غلام عباس بهرامي، مديركل حمل و نقل و پايانههاي هرمزگان نيز افزود: ساخت اين پل عامل اتصال جزيره قشم به سرزمين اصلي و استفاده بيشتر از اسكله كاوه قشم است. در واقع ساخت اين پل موجب پهلوگيري كشتيهاي بزرگ ميشود.
بعلاوه با ساخت بزرگراه و خط آهن در مسير پل خليج فارس، ترانزيت كالا از اين جزيره شتاب بيشتري ميگيرد.
فريدون گائيني، مشاور برنامهريزي مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم تاكيد كرد: اسكله كاوه كه از سال 77 عمليات اجرايي آن آغاز شده به علت عدم اتصال جزيره به سرزمين اصلي، نبود خطوط ارتباطي زميني مناسب و حمل بار دريايي و تحميل هزينه مضاعف تخليه و بارگيري، تاكنون نتوانسته نقش اصلي خود را در حمـل بار ايران به عنوان مكمل بندر شهيد رجايي ـ بندرعباس ايفا كند. با توسعه اسكله كاوه ظرفيت حمل و نقل به 30 ميليون تن ميرسد در واقع اين اسكله ميتواند به نسبت 60 درصد براي حمل بار از مبادي اوليه به داخل ايران و 40 درصد براي ترانزيت كالا مورد استفـاده قرار گيرد و موجب توسعه و رونق اسكله كاوه شود.
موسوي مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت: با توسعه اسكله كاوه، اين اسكله ميتواند با اسكله جبل علي امارات رقابت كند و قابليت پهلوگيري كشتيهايي با ظرفيت 100 هزار تن را فراهم كند. طول اين پل هزار و 800 متر است كه با لحاظ وروديها و خروجيهاي آن به 2 هزار و 200 متر ميرسد.
با احداث پل خليج فارس علاوه بر فراهم شدن فرصت براي عبور خودروها، زمينه عبور قطار از طريق 2 خط راهآهن و امكان عبور تاسيسات زيربنايي از طريق پل و همچنين عبور شناور از زير آن نيز فراهم ميشود.
وي تاكيد كرد: با احداث اين پل شاهد تحولي عظيم در اقتصاد كشور، توسعه گردشگري و تبديل منطقه آزاد قشم به عنوان قطب اقتصادي و ترانزيتي خليج فارس خواهيم بود