برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با اسناد بالادستی است
یک شنبه 7 آذر 1400 7:42 PM
تهران- ایرنا- نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش منطبق با اسناد بالادستی نظام و مدارک او هم منطبق با اهداف این وزارتخانه است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در صحن علنی روز یکشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با استناد به سوره «الرحمن» قران کریم، خداوند را نخستین معلم توصیف کرد و گفت: آموزش و پرورش وزارتخانهای است که در تربیت فرزندان جامعه و آیندهسازی کشور نقش محوری دارد.
نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم ادامه داد: مدیریت یک میلیون مدیر و معلم و بیش از ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز باید در اختیار انسانی از جنس آموزش و پرورش قرار گیرد. به برکت انقلاب بیش از ۹۵ درصد جمعیت کشور باسواد شده است.
نوروزی با اشاره به افزایش آموزشگاههای کشور از ۵۰ هزار به ۱۲۰ هزار، گفت: ۳۶۰۰ مدرسه شبانهروزی، ۱۶ هزار مدارس نمونه دولتی، ۶۰ هزار مدارس عشایری، ۱۴ هزار مدارس شاهد پس از انقلاب در کشور ایجاد شد.
وی افزود: حال باید این آموزش و پرورش با این وضعیت و آنچه که در سنوات گذشته روی داد به دست کسی بیفتد که مرتبط با این وظیفه است چون زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی بود، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خردادی و ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و آن اسناد و وضعیت را بر آموزش و پرورش تحمیل کردند.
عضو فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدیریت آموزش و پرورش را باید به کسی بسپاریم که با مدارک تحصیلیاش مرتبط است و یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مدارکش از کاردانی تا حتی دکتری در رابطه با گردشگری کودک است و این یعنی یک فرد فهیم فرهیخته از جنس معلمان و آموزش و پرورش باید عنان این وزارتخانه را برعهده بگیرد.
نوروزی ادامه داد: برنامههای وزیر پیشنهادی منطبق با اسناد بالادستی نظام و مدارک او هم منطبق با اهداف وزارتی است. او ۵۵ ماه حضور در جبهه و مفتخر به جانبازی دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال یادآور شد: مطالبات گوناگونی مانند بحث رتبهبندی معلمان و احترام بخشی به معلم، دانش آموز و اولیا هم مطرح است که او و مجلس هر کدام وظیفهای دارند. وظیفه او این است که فعالیتهای آموزش و پرورش و همچنین معیشت و منزلت معلمان را ارتقا دهد، در ساختار و محتواهای دانشگاههای فرهنگیان بازنگری کند، طرح رتبهبندی معلمان را دقیق اجرا و مدرسه محوری و مهارت آموزی دانش آموز را ایجاد کند و به منابع مالی وزارت آموزش و پرورش توجه و با مجلس تعامل سازنده داشته باشد.
وی اضافه کرد: اما مجلسیها هم وظیفه دارند که در تدوین قوانین مورد نیاز برای تحقق اهداف کلان آوزش و پرورش دقت کنند. تدوین قوانین جامع نحوه بکارگیری نیروی انسانی و نظارت بر اجرا دقیق سند تحول بنیادین هم از دیگر وظایف مجلس است.
نوروزی گفت: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه مجلس امروز به شما رای میدهد.
آموزش و پرورش در تراز خود عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات کشور برطرف میشود
رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: همه ما دغدغه داریم که مشکلات آموزش و پرورش حل شود چرا که همه وضعیت آموزش و پرورش را میدانیم.
موسوی غضنفرآبادی با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در گام دوم اشاره شده است، ظرفیت امیدبخش کشور است که نیروی انسانی مستعد و کارآمد است. همه میدانیم که آموزش و پرورش پایه پیشرفت و علمی و فرهنگی کشور است. اگر آموزش و پرورش در همه موضوعات در سطح و تراز خود عمل کند، بخش عظیمی از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.
نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی سوابق درخشانی دارند، گفت: ایشان مقالات زیادی ارائه داده و توفیقات مهمی کسب کردهاند و از رزمندگان موثر جبهههای جنگ بودند بنابراین با توجه به شناخت و سوابقی که دارد، میتواند این جایگاه را با ترازی که در آموزش و پرورش وجود دارد، کسب کند.
غضنفرآبادی افزود: نوری در دیداری که با وی داشتیم گفت که تنها بستری که هنوز برای بیانیه گام دوم درک نشده، وضعیت آموزش جوانان است و باید به این موضوع پرداخته شود.
وی با اشاره به برنامههای اولویتدار کوتاهمدت و میان مدت وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تدوین برنامه و عملیاتی سند تحول بنیادین و زیرنظامهای ۶ گانه و تعیین نقشها و شاخصهای کلیدی و تمهید الزامات با منابع لازم با ملاحظه رویکردهای حاکم بر بازنگری آن از برنامه های کوتاه مدتن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.
رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیگیری و اجرای کامل رتبه بندی فرهنگیان از برنامههای نوری ذکر کرد.
نوری برای اجرای سند چشمانداز ۲۰ساله برنامه دارد
نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش و در راس آن معلمان، پیشقراولان صیانت از رسالت گرانقدر انبیای الهی هستند، رسالت تکمیل خلقت، صیانت از پویایی علمالبیان هستند و برای همه نسلها و اصلها و انسانها برنامه دارند. معلمان امانتدار فطرت پاک و ضمیر درونی و خفته انسانها هستند، آنها طبیب واقعی انسان راهگمکرده در عالم ظلمانی هستند.
علی اکبر بسطامی افزود: امروز به قداست جایگاه معلم از معلمی میگویم که یار غار نیروهای انقلاب در سختیهای نظام بود کسی که همرزم شهیدان است و خوشحالم دولت کریمه آیتالله رییسی در آستانه برپایی کنگره سه هزار شهید والامقام استان ایلام که روز پنجشنبه همین هفته اجرا میشود یکی از یاران و همرزمان شهیدان را به مجلس مجلس معرفی کرده است.
بسطامی تصریح کرد: وی کسی است که در دوران خوف و خطر با یک دست کتاب و با دست دیگرش اسلحه در دست داشت و برای حفظ کیان نظام و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی تلاش کرده است.
وی ادامه داد: برادر عزیزم دکتر نوری به قول بسیجیان هشت سال دفاع مقدس حاجیوسف عزیز، محور وحدت نیروهای انقلاب، خط شکن زمان جنگ، معلم ارزنده دورانهای خوف و خطر در خطوط مقدم جبههها بوده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: حاجیوسف یادگار شهیدان کربلای یک، همرزم شهیدان زنده زنده جان داده در بلندیهای شاخشمیران و مردم روزهای خوف و خطر است. امروز به لطف دولت کریمه آیتالله رییسی بعد از ۴۸ سال به مردم استان ایلام محبت کردهاند که فرزندی از فرزندان این دیار به عنوان وزیر انقلابی بزرگترین وزارتخانه این کشور مسئولیت تربیت فرزندان را برعهده بگیرد.
بسطامی خاطرنشان کرد: مشی حاجیوسف در مشی امامین انقلاب است، سعی او در مشی او و مشی او در سعی او است و انشاءالله با تدبیر شما عزیزان میتوانیم آینده روشن را برای تربیت نسلهای آینده با برنامههای ارزنده ایشان داشته باشیم.
برنامههای نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش بسیار مثبت است
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در موافقت با برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نوری از جنس آموزش و پرورش بوده و سالهای متمادی از تدریس در مدارس تا دانش سراها و تربیت معلم را گذرانده است و این نقطه قوتی برای یک وزیر محسوب میشود اما آنچه بنده را مجاب کرد که برای موافقت با گزینه پیشنهادی وارد میدان شوم مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است.
زنگنه تاکید کرد: مشکل امروز ما در آموزش و پرورش مسئله اقتصاد آموزش و پرورش است. باید قبول کرد مانند ۴۰ سال گذشته نمیتوان اقتصاد آموزش و پرورش را اداره کرد. منابع آموزش و پرورش و منابع پایدار بودجه نشان میدهد که ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجههای دولتی اکتفا کنیم.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به گستردگی ساختار انسانی آموزش و پرورش، حجم فرهنگیان و کارمندان، طرح های معیشتی و بودجه بر این نهاد نمیتواند نیازهای بخش تعلیم و تربیت را در درازمدت پاسخگو باشد.
وی ارتقای کیفی و کمی ساختمانهای آموزشی، ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی، ارتقاء ابزار آموزشی به ویژه تقویت زیرساخت های آموزش الکترونیک، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان، گسترش خدمات دوران بازنشستگی و تامین نیروی جوان و متخصص را جزئی از اقتصاد آموزش و پرورش دانست که ما برای تحقق آن هیچ راهی جز اقتصاد مردمی و تقویت صندوق های سرمایه گذاری از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان نداریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برای تحقق همه موارد عنوان شده هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش تکیه بزند که نگاه اقتصادی داشته باشد. امروز کسی را در آموزش و پرورش میخواهیم که اقتصاد این نهاد را بشناسد و با عدد و رقم و تامین منابع مالی آشنا باشد.
وی با اشاره به ایرادهای وارده به صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بسیار خوشحالیم که رئیس جمهور فردی را به عنوان وزیر معرفی کرده که از اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و حداقل قدم اول برای اصلاح صندوق را برداشته است.
زنگنه عدم آشنایی مدیران میانی و استانی با حوزه اقتصاد را از مشکلات اساسی وزارت آموزش و پرورش طی سال های گذشته دانست و گفت: طی سالهایی که نوری از آموزش و پرورش دور بوده وی فعالیت هایش مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده و در هلدینگ های بزرگ کشور فعالیت داشته است.
وی مهم ترین مسئله امروز وزارت آموزش و پرورش را اقتصاد این نهاد حجیم دانست و گفت: ما نمی توانیم برای ساماندهی آموزش و پرورش و اقتصاد تعلیم و تربیت به بودجه های دولتی اکتفا کنیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به سابقه خدمت نوری در قرارگاه خاتم تصریح کرد: نفس کشیدن و مرتبط بودن با این نهاد عملا ویژگی های مالی و اقتصادی افراد را رشد می دهد. بارها در کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان نماینده قرارگاه خاتم میزبان آقای نوری بودیم و به جرات می توان گفت وی به خوبی با مسائل اقتصادی آموزش و پرورش آشنا است.
وی برنامه های نوری در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان با هلدینگ های بازنشستگی بسیار متفاوت است چرا که ما امروز با معلمی مواجه ایم که در طول ۳۰ سال خدمت هر سال مبلغی را به صندوق داده، بازنشسته شده و حتی فوت شده و ورثه او هم نتوانسته میوه این صندوق را برای خود برداشته کنند. صندوق ذخیره فرهنگیان برای این است که به فرهنگی زنده و حی خدمت کند اما متاسفانه این صندوق از مسیر خود خارج شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: متاسفانه سهم آموزش و پرورش در بودجه کشور بسیار پایین بوده و این رقم در مجموع ۱۰ درصد است که حداقل باید به ۱۸ درصد افزایش برسد.
زنگنه ضمن احترام به دو وزیر معرفی شده پیشین که مورد قبول مجلس واقع نشدند، گفت: امروز زمان بایدها نیست بلکه زمان نگاه به رزومه و سوابق افراد است لذا امیدواریم با توجه به سابقه موجود وزیر پیشنهادی آینده روشنی در انتظار آموزش و پرورش باشد.